29 282 Arbeidsmarktbeleid en opleidingen zorgsector

29 214 Subsidiebeleid VWS

Nr. 471 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2022

Hierbij bied ik u aan de conceptregeling, houdende wijziging van de Subsidieregeling Opleidingen in een Jeugd ggz-instelling 2020–2022 (hierna: de Subsidieregeling) in verband met verlenging van de werkingsduur. Ik acht het van belang dat de huidige subsidiëring vanaf 2023 wordt voortgezet om het opleiden in de jeugd ggz te borgen.

De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure (artikel 24a, derde lid van de Comptabiliteitswet 2001) en biedt uw Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over de wijziging voordat ik deze zal ondertekenen en ter publicatie aan de Staatscourant zend.

Op grond van de aangehaalde bepaling onderteken ik de conceptregeling niet eerder dan 30 dagen nadat het ontwerpbesluit aan uw Kamer is voorgelegd.

Een conceptversie van de beoogde regeling is als bijlage toegevoegd (bijlage 1). Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het ontwerpbesluit met ingang van 1 september 2022, met het oog op de subsidieaanvragen ten behoeve van 2023, die vóór 1 oktober 2022 moeten worden ingediend en in verband met de aanpassing van de subsidiebedragen die nog van toepassing is op 2022.

Aanleiding

De Subsidieregeling kent een vervaldatum van 1 januari 2023. De conceptregeling ziet op de verlenging van de werkingsduur van de Subsidieregeling met twee jaar.

In april 2019 is de Subsidieregeling geëvalueerd. Uit deze evaluatie blijkt dat de Subsidieregeling effectief is. De Subsidieregeling accommodeert het opleiden in de jeugd ggz en is daarmee doeltreffend te noemen. Zonder de Subsidieregeling zou er minder of zelfs mogelijk niet worden opgeleid in de jeugd ggz. De evaluatie ondersteunt het gevoerde beleid en pleit voor voortzetting. Uit deze evaluatie blijkt daarnaast dat er vragen zijn over de doelmatigheid van de regeling, omdat de regeling voor slechts 1% bijdraagt aan de realisatie van de benodigde opleidingscapaciteit. Op dit moment lopen er onderzoeken om via het instrument van de opleidingsregelgeving het opleiden voor jeugd specifieke ggz te borgen in plaats van via de onderhavige Subsidieregeling.

Voortzetting van de Subsidieregeling tot en met 2024 wordt zeer wenselijk geacht omdat het voorgaande nodig is om te borgen dat in de komende jaren ggz zorgverleners worden opgeleid in de jeugd ggz. Voorkomen dient te worden dat er in de jaren 2023 en 2024 geen instroom is door het ontbreken van een subsidiegrondslag. De Subsidieregeling wordt verder inhoudelijk niet gewijzigd. Wel zijn de subsidiebedragen in bijlage 1 geactualiseerd in verband met de ontwikkeling van de arbeidskosten (ova) en de materiële kosten van opleidingen in 2022.

Op basis van het voorgaande ben ik voornemens de subsidiëring voort te zetten. Met de conceptregeling wordt de werkingsduur van de Subsidieregeling verlengd met twee jaar. Dit betekent dat de Subsidieregeling per 1 januari 2025 zou komen te vervallen.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd over de beoogde verlenging van de Subsidieregeling.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

Naar boven