29 200 XII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2005

nr. 160
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 september 2004

Onlangs heeft de werkgroep «MLA/Stiltegebieden» verslag van haar werkzaamheden aan mij uitgebracht. In deze werkgroep participeerden naast medewerkers vanuit mijn departement vanuit de sector AOPA en KNVvL (beide aangewezen door PNL) en NVL.

Hierbij bericht ik u ingestemd te hebben met het advies van de werkgroep ten aanzien van het toelaten van microlight aeroplanes (MLA). Wat betreft het beleid rond het vliegen boven en nabij stiltegebieden zal u afzonderlijk worden geïnformeerd.

Naast de MLA's boven de 390 kg zullen ook MLA's beneden de 390 kg tussen het general aviation (GA) verkeer worden toegelaten op de ongecontroleerde burgerluchtvaartterreinen:

• met uitzondering van snorvliegtuigen (zijnde scherm- en zeilvliegtuigen met hulpmotor),

• met uitzondering van het zweefvliegterrein Terlet en het aangewezen luchtvaartterrein Haamstede (voor niet gemotoriseerd verkeer),

• binnen eventuele door de betreffende exploitanten uit veiligheidsgronden te stellen grenzen en verplichtingen (zoals het zich tevoren bij de havenmeester moeten melden) en met uitzondering van door exploitanten te weren specifieke MLA-types (zoals MLA's met een zeer afwijkende performance) en

• waarbij aangetoond moet kunnen worden dat de vliegtuigen deskundig en goed worden onderhouden.

Voor het kunnen toelaten op ongecontroleerde luchtvaartterreinen van MLA's tussen het GA-verkeer zullen enkele aanwijzingen/ besluiten worden aangepast.

Overheidsvluchten met MLA's zullen worden toegestaan, zoals brandweervluchten, inspectievluchten en politievluchten. Het JAA-systeem is immers niet op overheidsvluchten van toepassing. Het is aan de overheden zelf om uit oogpunt van veiligheid en anderszins eisen te stellen aan de eigen MLA of aan de gehuurde MLA (bijvoorbeeld in de huuroverkomst). In overleg met de sector kan nog nader worden onderzocht onder welke voorwaarden ook commercieel aerial work met MLA's zoals fotovluchten mogelijk zal zijn.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven