Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 oktober 2024
Met deze brief informeer ik uw Kamer over mijn voornemen tot het publiceren van de
Subsidieregeling Strategisch Opleiden MSZ (hierna: de Subsidieregeling). De Subsidieregeling
is een opvolging van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg
2020–2024 (KIPZ). Ik acht het van belang dat de Subsidieregeling zo snel mogelijk
wordt gepubliceerd, om in ieder geval vanaf maandag 2 december 2024 aanvragen mogelijk
te maken en de opleidingsactiviteiten per januari 2025 onder de Subsidieregeling te
starten.
Ik stuur deze brief in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure
(artikel 4.10, zesde lid, van de Comptabiliteitswet 2016) en biedt uw Kamer de mogelijkheid
zich uit te spreken over mijn voornemen tot publicatie van de Subsidieregeling, voordat
ik deze zal ondertekenen en ter publicatie aan de Staatscourant zend. Op grond van
de aangehaalde bepaling onderteken ik de Subsidieregeling niet eerder dan 30 dagen
(buiten reces) nadat deze aan uw Kamer is voorgelegd.
De conceptversie van de beoogde Subsidieregeling is als bijlage toegevoegd (bijlage 1).
Aanleiding
In het Integraal Zorgakkoord is afgesproken dat de middelen die op grond van de Subsidieregeling
worden verstrekt, beschikbaar blijven voor de medisch specialistische sector tot en
met 2026. Voor 2027 en verder wordt verkend hoe een meer structurele bekostiging van
opleiden en scholing eruit moet zien, voor de zorg- en welzijnsbrede sector. Deze
bekostiging moet een blijvende inzet op leren en ontwikkelen voor de lange termijn
zeker stellen.
Verlenging van de Subsidieregeling KIPZ 2020–2024 is vanwege onrechtmatigheidsrisico’s
op het gebied van staatssteun niet mogelijk. Met de voorgestelde Subsidieregeling
kan onder de voorwaarden van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) subsidie
worden aangevraagd en verstrekt. Dit betekent onder meer dat subsidiering op basis
van 50% cofinanciering plaatsvindt. Dit betekent ook dat er alleen opleidingsactiviteiten
kunnen worden gesubsidieerd die een stimulerend effect bewerkstelligen. Opleidingsactiviteiten
die (wettelijk) verplicht zijn – die worden gegeven om te voldoen aan bindende nationale
opleidingsnormen – kunnen daarom niet worden gesubsidieerd.
Het beschikbaar blijven van subsidie voor de subsidiejaren 2025 en 2026 is wenselijk,
vanwege de omvang van de arbeidsmarktproblematiek in de medisch specialistische sector.
Ik hecht veel belang aan het stimuleren van de ontwikkeling van zorgpersoneel, door
hen de mogelijkheid te bieden om te kunnen blijven leren. Met deze Subsidieregeling
wordt voldaan aan de IZA-afspraak dat de middelen beschikbaar blijven voor de msz-sector.
Op basis van het voorgaande ben ik voornemens de Subsidieregeling in te laten gaan
per maandag 2 december 2024. De subsidie is beschikbaar voor de jaren 2025 en 2026.
Subsidiering met in achtneming van de voorwaarden van de AGVV heeft gevolgen voor
de verantwoordingslasten. Het houdt in dat partijen die subsidie aanvragen de werkelijke
kosten en het soort kosten moeten kunnen verantwoorden. Uitgangspunt van de regeling
is om de verantwoordingslasten zo minimaal mogelijk te houden. Tijdens de voorbereiding
waarbij msz-partijen betrokken zijn, is echter duidelijk geworden dat de onderhavige
regeling de enige mogelijkheid is om in de komende jaren subsidie te blijven verstrekken.
De Subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Vanaf die datum wordt de subsidieaanvragers
gelegenheid geboden de aanvraag in te dienen.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd over de beoogde Subsidieregeling.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M-F. Agema