29 200 XI
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2005

nr. 134
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 september 2004

Bij de begrotingsbehandeling 2004 van V&W in het najaar van 2003 zijn door het geacht kamerlid Van Haersma Buma de volgende vragen gesteld: «Hoe staat het met de Piekregeling? Het blijkt nauwelijks mogelijk aan de strenge eisen te voldoen. Vrachtwagendeur niet dicht te slaan onder de 60 decibel. Is de minister (van V&W) bereid de invoering uit te stellen?». Gedoeld werd op de eisen zoals opgenomen in de AMvB «Besluit Detailhandel en ambachtbedrijven milieubeheer» van 7 oktober 1998 (Stb. 1998, 603). Bij de beantwoording van de kamervraag (zie bijlage) is gesteld dat de minister van VROM, als eerstverantwoordelijke voor deze AMvB, de Kamer hierover nader zal informeren.

Over het programma PIEK en de subsidieregeling Piek in relatie tot bovengenoemde AMvB bericht ik u in afstemming met de ministeries van Verkeer & Waterstaat en Economische zaken het volgende.

Regelgeving

Op 1 juni 1996 is de nieuwe Winkeltijdenwet in werking getreden. In deze wet wordt niet langer een maximum gesteld aan het aantal openingsuren per week en hebben winkels de vrijheid gekregen om 's avonds tot 22.00 uur geopend te zijn. Na invoering van de winkeltijdenwet zijn in toenemende mate de openingstijden van winkels verruimd naar de avond en proberen vervoerders de files op de wegen zoveel mogelijk te vermijden door voor de spits uit te rijden of 's avonds na de spits te bevoorraden.

Verschuiving van transportactiviteiten naar de vroege ochtend of avond kan leiden tot het ontstaan van geluidsoverlast op tijden die door omwonenden als extra hinderlijk worden ervaren.

Mede om geluidsoverlast te beperken is op 1 december 1998 het «Besluit detailhandel en ambachts-bedrijven milieubeheer» van kracht geworden. Deze AMvB geldt voor circa 65 000 bedrijven en stelt algemene eisen voor het milieu en geluidsvoorschriften, waaronder voorschriften voor het tegengaan van geluidsoverlast bij het laden en lossen. De AMvB bevat onder meer richtwaarden voor het toegestane niveau van geluidspieken op de gevels van woningen bij het laden en lossen.

– avond (19.00–23.00 uur): 65 dB(A)

– nacht (23.00–07.00 uur: 60 dB(A)

– dag (07.00–19.00 uur) eis wordt buiten beschouwing gelaten

In het besluit is indertijd ook vastgelegd dat de piekvoorschriften niet van toepassing zijn tussen 19.00 uur en 21.00 uur. De werking van deze bepaling was in eerste instantie bedoeld voor een periode van 3 jaar tot 1 december 2001 en is later verlengd tot 1 december 2004.

De reden waarom het laden lossen tot heden in de aangegeven periode nog niet aan de piekvoorschriften hoeft te voldoen, is dat er onvoldoende technische mogelijkheden waren om de hoge piekgeluiden te voorkomen.

Programma PIEK

In 1999 hebben daarom de ministeries van VROM, V&W en EZ het meerjarenprogramma PIEK (MJP–PIEK) opgezet en dit samen met het bedrijfsleven uitgevoerd.

Dit meerjarenprogramma PIEK stimuleert de ontwikkeling en toepassing van technieken en gedrag om het bevoorradingsverkeer en het laden en lossen bij winkels en bedrijven in de bewoonde omgeving stiller te maken. Het gaat om geluidsoverlast (piekgeluid) die wordt veroorzaakt door het af – en aanrijden van vrachtwagens, maar ook door bijvoorbeeld lawaaiige koelinstallaties van vrachtwagens, dichtslaande deuren, rolcontainers en laadkleppen. Om getalsmatig een indruk te geven: dagelijks laden en lossen naar schatting ca. 80 000 bestelwagens, 3500 vrachtwagens en 8500 trekkers en trailers in oude binnensteden en ook bij winkelcentra in nieuwbouwwijken.

Doel van MJP–PIEK is te bewerkstelligen dat het vervoerend bedrijfsleven kan beschikken over «stille» producten om zodoende de overlast van het laden en lossen te beperken waardoor winkels gedurende een langere periode per dag kunnen worden bevoorraad.

Het MJP–PIEK heeft er inmiddels toe geleid dat nu voor alle piekgeluiden bij het laden en lossen een stille oplossing is ontwikkeld en dat de relevante partijen zijn voorgelicht over de AMvB. Inmiddels wordt ook tot het jaar 2008 de marktintroductie van «stille» producten gestimuleerd.

Een aantal sprekende voorbeelden van binnen het MJP -PIEK ontwikkelde «stille» producten waarbij een aanzienlijke geluidsreductie naar het niveau van de nachtnorm (60 dB(A)) is gerealiseerd is:

– portieren (het dichtslaan is een echt piekgeluid, een geluidsreductie van zo'n 14 dB(A));

– inkapselen motor met absorptiemateriaal (ruim 10 dB(A));

– elektronische snelheidsbegrenzer (tot 12 dB(A));

– koeltrailer (diverse toepassingen waarbij niet meer gebruik wordt gemaakt van de aandrijving van de dieselmotor zoals: cyrogene koeling met CO2 als koelmedium, koeling waarbij wordt gewerkt met vloeibare stikstof, generatorkoeling en elektrisch aangedreven koeling. Deze trailers tonen aan dat ook voor het grootschalig distributievervoer de scherpste pieknorm van 60 dB(A) haalbaar is);

– laadvloer (diverse toepassingen: van aluminium tot diverse kunststof coatings, reductie tot onder de 60dB(A));

– laadklep (verbeteringen zijn de stille aandrijfmotor voor de laadklep, montage van kunststof aan de onderkant, het aanbrengen van een geluidsisolerende vloer, hetgeen een reductie oplevert onder de 60dB(A));

– oplossing voor misschien wel het meest storende geluid: de elektronische piep bij het achteruitrijden. De oplossing is een display in de cabine waarbij de chauffeur volledig zicht heeft op wat zich achter het voertuig afspeelt zodat de veiligheid gegarandeerd is;

– de distri-unit: het achterste deel van de opbouw van de bakwagen die van de vrachtwagen kan worden losgekoppeld. Eenmaal losgekoppeld is de unit een zeer compact, elektrisch aangedreven voertuig geworden, dat met de hand kan worden geleid en zo op plaatsen in de binnenstad kan komen die voor een vrachtwagen moeilijk bereikbaar is;

– winkelwagentjes (65 dB(A)), rolcontainers, handpallettruck.

Sinds de start van het MJP–PIEK zijn er zo'n 50 producten ontwikkeld welke inmiddels ook te koop zijn.

Ook is gebleken dat een aantal producten in het gebruik goedkoper zijn dan de conventionele doordat deze een lager energieverbruik hebben.

Wijziging regelgeving

De volgende wijzigingen van de regelgeving zijn nu in procedure:

1. Duidelijk is geworden dat een seriematige productie van een aantal van deze geluidsarme technieken op korte termijn nog niet zal plaatsvinden en dat bepaalde technieken de gewenste reductie nog niet of alleen in een proefopstelling hebben gehaald. Mede in verband hiermee zal de termijn voor de invoering van de normstelling voor piekgeluiden bij het laden en lossen tussen 19.00 en 21.00 uur in de AMvB opnieuw met 3 jaar worden verlengd tot december 2007.

2. Het aandrijfgeluid van een vrachtwagen kan nu al sterk worden gereduceerd, namelijk tot de avondnorm van 65 dB(A). Om de toepassing in de praktijk tegemoet te komen heb ik het voornemen voor de geluidsreductie van vrachtwagens een apart artikel in de regeling op te nemen. De marktintroductie is nu echter nog niet door de industrie ter hand genomen.

Subsidieregeling

Om de toepassing van de nieuwe geluidsarme technieken voor vrachtwagens, bestelwagens, aanhangwagens en trailers in de praktijk verder te bevorderen is door V&W en VROM besloten om een subsidieregeling in het leven te roepen. Met deze regeling (Staatscourant 14 mei 2004, nr. 92) worden projecten gesubsidieerd die de toepassing van geluidsarme onderdelen op vrachtwagens, bestelwagens, aanhangwagens of trailers betreffen. Ook dienen de aanvragen voor deze projecten te zijn ingediend door producenten of importeurs van deze voertuigen of deze componenten, of te zijn ingediend door vervoerders. De doelgroep voor het ontvangen van de subsidie is de vervoerder.

De regeling zal naar verwachting leiden tot een bredere toepassing van geluidarme onderdelen op vrachtwagens en bestelwagens. Hiermee zal een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de oplossing van de geluidsproblemen in stedelijke gebieden.

Het totaal budget bedraagt € 6,5 miljoen over een periode van 4 jaar. Het beschikbare budget in 2004 bedraagt € 850 000,–. De regeling is inmiddels van start gegaan. Er zijn dit jaar (periode 19 mei tot 15 juli) 18 aanvragen ingediend voor een bedrag van ca. € 1 020 000. De uitvoering van de regeling is gemandateerd aan Senter/Novem.

Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P. L. B. A. van Geel

Naar boven