29 200 X
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005

nr. 112
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 september 2004

Inleiding

Met de Prinsjesdagbrief van 16 september 2003 (29 200 X, nr. 4) bent u geïnformeerd over voorbereidingen voor de verplaatsing van de transporthelikopters (Chinooks, Cougars) van de Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THGKLu) van de vliegbasis Soesterberg naar de vliegbasis Gilze-Rijen. Deze operatie vindt plaats tussen 2005 en 2007 waarna de vliegbasis Soesterberg wordt gesloten. De concentratie van alle helikopters van de THGKLu op de vliegbasis Gilze-Rijen komt de inzetbaarheid ten goede en vergroot de doelmatigheid. Genoemde maatregelen hebben gevolgen voor de infrastructuur op de vliegbasis Gilze-Rijen. Met deze brief informeer ik u over de infrastructurele consequenties van het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis Gilze-Rijen».

Project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis Gilze-Rijen»

Het project bestaat uit drie deelprojecten. Het eerste deel voorziet in de verwezenlijking van de infrastructuur voor de Cougar- en Chinook-helikoptersquadrons. Het betreft platforms, hangaars, werkcentra voor het onderhoud, opslagfaciliteiten en kantoorruimten. Bovendien is voorzien dat het Chinooksquadron (nu dertien toestellen) mogelijk met een aantal toestellen zal worden uitgebreid in het kader van de versterking van de Europese (middel) zware transporthelikoptercapaciteit.

Het tweede deel van het project betreft de aanpassing van de infrastructuur op de vliegbasis Gilze-Rijen. De verplaatsing van de Cougar- en Chinook-helikopters van Soesterberg naar Gilze-Rijen, leidt tot een personele uitbreiding van ongeveer 750 VTE'n op de vliegbasis Gilze-Rijen. De bestaande infrastructuur is hier niet op berekend. Uitbreidingen en aanpassingen van de ondergrondse infrastructuur, het wegenstelsel, de parkeerfaciliteiten, het gezondheidscentrum, de sportfaciliteiten, de bewakingsvoorzieningen, de horecafaciliteiten en de legering zijn voorzien.

Het derde deelproject heeft betrekking op de infrastructuur op het Militaire Luchtvaart Terrein (MLT) Deelen, dat wordt gebruikt als een Forward Operating Base (FOB) bij het trainen van personeel van de 11de Luchtmobiele brigade. Tot op heden wordt vanaf de vliegbasis Soesterberg door onder meer de brandweer en de medische dienst ondersteuning geleverd aan het MLT Deelen. Met de sluiting van de vliegbasis Soesterberg is dit niet meer mogelijk en vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen niet doelmatig. Daarom worden enkele voorzieningen van vliegbasis Soesterberg op of nabij het MLT Deelen ondergebracht.

Relatie met uitkomsten studie «Integrale Helikoptercapaciteit»

Defensie heeft een studie uitgevoerd naar de integrale helikoptercapaciteit. De resultaten hiervan, die de Kamer op Prinsjesdag worden gepresenteerd, zijn van invloed op de infrastructurele behoeften op de vliegbasis Gilze-Rijen. Een gedetailleerde uitwerking van de additionele infrastructurele behoefte is echter nog niet mogelijk geweest. Teneinde desinvesteringen in de toekomst te voorkomen, wordt bij het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis Gilze-Rijen» rekening gehouden met uitbreidingsopties. Na de definitieve besluitvorming volgt een aanvullende behoeftestelling.

Ik wil onderstrepen dat uitstel van de besluitvorming over de herbelegging van de infrastructuur op de vliegbasis Gilze-Rijen onwenselijk is, omdat in dat geval de voorziene sluiting van de vliegbasis Soesterberg aan het einde van deze kabinetsperiode niet gehaald wordt. Voorziene besparingen als gevolg van de sluiting van de vliegbasis Soesterberg worden hierdoor niet gerealiseerd.

Planning

Gelet op de geplande verplaatsing van de helikopters en de sluiting van de vliegbasis Soesterberg voor het einde van 2007, moet de infrastructuur op de vliegbasis Gilze-Rijen in hoog tempo worden verwezenlijkt. Teneinde dit te bewerkstelligen is een aantal maatregelen getroffen. De bouw van infrastructuur ten behoeve van de operationele squadrons, de logistiek en het onderhoud krijgen een hogere prioriteit. Voorts worden bouwfasen waar mogelijk gecombineerd. Ten slotte is sprake van intensief overleg met de locale en provinciale overheden ter bespoediging van de besluitvorming over de vereiste vergunningen.

Financiën

De projectkosten bedragen € 189,6 miljoen. Dit bedrag is als volgt samengesteld:

Squadrongebonden infrastructuur M€ 85,3 
Vliegbasisgebonden infrastructuur M€ 14,2 
MLT Deelen M€ 3,5 
Bouwvoorbereiding M€ 0,5 
Fysieke beveiliging M€ 1,8 
Terreininrichting M€ 21 
Post onvoorzien M€ 25,3 
 Totaal bouwkosten M€ 151,6
Bijkomende kosten M€ 3,8 
Inrichtings- en ingebruiknamekosten M€ 10,6 
Honorarium DGW&T M€ 20,6 
Verhuiskosten M€ 3,0 
 Totaal overige M€ 38,0
 Totaal M€ 189,6

De fasering van het project is als volgt:

20042005200620072008Totaal
M€ 5,0M€ 31,0M€ 70,0M€ 56,3M€ 27,3M€ 189,6

Tot slot

Aangezien het een infrastructuurproject betreft, ben ik voornemens de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten, desgewenst na overleg met u, te mandateren voor de uitvoering van het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis Gilze-Rijen».

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

Naar boven