Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2023
Op 3 april 20231 bent u geïnformeerd over de voortgang in de onderzoeken en het opstellen van het
herstelplan voor de Prinses Margriettunnel in de A7 bij Sneek. Op dat moment waren
de onderzoeken nog gaande en was het herstelplan nog niet gereed. In dezelfde brief
is toegezegd om, zodra de onderzoeken en het herstelplan gereed zijn, uw kamer te
informeren over de wijze van herstel en de wijze van communicatie met de stakeholders.
Met deze brief wordt invulling gegeven aan de toezegging2.
Herstelplan
Uit onderzoek is gebleken dat in meerdere tunneldelen trekpalen zijn bezweken. Zonder
herstelmaatregelen is de constructieve veiligheid van de tunnel voor de langere termijn
niet te garanderen. Voor het herstel van de tunnel is het nodig dat de gehele fundering
van de tunnel wordt vernieuwd en versterkt. Dat wordt gedaan door circa 1.450 nieuwe
trekpalen te plaatsen. Daarnaast worden ook de tunnelwanden steviger verankerd. Op
deze manier is de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel
weer gegarandeerd.
Uitvoering van de werkzaamheden
Bij de herstelwerkzaamheden wordt gekozen voor een manier van werken, waarbij het
niet nodig is om de grondwaterstand te verlagen. De nieuwe trekpalen worden met behulp
van een speciale constructie (de zogeheten sluisconstructie), door de betonnen vloer
de grond in geboord, tegen de waterdruk in. Doordat de aansluiting van de vloer en
de nieuwe trekpaal is afgedicht, kan er geen water in de tunnel omhoog komen tijdens
het aanbrengen zodat er zonder bemaling gewerkt kan worden. Het op deze wijze herstellen
van de tunnel duurt langer, maar het risico op schade aan omliggende bebouwing als
gevolg van een verlaging van de grondwaterstand wordt hiermee geminimaliseerd.
Start en planning
Op 15 juni 2023 vindt de start van de herstelwerkzaamheden plaats. Naar verwachting
zal het vernieuwen van de trekpalen ruim een jaar in beslag nemen. Daarbij gaan de
werkzaamheden 12 uur per dag en 7 dagen per week door.
Tijdens de uitvoering van de herstelwerkzaamheden blijft de tunnel beschikbaar voor
verkeer. Voor het scheepvaarverkeer (zowel beroeps- als recreatievaart) zullen de
werkzaamheden geen hinder veroorzaken. Het is mogelijk dat een korte afsluiting van
de tunnel tijdens een nacht- of weekend nodig is. Door voor een nacht- of weekendafsluiting
te kiezen, is de verwachting dat er door een beperkter verkeersaanbod geen overlast
op omliggende wegen ontstaat, ook niet in het drukke watersportseizoen met veel brugopeningen.
Als er een afsluiting van de tunnel nodig is, zal dat vroegtijdig worden aangekondigd.
Communicatie met stakeholders
Tijdens het herstel van de tunnel vindt er veelvuldig communicatie plaats met de diverse
stakeholders. Zo is er op 24 mei een bewonersavond waarin omwonenden worden geïnformeerd
over de wijze van herstel, de planning van het werk en de eventuele hinder die zij
kunnen ervaren. Andere stakeholders, zoals ondernemers in de omgeving, worden via
een nieuwsbrief over de start van het werk en bovenstaande onderwerpen geïnformeerd.
Gedurende de gehele periode van herstel zullen de stakeholders regelmatige updates
ontvangen via nieuwsbrieven of factsheets. En ook wordt er een project-website ingericht
met daarin actuele informatie, antwoord op diverse vragen en contactinformatie voor
mensen die vragen hebben.
Het onderzoek naar de schade-oorzaak
Het onderzoek naar de oorzaak van het bezwijken van de trekpalen én de betekenis daarvan
voor andere objecten met een vergelijkbare fundering is nog in uitvoering. Dit onderzoek
wordt naar verwachting in het najaar van 2023 afgerond, waarna uw kamer over de resultaten
wordt geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers