nr. 37
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 augustus 2009
In reactie op uw brief van 20 mei 2009 waarmee u de brief van stichting
Perspekt voor reactie toestuurt, wil ik graag als volgt reageren.
In een eerdere brief aan uw Kamer (TK 2009–2009, 30 597, nr.
38) heb ik u over de afspraken geïnformeerd die gemaakt zijn met de zorgverzekeraars
over de uitvoering van de AWBZ voor de komende drie jaar. Ik heb afgesproken
dat zorgkantoren eenduidig eisen zullen stellen aan zorginstellingen op het
gebied van verantwoording en informatievoorziening. Dit geldt bijvoorbeeld
voor de kwaliteitseisen bij de zorginkoop. Zorgkantoren zullen zoveel mogelijk
aansluiten bij de normen voor verantwoorde zorg, zodat instellingen niet onnodig
worden geconfronteerd met verschillende kwaliteitssystemen en certificeringsprocessen.
Het past niet in onze visie om certificering voor zorgaanbieders verplicht
te stellen. Dit is en blijft de verantwoordelijkheid van veldpartijen zelf.
Wij vinden het van belang dat de veldpartijen voortvarend uitvoering geven
aan hun respectievelijke taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de
landelijk afgesproken kwaliteitskaders voor verantwoorde zorg. Deze zijn leidend.
HKZ-Certificering sluit hierbij aan; voor betrokken partijen kan dit een steun
in de rug betekenen. Ook kan certificering een rol spelen bij het controleren
van de kwaliteit van onderaannemers of bij bureaus die diensten voor pgb-cliënten
aanbieden.
Het verbaast de stichting Perspekt, dat de stichting HKZ gebruik maakt
van een instellingssubsidie. Perspekt is van mening dat het toekennen van
een instellingssubsidie oneerlijke concurrentie met zich meebrengt. Ik wil
u het volgende hierop antwoorden. Certificerende instituten zoals INK, NIAZ
en Perspekt hebben niet eenzelfde functie als de stichting HKZ. HKZ staat
ten dienste aan certificering en richt zich alleen op het opstellen en onderhouden
van beoordelingseisen. HKZ kijkt welke verschillende normen (normen verantwoorde
zorg, ISO 9001, veiligheidsnormen) er binnen een branche gehanteerd worden
of van toepassing zijn op een branche. Deze normen worden geharmoniseerd
tot één kader, welke de instellingen binnen de branche kunnen
gebruiken om tot certificering over te gaan.
Daartoe hanteert HKZ een werkwijze waarbij financiers (zorgverzekeraars,
zorgkantoren of gemeenten), aanbieders van zorg en vertegenwoordigers van
cliënten direct zijn betrokken.
Een belangrijk verschil is dat HKZ zelf niet certificeert, maar dit overlaat
aan certificerende instellingen die marktconform functioneren. Zij bieden
alleen het geharmoniseerde kader. Een organisatie als Perspekt daarentegen
ontwikkelt zelf de eigen standaarden en voert ook met eigen auditors, die
zij zelf opleidt, accreditatie van zorginstellingen uit. Anders dan HKZ ontvangen
certificerende instellingen bovendien rechtstreeks inkomsten uit het accrediteren
van instellingen.
Ons standpunt is dat de zorg gediend is met geharmoniseerde eisen waaraan
kwaliteitssystemen van zorginstellingen voldoen. Met deze eisen wordt het
publieke belang van een goede kwaliteit en veiligheid van zorg gediend. Waar
mogelijk organiseren en financieren veldpartijen dit zelf.
De komende jaren wordt de VWS-subsidie voor cure en care aan HKZ stopgezet
zoals ik u ook in antwoord op de vragen van Jan de Vries (2009208566) heb
toegelicht. Een ondersteuning vanuit de overheid met subsidie zullen wij voor
de komende jaren toespitsen op die terreinen in de zorg die zonder steun erg
kwetsbaar zijn.
Ik vertrouw erop dat ik u met het bovenstaande afdoende heb geïnformeerd.
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Bussemaker