29 250
Wijzing van de Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank in verband met de evaluatie van die wet

nr. 6
VERSLAG

Vastgesteld 8 december 2003

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

1. Algemeen

1.1 Aanleiding tot het wetsvoorstel

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. De leden vragen wat de aanleiding is om de materiële inhoud van het wetsvoorstel opnieuw aan de Kamer voor te leggen. Betekent het opnieuw indienen dat de huidige regering zich niet aansluit bij de geuite bezwaren tegen het amendement-Rehwinkel c.s. (Kamerstuk 27 527 nr. 9)? Deze leden verzoeken de regering toe te lichten hoe zij het amendement-Rehwinkel c.s. interpreteren, mede in het licht van de kaderstellende visie op toezicht. Tevens vragen deze leden in hoeverre het voorliggende wetsvoorstel meer dan het vorige (Kamerstukdossier 27 527) is afgestemd op de beoogde kaderwetgeving rond zelfstandige bestuursorganen (ZBO's). Zij verzoeken de regering nader in te gaan op de voorgestelde wijzigingen in relatie tot de beoogde kaderwetgeving rond ZBO's in het algemeen, en met betrekking tot de gecreëerde leenfaciliteit in het bijzonder.

De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden ondersteunen de doelstellingen, maar betreuren het feit dat het oorspronkelijke wetsvoorstel is ingetrokken. De leden willen graag weten op basis waarvan geconcludeerd wordt dat «de Kamer zich kan vinden in de wijze waarop de strakkere aansturing van de Informatie Beheer Groep (IB-Groep) is vorm gegeven». Daarnaast hebben de leden nog een aantal andere vragen met betrekking tot het wetsvoorstel.

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Per 1 januari 1994 is de Informatiseringsbank verzelfstandigd tot het zelfstandig bestuursorgaan IB-Groep. De leden van de fractie ondersteunen de verzelfstandiging, mits het functioneren en het beheer van de organisatie zal verbeteren en de doelmatigheid zal vergroten. Dat is immers het oogmerk van een externe verzelfstandiging, merken de leden op. Voor de leden is het van groot belang dat duidelijk blijft waar publieke taken en bevoegdheden met democratische controle gemarkeerd zijn, opdat er geen grijs gebied bestaat met activiteiten waarop geen toezicht- en correctiemechanisme is.

De leden zijn van mening dat de taakomschrijving van een ZBO nauwkeurig in de wet moet worden vastgelegd. Zij vragen waarom er geen nadere uitleg wordt gegeven over de taken van de IB-Groep in het kader van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek?

Tot slot maken de leden van voornoemde fractie de kanttekening dat de eerder gemaakte opmerkingen bij het eerste wetsvoorstel nog steeds van toepassing zijn.

1.2 De aanbevelingen; toelichting daarop, kabinetsreactie en wettelijke uitwerking

De leden van de CDA-fractie kunnen zich vinden in de materiële inhoud zoals die is overgenomen uit het eerdere wetsvoorstel. Zij verwijzen gemakshalve naar hun inbreng bij het ingetrokken wetsvoorstel. Deze leden zijn ingenomen met het feit dat inmiddels een nieuwe benchmark heeft plaatsgevonden waaruit blijkt dat de IB-Groep op een aantal punten beter scoort dan in de vorige benchmark. Ook de actualisering en de toegevoegde onderwerpen in het voorliggende wetsvoorstel dragen de instemming van de leden. Zo achten deze leden de aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening jegens opdrachtgever en burger een goede zaak. Ook wordt nu geëxpliciteerd dat een van de leden van de Raad van Toezicht affiniteit moet hebben met de studentenwereld. Zij kunnen ook instemmen met de constructie dat bij tussentijdse benoemingen het nieuwe lid van de Raad van Toezicht voor vier jaren wordt benoemd in plaats van voor de resterende tijd van het lid dat de Raad van Toezicht heeft verlaten. Tevens vinden de leden het een goede ontwikkeling dat de minister de leden van de Raad van Toezicht benoemt.

1.3 Prestatiecontract en Toezichtskader

De leden van de CDA-fractie vinden dat dit wetsvoorstel tegemoet komt aan de inhoud van het amendement-Rehwinkel c.s. doordat expliciet wordt vastgelegd dat de minister moet instemmen met de jaarrekening, en met de IB-Groep prestatie- en kwaliteitsdoelen vaststelt. Deze leden menen dat het vaststellen van prestatie- en kwaliteitsdoelen een strakkere aansturing van de IB-groep mogelijk maakt, zonder dat sprake is van aantasting van de autonomie bij de bedrijfsvoering en aantasting van het karakter van een zelfstandig bestuursorgaan. Wel vragen deze leden welke sancties worden toegepast wanneer de IB-Groep de afgesproken prestatie- en kwaliteitsdoelen niet haalt. Tenslotte vragen deze leden waarom er geen meerjarige afspraken over prestatie- en kwaliteitsdoelen worden gemaakt. Op deze wijze kan immers nog beter tegemoet worden gekomen aan het amendement-Rehwinkel c.s. waarin wordt gevraagd om instemming van de minister met een meerjarenbeleidsplan. Acht de regering meerjarige afspraken over prestatie- en kwaliteitsdoelen, in het licht van de meerjarige budgetafspraken, mogelijk en wenselijk, zo vragen de leden.

De leden van de PvdA-fractie vernemen graag van de regering in welke mate de gesloten prestatiecontracten en het aangepaste toezichtskader tot nu toe hebben bijgedragen aan het verbeteren van de service aan studenten en aan het efficiënter functioneren van de IB-Groep organisatie. Kan dit cijfermatig onderbouwd worden, zo vragen de leden.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1, onderdeel B

De leden van de PvdA-fractie vernemen graag hoe zal worden omgegaan met de tot nu toe door de IB-Groep opgerichte rechtspersonen of deelnames van de IB-Groep in rechtspersonen.

Artikel 1, onderdeel F en I

De leden van de PvdA-fractie willen graag weten waarom de regering een beslissing van de Kamer (het amendement van Rehwinkel c.s.) naast zich neerlegt, door ervoor te kiezen om het meerjarenbeleidplan niet te onderwerpen aan goedkeuring door de minister.

Artikel 1, onderdeel G

Met betrekking tot dit artikel vernemen de leden van de PvdA-fractie graag of er een maximum wordt gesteld aan het te lenen bedrag door de IB-Groep van de rijksoverheid.

Artikel 1, onderdeel H

Waarin verschilt een meerjarenbeleidsplan van een meerjarenbedrijfsplan, vragen de leden van de PvdA-fractie met betrekking tot dit artikel.

Artikel 1, onderdeel L

Welke mogelijkheden heeft een burger om compensatie te krijgen indien hij of zij nadeel ondervindt van het feit dat de IB-Groep haar in het kwaliteitshandvest vastgelegde normen niet haalt, zo vragen de leden van de PvdA-fractie. Voorts willen zij weten waarom gekozen is voor een normcijfer van 7 bij het klanttevredenheidsonderzoek in 2003. Waarom is het ambitieniveau niet hoger gesteld?

De voorzitter van de commissie,

Cornielje

Adjunct-griffier van de commissie,

Boeve


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Nieuwenhoven (PvdA), Van de Camp (CDA), Kalsbeek (PvdA), Cornielje (VVD), voorzitter, Lambrechts (D66), Hamer (PvdA), Karimi (GL), Van Bommel (SP), Vendrik (GL), Mosterd (CDA), Blok (VVD), Balemans (VVD), Slob (CU), Vergeer (SP), Tichelaar (PvdA), Joldersma (CDA), De Vries (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Aasted-Madsen-van Stiphout (CDA), Eski (CDA), Eijsink (PvdA), Leerdam, MFA (PvdA), ondervoorzitter, Van Miltenburg (VVD), Kraneveldt (LPF), Hermans (LPF), Van Dam (PvdA) en Visser (VVD).

Plv. leden: Kruijsen (PvdA), Ferrier (CDA), Verbeet (PvdA), Rijpstra (VVD), Van der Laan (D66), Boelhouwer (PvdA), Halsema (GL), Lazrak (SP), Tonkens (GL), Van Oerle-van der Horst (CDA), Hirsi Ali (VVD), Örgü (VVD), Van der Vlies (SGP), Kant (SP), Dijksma (PvdA), Hessels (CDA), Sterk (CDA), Atsma (CDA), Van Bochove (CDA), Van Hijum (CDA), Arib (PvdA), Stuurman (PvdA), De Krom (VVD), Varela (LPF), Nawijn (LPF), Adelmund (PvdA) en De Grave (VVD).

Naar boven