29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde

Nr. 302 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 maart 2016

In het algemeen overleg met de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie op 2 maart jl. over de contourennota modernisering Wetboek van Strafvordering (Kamerstuk 29 279, nr. 278) heb ik toegezegd nog nader in te gaan op de mogelijkheden om een goede beoordeling van de voorstellen in volle samenhang en de effecten van de voorstellen te bevorderen. Aanleiding voor deze toezegging was de constatering in het overleg dat de omvang en de betekenis voor alle betrokken partijen van dit project bijzondere maatregelen rechtvaardigen.

De Kamer zal, zo bleek in het overleg, zich ook zelf nader beraden op haar eigen werkwijze. Ik zal uw Kamer actief voor de indiening van de eerste wetsvoorstellen (van de tweede tranche) op de hoogte houden van de stand van zaken van de voorbereiding van de voorstellen. Dat geeft inzicht in welke onderwerpen in de overleggen met ketenpartners, advocatuur en andere betrokken partijen voorliggen. Hetzelfde geldt voor de in de contourennota aangekondigde WODC-onderzoeken. Tot nu toe is over de voortgang van het project gerapporteerd in de voortgangsrapportages van het programma versterking Prestaties Strafrechtketen (VPS), maar nu het VPS-programma vervangen is door de vaste structuur van het Bestuurlijk Strafrechtketenberaad lijken mij aparte periodieke rapportages over de modernisering aangewezen. Ik verwacht daarmee te voldoen aan de door de leden van uw Kamer uitgesproken wens nadrukkelijk te worden geïnformeerd.

Zoals in de contourennota aangekondigd en in het algemeen overleg besproken, is ervoor gekozen om de voorstellen per boek van het Wetboek van Strafvordering in consultatie te brengen en uiteindelijk aan de Kamer voor te leggen. Overweging daarbij was dat het de adviserende partijen, de Afdeling advisering van de Raad van State en de beide Kamers beter in staat stelt de voorstellen in samenhang te beoordelen. Er zullen in totaal zes wetsvoorstellen bij uw Kamer worden ingediend.

Graag bied ik uw Kamer een technische briefing aan over de projectstructuur waarin de modernisering van het Wetboek van Strafvordering wordt opgepakt en de werkwijze waarop in samenspraak met de praktijkorganisaties en de wetenschap de wetgeving wordt ontworpen, de kosten, effecten en consequenties, zowel incidenteel als structureel, in kaart worden gebracht en de voorbereiding van de implementatie ter hand wordt genomen. Bij deze briefing kan ook een indruk worden gegeven van de instrumenten die in het project worden ingezet en zijn ontwikkeld om de samenhang tussen de voorstellen onderling en met de uitvoeringsconsequenties in kaart te brengen en te bewaken.

Daarnaast ben ik graag bereid uw Kamer een technisch-inhoudelijke briefing te laten geven over de hoofdlijnen van de modernisering en de samenhang tussen de wetsvoorstellen en tussen de voorstellen en de uitvoeringspraktijk. Een van de instrumenten die is ontwikkeld in het project is een visualisatie van de voorgestelde wijzigingen van het wetboek en hoe deze doorwerken in de strafrechtketen. Deze visualisatie geeft een doorkijk van de voorstellen en de consequenties daarvan afgezet tegen de huidige regelgeving. Deze visualisatie bleek in het overleg met ketenpartners zeer instructief en het inzicht in de samenhang in de voorstellen en de consequenties voor de uitvoeringspraktijk zeer te bevorderen. Graag ben ik bereid een presentatie van de visualisatie als onderdeel van de technisch-inhoudelijke briefing te laten geven.

In het algemeen overleg heb ik toegezegd dat ik eveneens graag bereid ben de deskundigen die (hetzij als bijzonder adviseur, hetzij als lid van de adviescommissie) nauw bij het project betrokken zijn te verzoeken met de Kamer van gedachten te wisselen over de voorstellen. Dat kan in een rondetafelgesprek, maar bijvoorbeeld ook als onderdeel van de technisch-inhoudelijke briefing.

In het algemeen overleg kwam ook aan de orde de mogelijkheid van uw kamer tot het benoemen van een bijzonder griffier. Een bijzonder griffier is bij dit soort omvangrijke wetgevingstrajecten, die in wetenschap en praktijk veel aandacht zullen trekken, niet ongebruikelijk. Een dergelijke bijzondere griffier kan er bijvoorbeeld behulpzaam bij zijn dat de inbreng van wetenschap en praktijk in volle omvang wordt ingebracht in het parlementaire debat.

Voor wat betreft de procedure zou ik mij kunnen voorstellen dat desgewenst voor elk wetsvoorstel (of cluster daarvan) door mij een technische briefing wordt verzorgd die uw kamer vervolgens desgewenst kan laten opvolgen door een rondetafelgesprek, waarna in een WGO de inhoud zorgvuldig kan worden besproken.

In het algemeen overleg is gewezen op de omvangrijke implementatieopdracht waar partijen te zijner tijd voor worden gesteld. In de contourennota is al de noodzaak van een gedegen implementatiestrategie benadrukt. Waar mogelijk worden daartoe de voorbereidingen getroffen en effecten en consequenties in kaart gebracht. Eerst nadat alle vaststellingswetten voor de eerste zes boeken van het nieuwe wetboek klaar zijn, is het mogelijk een volledig beeld te geven van de incidentele kosten en de inspanningen die nodig zijn voor de implementatie, als ook de structurele effecten van het geheel. Ik ben graag bereid om, bijvoorbeeld als onderdeel van de technische briefing over de projectstructuur, aandacht te laten besteden aan de voorbereidingen die worden getroffen ter voorbereiding van de implementatie, waaronder het in kaart brengen van mogelijke samenhang en samenloop met langlopende projecten bij de ketenpartners.

Uiteraard ben ik bereid om met de Kamer telkens wanneer daartoe behoefte bestaat nader van gedachten te wisselen over de parlementaire behandeling en wat in dit stadium kan worden gedaan om een goede behandeling te bevorderen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

Naar boven