nr. 112
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 september 2004
Inleiding
Met de Prinsjesdagbrief van 16 september 2003 (29 200 X, nr.
4) bent u geïnformeerd over voorbereidingen voor de verplaatsing van
de transporthelikopters (Chinooks, Cougars) van de Tactische Helikopter Groep
Koninklijke Luchtmacht (THGKLu) van de vliegbasis Soesterberg naar de vliegbasis
Gilze-Rijen. Deze operatie vindt plaats tussen 2005 en 2007 waarna de vliegbasis
Soesterberg wordt gesloten. De concentratie van alle helikopters van de THGKLu
op de vliegbasis Gilze-Rijen komt de inzetbaarheid ten goede en vergroot de
doelmatigheid. Genoemde maatregelen hebben gevolgen voor de infrastructuur
op de vliegbasis Gilze-Rijen. Met deze brief informeer ik u over de infrastructurele
consequenties van het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis
Gilze-Rijen».
Project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis
Gilze-Rijen»
Het project bestaat uit drie deelprojecten. Het eerste deel voorziet in
de verwezenlijking van de infrastructuur voor de Cougar- en Chinook-helikoptersquadrons.
Het betreft platforms, hangaars, werkcentra voor het onderhoud, opslagfaciliteiten
en kantoorruimten. Bovendien is voorzien dat het Chinooksquadron (nu dertien
toestellen) mogelijk met een aantal toestellen zal worden uitgebreid in het
kader van de versterking van de Europese (middel) zware transporthelikoptercapaciteit.
Het tweede deel van het project betreft de aanpassing van de infrastructuur
op de vliegbasis Gilze-Rijen. De verplaatsing van de Cougar- en Chinook-helikopters
van Soesterberg naar Gilze-Rijen, leidt tot een personele uitbreiding van
ongeveer 750 VTE'n op de vliegbasis Gilze-Rijen. De bestaande infrastructuur
is hier niet op berekend. Uitbreidingen en aanpassingen van de ondergrondse
infrastructuur, het wegenstelsel, de parkeerfaciliteiten, het gezondheidscentrum,
de sportfaciliteiten, de bewakingsvoorzieningen, de horecafaciliteiten en
de legering zijn voorzien.
Het derde deelproject heeft betrekking op de infrastructuur op het Militaire
Luchtvaart Terrein (MLT) Deelen, dat wordt gebruikt als een Forward Operating
Base (FOB) bij het trainen van personeel van de 11de Luchtmobiele brigade.
Tot op heden wordt vanaf de vliegbasis Soesterberg door onder meer de brandweer
en de medische dienst ondersteuning geleverd aan het MLT Deelen. Met de sluiting
van de vliegbasis Soesterberg is dit niet meer mogelijk en vanaf de vliegbasis
Gilze-Rijen niet doelmatig. Daarom worden enkele voorzieningen van vliegbasis
Soesterberg op of nabij het MLT Deelen ondergebracht.
Relatie met uitkomsten studie «Integrale Helikoptercapaciteit»
Defensie heeft een studie uitgevoerd naar de integrale helikoptercapaciteit.
De resultaten hiervan, die de Kamer op Prinsjesdag worden gepresenteerd, zijn
van invloed op de infrastructurele behoeften op de vliegbasis Gilze-Rijen.
Een gedetailleerde uitwerking van de additionele infrastructurele behoefte
is echter nog niet mogelijk geweest. Teneinde desinvesteringen in de toekomst
te voorkomen, wordt bij het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis
Gilze-Rijen» rekening gehouden met uitbreidingsopties. Na de definitieve
besluitvorming volgt een aanvullende behoeftestelling.
Ik wil onderstrepen dat uitstel van de besluitvorming over de herbelegging
van de infrastructuur op de vliegbasis Gilze-Rijen onwenselijk is, omdat in
dat geval de voorziene sluiting van de vliegbasis Soesterberg aan het einde
van deze kabinetsperiode niet gehaald wordt. Voorziene besparingen als gevolg
van de sluiting van de vliegbasis Soesterberg worden hierdoor niet gerealiseerd.
Planning
Gelet op de geplande verplaatsing van de helikopters en de sluiting van
de vliegbasis Soesterberg voor het einde van 2007, moet de infrastructuur
op de vliegbasis Gilze-Rijen in hoog tempo worden verwezenlijkt. Teneinde
dit te bewerkstelligen is een aantal maatregelen getroffen. De bouw van infrastructuur
ten behoeve van de operationele squadrons, de logistiek en het onderhoud krijgen
een hogere prioriteit. Voorts worden bouwfasen waar mogelijk gecombineerd.
Ten slotte is sprake van intensief overleg met de locale en provinciale overheden
ter bespoediging van de besluitvorming over de vereiste vergunningen.
Financiën
De projectkosten bedragen € 189,6 miljoen. Dit bedrag is als
volgt samengesteld:
| Squadrongebonden infrastructuur | | M€ 85,3 | |
| Vliegbasisgebonden infrastructuur | | M€ 14,2 | |
| MLT Deelen | | M€ 3,5 | |
| Bouwvoorbereiding | | M€ 0,5 | |
| Fysieke beveiliging | | M€ 1,8 | |
| Terreininrichting | | M€ 21 | |
| Post onvoorzien | | M€ 25,3 | |
| | Totaal bouwkosten | | M€ 151,6 |
| Bijkomende kosten | | M€ 3,8 | |
| Inrichtings- en ingebruiknamekosten | | M€ 10,6 | |
| Honorarium DGW&T | | M€ 20,6 | |
| Verhuiskosten | | M€ 3,0 | |
| | Totaal overige | | M€ 38,0 |
| | Totaal | | M€ 189,6 |
De fasering van het project is als volgt:
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Totaal |
|---|
| M€ 5,0 | M€ 31,0 | M€ 70,0 | M€ 56,3 | M€ 27,3 | M€ 189,6 |
Tot slot
Aangezien het een infrastructuurproject betreft, ben ik voornemens de
Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten, desgewenst na overleg met u, te mandateren
voor de uitvoering van het project «Herbelegging Infrastructuur Vliegbasis
Gilze-Rijen».
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap