Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 september 2019
Voor het kabinet staat in het Klimaatakkoord voorop dat de reductieopgave van CO2 met 49% wordt gehaald op een manier die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.
Dat betekent dat we de huishoudportemonnee zoveel mogelijk ontzien en dat we zorgen
voor een eerlijke verdeling van lasten tussen huishoudens en bedrijven.
Op 28 juni jl. is het Klimaatakkoord naar uw Kamer verzonden (Kamerstuk 32 813, nr. 342). Daarin is aandacht voor de ontwikkeling van de lasten van burgers die via de energiebelasting
(EB) en de opslag duurzame energie (ODE) neerslaan in de energierekening. Met de aangekondigde
maatregelen daalt het belastingdeel van de energierekening voor een huishouden met gemiddeld verbruik1 met 100 euro in 2020 ten opzichte van 2019, stijgt in 2021 het belastingdeel van
de energierekening niet en wordt de stijging na 2021 beperkt. Zoals ik in de brief
over het Klimaatakkoord aangeef, zijn de precieze effecten op de energierekening afhankelijk
van het specifieke verbruik in het betreffende huishouden en de ontwikkeling van de
energieprijzen in de markt.
Gemiddelde verbruik
In het gemiddelde verbruik waar het kabinet zich op baseert zijn alle huizen in Nederland
vertegenwoordigd. Voor het kabinet is het gemiddelde gas- en elektriciteitsverbruik
zoals het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) deze raamt leidend.
In de afgelopen jaren bleek dat verschillende partijen andere gemiddelde verbruikscijfers
hanteren. Hierdoor kunnen verschillende beelden ontstaan van de ontwikkeling van energiebelastingen
en de energierekening. Ik ben daarom met een aantal externe partijen in gesprek getreden,
waaronder het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het PBL, Nibud, Gaslicht.com
en Milieu Centraal. Hieruit is duidelijk geworden dat partijen verschillende verbruikscijfers
hanteren als gevolg van het feit dat zij verschillende, specifieke doelgroepen bedienen.
Het PBL en CBS hanteren in de Klimaat- en Energieverkenningen (KEV) alle Nederlandse
huizen als relevante doelgroep voor de ontwikkeling van de energiebelasting. Het kabinet
volgt dit.
Partijen die een ander gemiddeld verbruikscijfer hanteren, zullen op een andere inschatting
van de verlaging van de energiebelasting in 2020 uitkomen.
Spreiding
In de praktijk bestaat een grote spreiding rond het gemiddelde verbruik. Hierdoor
zal niet iedereen zich herkennen in de effecten van de belastingen die zijn gebaseerd
op dit gemiddelde verbruik. Dit is ook logisch. Zo wijkt het gasverbruik in een appartement
af van dat van een rijtjeswoning of een vrijstaande woning. Daarnaast is het verbruik
in nieuwbouwwoningen in het algemeen aanzienlijk lager dan in oudere woningen.
Ik heb het CBS verzocht inzicht te verschaffen in de spreiding van verschillende type
woningen en huishoudens. Het CBS zal dit doen op basis van een set van tien veel voorkomende
huishoudprofielen. Deze huishoudprofielen zijn opgesteld op basis van woningtype,
bouwperiode, grootte en aantal personen. Voor elk van deze tien profielen wordt een
gas- en elektriciteitsverbruik inzichtelijk gemaakt. Het CBS zal vanaf dit jaar deze
cijfers jaarlijks op Prinsjesdag op de website van het CBS publiceren.
Dit zal resulteren in meer inzicht in de ontwikkeling van de energierekening voor
verschillende huishoudprofielen. Ook deze profielen zeggen niet alles. Andere factoren
zoals gedrag, bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur in huis, een strenge of zachte
winter en ontwikkelingen in de marktprijs spelen ook een belangrijke rol.
Het kabinet spant zich in voor haalbaar en betaalbaar klimaatbeleid. Daartoe neemt
het kabinet maatregelen om de belastingen op de energierekening te verlagen. De belastingen
op de energierekening dalen voor een huishouden met gemiddeld verbruik dit jaar met
100 euro in 2020 en stijgen niet in 2021. De ontwikkeling van de totale energierekening
van een huishouden is daarnaast ook afhankelijk van het specifieke verbruik en de
ontwikkeling van de energieprijzen in de markt.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes