29 023 Voorzienings- en leveringszekerheid energie

Nr. 207 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2016

Op vrijdagochtend 27 maart 2015 vindt als gevolg van een storing in een hoogspanningsstation in Diemen een grootschalige stroomstoring plaats. Ongeveer één miljoen huishoudens zitten zonder stroom, verkeerslichten werken niet, treinen rijden niet en diverse bedrijven moeten overschakelen op noodstroom. Ook werken delen van de mobiele netwerken niet en heeft de stroomuitval effect op verschillende telecommunicatiediensten. Zowel overheden als bedrijven schalen hun crisisorganisatie op. Bij de beheersing van deze crisis zijn zes veiligheidsregio’s betrokken.

De Inspectie Veiligheid en Justitie (hierna: de Inspectie VenJ) en Agentschap Telecom (hierna: het Agentschap) hebben gezamenlijk onderzoek verricht naar deze stroomstoring.

Mede namens de Minister van Economische Zaken bied ik u hierbij het rapport Stroomstoring Noord-Holland aan (zie bijlage)1.

Aanbevelingen van de Inspectie VenJ en het Agentschap

Veiligheidsregio’s:

Bij een incident dat meerdere veiligheidsregio’s treft kunnen veiligheidsregio’s verschillend opschalen. Deze verschillen kunnen blijven bestaan, zolang veiligheidsregio’s afstemming vinden over interregionale coördinatie op een aantal kritieke processen. Het betreft hier met name informatiemanagement en (publieks-)communicatie. De Inspectie beveelt de vijfentwintig veiligheidsregio’s aan de in dit rapport benoemde lessen uit te werken in de voorbereiding van interregionale coördinatie en samenwerking.

VenJ:

Maak in het kader van de crisiscommunicatie burgers, bedrijven en overheden bewust van de beperkingen van telecommunicatie (telefonie en internet) en informeer hen over de mogelijke alternatieven in dergelijke situaties. Betrek hierbij de mogelijkheden die een calamiteitenzender kan bieden.

Telecomaanbieders:

Evalueer en besluit over de getroffen voorzieningen om een ononderbroken toegang tot het alarmnummer 112 bij een langdurige stroomstoring te borgen. Dit traject zal door het agentschap nauwgezet gevolgd worden.

Minister van Economische Zaken:

Bij de uitkomst dat telecomaanbieders besluiten geen aanvullende maatregelen te treffen tegen het risico van langdurige regionale stroomstoringen, zal de vraag of het wenselijk is een norm voor een ononderbroken toegang tot het alarmnummer 112 te stellen en welk maatschappelijk aanvaard restrisico van de onderbroken toegang tot 112 acceptabel is, beantwoord moeten worden.

Reactie op het rapport Stroomstoring Noord-Holland

Ik onderschrijf de aanbevelingen uit het rapport op het gebied van crisismanagement. Bij een crisis waarbij meerdere veiligheidsregio’s zijn betrokken, moet interregionale samenwerking vanzelfsprekend zijn, waarbij één van de veiligheidsregio’s een coördinerende rol vervult. Het invulling geven aan interregionale samenwerking is een basaal element in de verantwoordelijkheid van een veiligheidsregio en veiligheidsregio’s moeten zich hier adequaat op voorbereiden.

Uitgangspunt is dat openbare communicatiediensten en -netwerken zo robuust mogelijk zijn. Het belang van een ononderbroken toegang tot 112 heeft en behoudt zeker onze aandacht. Noodzakelijk is helder in beeld te hebben waar kwetsbaarheden liggen, al het mogelijke te doen die zo gering mogelijk te laten zijn, en na te gaan welke alternatieven dan beschikbaar gesteld kunnen worden.

De in het rapport genoemde Noodcommunicatievoorziening (NCV) dient als uitwijk (last resort) wanneer andere (openbare) telecommunicatienetwerken zijn uitgevallen. Op de NCV zijn gebruikers aangesloten die een rol vervullen ten tijde van een ramp of crisis. Uit het rapport komt naar voren dat tijdens de stroomstoring in Diemen de NCV beperkt is gebruikt. Recent heb ik bij de veiligheidsregio’s expliciet aandacht gevraagd voor het gebruik van de NCV.

Ik zal de aanbevelingen uit het rapport onder de aandacht brengen van het Veiligheidsberaad, inbrengen in andere reguliere overleggen en/of samenwerkingsverbanden met veiligheidsregio’s alsmede in de reguliere afstemmingstrajecten met bedrijven en instanties over de vitale processen. Het is belangrijk de bij het voorval Diemen opgedane ervaringen mee te nemen in de verdere verbeteringsslagen in het kader van de crisisbeheersing en rampenbestrijding. Aandacht voor de kwetsbaarheid van de telecommunicatie en gevolgen voor de crisiscommunicatie vormen daarbij een essentieel element.

Het Agentschap heeft in het onderzoek de effecten van de stroomstoring onderzocht en zich primair gericht op de mobiele telecomaanbieders. De Minister van Economische Zaken heeft uw Kamer per brief van 1 december 2015 geïnformeerd2 dat meerdere onderzoeken hiernaar worden uitgevoerd. Hierbij is toegezegd om uw Kamer een brief te sturen zodra al deze onderzoeken zijn afgerond. Vervolgens kunnen de conclusies en aanbevelingen uit deze onderzoeken in samenhang worden bezien. Dit onderzoek van de Inspectie VenJ en het Agentschap is één van de onderzoeken die naar aanleiding van het incident in Noord-Holland zijn gestart. Het onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is nog niet afgerond.

De Minister van Economische Zaken en ik zullen op korte termijn al wel de conclusies en aanbevelingen van het Agentschap in dit rapport bespreken met de mobiele aanbieders, dit mede gelet op het belang van een ononderbroken toegang tot 112.

Zodra de onderzoeken gereed zijn en duidelijk is welk gevolg aan de conclusies en aanbevelingen wordt gegeven, zal uw Kamer hierover door de Minister van Economische Zaken worden geïnformeerd. De in dit rapport gedane aanbevelingen van het Agentschap zullen hiervan een onderdeel vormen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Kamerstuk 29 023, nr. 200

Naar boven