29 214
Subsidiebeleid VWS

nr. 37
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 augustus 2009

In reactie op uw brief van 20 mei 2009 waarmee u de brief van stichting Perspekt voor reactie toestuurt, wil ik graag als volgt reageren.

In een eerdere brief aan uw Kamer (TK 2009–2009, 30 597, nr. 38) heb ik u over de afspraken geïnformeerd die gemaakt zijn met de zorgverzekeraars over de uitvoering van de AWBZ voor de komende drie jaar. Ik heb afgesproken dat zorgkantoren eenduidig eisen zullen stellen aan zorginstellingen op het gebied van verantwoording en informatievoorziening. Dit geldt bijvoorbeeld voor de kwaliteitseisen bij de zorginkoop. Zorgkantoren zullen zoveel mogelijk aansluiten bij de normen voor verantwoorde zorg, zodat instellingen niet onnodig worden geconfronteerd met verschillende kwaliteitssystemen en certificeringsprocessen. Het past niet in onze visie om certificering voor zorgaanbieders verplicht te stellen. Dit is en blijft de verantwoordelijkheid van veldpartijen zelf. Wij vinden het van belang dat de veldpartijen voortvarend uitvoering geven aan hun respectievelijke taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de landelijk afgesproken kwaliteitskaders voor verantwoorde zorg. Deze zijn leidend. HKZ-Certificering sluit hierbij aan; voor betrokken partijen kan dit een steun in de rug betekenen. Ook kan certificering een rol spelen bij het controleren van de kwaliteit van onderaannemers of bij bureaus die diensten voor pgb-cliënten aanbieden.

Het verbaast de stichting Perspekt, dat de stichting HKZ gebruik maakt van een instellingssubsidie. Perspekt is van mening dat het toekennen van een instellingssubsidie oneerlijke concurrentie met zich meebrengt. Ik wil u het volgende hierop antwoorden. Certificerende instituten zoals INK, NIAZ en Perspekt hebben niet eenzelfde functie als de stichting HKZ. HKZ staat ten dienste aan certificering en richt zich alleen op het opstellen en onderhouden van beoordelingseisen. HKZ kijkt welke verschillende normen (normen verantwoorde zorg, ISO 9001, veiligheidsnormen) er binnen een branche gehanteerd worden of van toepassing zijn op een branche. Deze normen worden geharmoniseerd tot één kader, welke de instellingen binnen de branche kunnen gebruiken om tot certificering over te gaan.

Daartoe hanteert HKZ een werkwijze waarbij financiers (zorgverzekeraars, zorgkantoren of gemeenten), aanbieders van zorg en vertegenwoordigers van cliënten direct zijn betrokken.

Een belangrijk verschil is dat HKZ zelf niet certificeert, maar dit overlaat aan certificerende instellingen die marktconform functioneren. Zij bieden alleen het geharmoniseerde kader. Een organisatie als Perspekt daarentegen ontwikkelt zelf de eigen standaarden en voert ook met eigen auditors, die zij zelf opleidt, accreditatie van zorginstellingen uit. Anders dan HKZ ontvangen certificerende instellingen bovendien rechtstreeks inkomsten uit het accrediteren van instellingen.

Ons standpunt is dat de zorg gediend is met geharmoniseerde eisen waaraan kwaliteitssystemen van zorginstellingen voldoen. Met deze eisen wordt het publieke belang van een goede kwaliteit en veiligheid van zorg gediend. Waar mogelijk organiseren en financieren veldpartijen dit zelf.

De komende jaren wordt de VWS-subsidie voor cure en care aan HKZ stopgezet zoals ik u ook in antwoord op de vragen van Jan de Vries (2009208566) heb toegelicht. Een ondersteuning vanuit de overheid met subsidie zullen wij voor de komende jaren toespitsen op die terreinen in de zorg die zonder steun erg kwetsbaar zijn.

Ik vertrouw erop dat ik u met het bovenstaande afdoende heb geïnformeerd.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. Bussemaker

Naar boven