29 021
Wijziging van de Wet geluidhinder, de Wet luchtvaart en de Spoorwegwet in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai, PbEG L 189 (geluidsbelastingkaarten en actieplannen)

nr. 9
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET NADER VERSLAG

Ontvangen 7 juni 2004

1

De regering oordeelt ook dat geluidsnormstelling uitdrukkelijk onder de subsidiariteit van de lidstaten valt. De regering draagt dit standpunt actief uit in haar Europese contacten, zowel op politiek als op ambtelijk niveau. Inderdaad is de verwachting dat de Europese Commissie mede op basis van de gemaakte geluidsbelastingkaarten en actieplannen, overigens niet eerder dan in 2008, het gesprek zal openen over een nadere invulling van een Europees geluidbeleid. Het kan zo zijn dat dan ook de normstelling weer onderwerp van het gesprek is. De regering zal dan afhankelijk van de voorstellen van Europese Unie moeten handelen. Het zwaartepunt van het gemeenschappelijk geluidbeleid moet echter liggen bij de aanpak van de bronnen en niet bij effectmaatregelen, omdat dit zowel vanuit politiek oogpunt als instrumenteel effectief is. Een voorbeeld hiervan is de Nederlandse steun aan een richtlijn gericht op het verminderen van het bandenlawaai.

2

Dit wetsvoorstel maakt het zeker niet onmogelijk om tot integratie van planfiguren te komen, zoals ik die ook beoog met de herijkingsoperatie binnen mijn departement. Wel is het zo dat dit wetsvoorstel een extra sectorale planfiguur in het leven roept, waarover ook aan de Europese Unie moet worden gerapporteerd. Het actieplan is immers een vanuit de Europese Unie voorgeschreven planfiguur. Dit betekent dat er geen keuze is om zo'n plan wel of niet te maken. Echter het maken van zo'n plan en het voldoen aan de criteria die door de Unie zijn gesteld kan ook als een onderdeel van een meer integraal milieubeleidsplan worden vormgegeven. Door de regering wordt veel belang gehecht aan een efficiënte aanpak en het gebruik maken van beschikbare gegevens. In het kader van de herijking wordt een efficiënte aanpak nagestreefd. Concreet kan dan bijvoorbeeld worden gedacht aan een combinatie van geluid- en luchtplannen als een eerste integratiestap. In het kader van de uitkristallisering van zo'n efficiënte aanpak zal de regering ook het gesprek met de EU aangaan.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P. L. B. A. van Geel

Naar boven