28 985
Regels betreffende de melding van zeggenschap en kapitaalbelang in, alsmede de melding van het geplaatste kapitaal van effectenuitgevende instellingen (Wet melding zeggenschap en kapitaalbelang in effectenuitgevende instellingen)

nr. 12
TWEEDE NADER VERSLAG

Vastgesteld 13 oktober 2005

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft naar aanleiding van de nota naar aanleiding van het nader verslag en de derde nota van wijziging besloten tot het uitbrengen van een tweede nader verslag over het wetsvoorstel.

Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit nader verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

Inhoudsopgave Blz.

Algemeen 1

Artikel D en E 1

Transparantierichtlijn 1

Boeteregeling 2

Administratieve lasten 2

Artikel N 2

Algemeen

De leden van de fractie van het CDA en de PvdA hebben met belangstelling kennisgenomen van de eerdere nota naar aanleiding van het nader verslag, de tweede nota van wijziging en inmiddels ook de derde nota van wijziging.

Artikel D en E

Transparantierichtlijn

Constateren de leden van de CDA-fractie terecht dat de eerste nota van wijziging, met daarin de implementatie van de Transparantierichtlijn, misschien te snel is opgesteld en daardoor nu opnieuw een groot aantal wijzigingen worden voorgesteld? Overigens hebben de meeste wijzigingen de steun van deze leden. Vooral die wijzigingen in de tweede en derde nota van wijziging die leiden tot een vermindering van de administratieve lasten.

De leden van de CDA-fractie vragen wel waarom de regering eerder in de nota naar aanleiding van het nader verslag juist heeft vastgehouden aan de plicht om boven de 25 procent alle wijzigingen te melden. Toen was de regering nog van oordeel dat dit de transparantie zou bevorderen en onze concurrentiepositie verbeteren. De nu voorgestelde bepaling sluit aan bij de Transparantierichtlijn maar kan de regering aangeven hoe dit onderdeel van de richtlijn in andere Europese lidstaten is uitgewerkt? De leden van de CDA-fractie vragen ook of het gat tussen de verschillende drempels niet te groot is? Wanneer bijvoorbeeld een grootaandeelhouder zijn belang van 35 naar 45 procent uitbreidt, is dat voor de beleggers en zeker voor de minderheidsaandeelhouders een relevant gegeven. Heeft de regering niet overwogen om bij ieder 5 of 15 procent een drempel voor melding aan te brengen, zo vragen de leden van de CDA-fractie.

Boeteregeling

De leden van de PvdA-fractie willen weten hoe hoog de nieuwe maximumboetes worden voor overtreding van de bepalingen van de Wet melding zeggenschap en kapitaalbelang in ter beurze genoteerde vennootschappen (hierna: Wmz). Kan de regering hierop ingaan? Deelt de regering de mening dat de huidige maximumboete van 21 781 euro erg laag is, bijvoorbeeld in relatie tot de miljardenbelangen die kunnen spelen bij een vijandige overname of een verplicht bod bij het verkrijgen van een controlerend aandeel? Hoe hoog zal de nieuwe maximumboete worden? De boetenota (30 125, nr. 2) geeft hierover geen uitsluitsel, ondanks eerdere vragen van de leden van de PvdA-fractie. Echter, afgaande op de tekst zou overtreding van de Wmz terecht kunnen komen in de «tussencategorie» die onder andere bedoeld is voor «niet voldoen aan meldplichten», die leidt tot een maximumboete van 500 000 euro of tweemaal het wederrechtelijk verkregen voordeel of éénmaal de geleden schade. Gezien de grote (financiële) belangen van tijdige melding zou eerder een indeling in de «zware» categorie aan de orde zijn, die leidt tot een maximumboete van 1 miljoen euro of tweemaal het wederrechtelijk verkregen voordeel of éénmaal de geleden schade. Kan de regering inhoudelijk hierop ingaan?

Administratieve lasten

De leden van de PvdA-fractie vragen de regering een inhoudelijke reactie te geven op de brief van de Vereniging voor Effectenbezitters (hierna: VEB) d.d. 26 september 20051. Slaat de balans tussen transparantie en administratieve lasten nu naar de verkeerde kant door? Kan de regering deze administratieve lasten kwantificeren, met het oog op de eerdere uitspraak van de regering dat de additionele lasten verwaarloosbaar zouden zijn? Kan de regering ingaan op het aangedragen alternatief van de VEB, waarin bij het passeren van iedere 5%-grens sprake is van een meldingsplicht? Kan de regering ingaan op de verplichte jaarlijkse actualisering, bijvoorbeeld op 31 december?

Artikel N

De leden van de CDA-fractie kunnen instemmen met de reparatie van de Wet toezicht accountantsorganisaties, waarin per abusievelijk is nagelaten overgangsrecht op te nemen voor de accountantsopleiding aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen. Wat is echter het gevolg wanneer onverhoopt de Wet toezicht accountantsorganisaties eerder dan het onderhavige wetsvoorstel inwerking treedt? Waarom veronderstelt de regering dat dat niet het geval zal zijn, zo vragen de leden van de CDA-fractie.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Tichelaar

De adjunct-griffier van de commissie,

Vente


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66), Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GL), Halsema (GL), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Koopmans (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk (PvdA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Van Egerschot (VVD) en Irrgang (SP).

Plv. leden: Rouvoet (CU), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD), Kortenhorst (CDA), Vacature (PvdA), Duyvendak (GL), Van Gent (GL), Vacature (algemeen), De Krom (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA), Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl (PvdA), Mosterd (CDA), De Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Stuurman (PvdA), Luchtenveld (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), De Vries (VVD), Van Beek (VVD) en Gerkens (SP).

XNoot
1

Brief d.d. 26 september 2005, FIN0500520, zal aan de minister van Financiën worden toegestuurd.

Naar boven