29 296 Tunnelveiligheid

Nr. 43 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 februari 2022

Eerder heb ik u bij brief van 24 december jl. geïnformeerd over de situatie van het snelheidsdiscriminatiesysteem (SDS) van de A73-tunnels (Roertunnel en tunnel Swalmen) en de brandblusvoorzieningen van de Heinenoordtunnel (Kamerstuk 29 296, nr. 41). Met deze brief informeer ik u over de actuele ontwikkelingen.

A73 Tunnels – Roertunnel en tunnel Swalmen

Het SDS detecteert onder andere snelheidsonderschrijdingen, stilstaande voertuigen en spookrijders. Op 24 december jl. bent u geïnformeerd (Kamerstuk 29 296, nr. 41) dat een deel van het systeem aan het einde van zijn levensduur is en cruciale reserveonderdelen niet meer leverbaar zijn. Ook was in één van de tunnelbuizen van tunnel Swalmen de redundantie van het communicatiesysteem van het SDS weggevallen. Bij uitval van het SDS zou dit (worst case) tot een tunnelsluiting kunnen leiden. Inmiddels is het risico op uitval van het SDS weggenomen doordat één van de beheersmaatregelen die onderzocht werd, het kopiëren van kritieke onderdelen, is geslaagd. Medio januari is het gelukt om het meest kritische deel van het systeem te kopiëren. Hierdoor is de redundantie (dubbele uitvoering) in tunnel Swalmen hersteld.

Het feit dat het SDS weer redundant is uitgevoerd, maakt dat bij uitval van het systeem een identiek alternatief direct beschikbaar is, waardoor de kwetsbaarheid van het systeem aanzienlijk is verkleind. De inschatting van Rijkswaterstaat is dat het SDS tot aan de vervanging van het systeem in 2023, als onderdeel van de Vervangings- en Renovatieopgave, blijft functioneren. Dit wordt gemonitord. Ook wordt de benodigde hardware gekopieerd. Zo wordt geborgd dat er voldoende reserveonderdelen beschikbaar zijn voor het geval er onverhoopt toch een storing mocht optreden.

Heinenoordtunnel

Door de gemeente Barendrecht werd de waterdruk in de brandblusvoorziening te hoog geacht. In overleg met de gemeente en de twee betreffende veiligheidsregio’s heeft Rijkswaterstaat inmiddels voorzieningen getroffen om de druk te verlagen. In de nacht van 29 op 30 januari is dit samen met gemeente en brandweer getest, en in orde bevonden. De twee blusvoertuigen die tijdelijk aan beide zijden van de Heinenoordtunnel waren gestationeerd, zijn inmiddels weggehaald. Rijkswaterstaat zal samen met de gemeente over het gevolgde proces en ingenomen standpunten nog in overleg treden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven