nr. 12
TWEEDE NADER VERSLAG
Vastgesteld 13 oktober 2005
De vaste commissie voor Financiën1, belast
met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft naar aanleiding
van de nota naar aanleiding van het nader verslag en de derde nota van wijziging
besloten tot het uitbrengen van een tweede nader verslag over het wetsvoorstel.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit nader
verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling
van het voorstel van wet voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave Blz.
Algemeen 1
Artikel D en E 1
– Transparantierichtlijn 1
– Boeteregeling 2
– Administratieve lasten 2
Artikel N 2
Algemeen
De leden van de fractie van het CDA en de PvdA hebben met belangstelling
kennisgenomen van de eerdere nota naar aanleiding van het nader verslag, de
tweede nota van wijziging en inmiddels ook de derde nota van wijziging.
Artikel D en E
Transparantierichtlijn
Constateren de leden van de CDA-fractie terecht dat de eerste nota van
wijziging, met daarin de implementatie van de Transparantierichtlijn, misschien
te snel is opgesteld en daardoor nu opnieuw een groot aantal wijzigingen worden
voorgesteld? Overigens hebben de meeste wijzigingen de steun van deze leden.
Vooral die wijzigingen in de tweede en derde nota van wijziging
die leiden tot een vermindering van de administratieve lasten.
De leden van de CDA-fractie vragen wel waarom de regering eerder in de
nota naar aanleiding van het nader verslag juist heeft vastgehouden aan de
plicht om boven de 25 procent alle wijzigingen te melden. Toen was de regering
nog van oordeel dat dit de transparantie zou bevorderen en onze concurrentiepositie
verbeteren. De nu voorgestelde bepaling sluit aan bij de Transparantierichtlijn
maar kan de regering aangeven hoe dit onderdeel van de richtlijn in andere
Europese lidstaten is uitgewerkt? De leden van de CDA-fractie vragen ook of
het gat tussen de verschillende drempels niet te groot is? Wanneer bijvoorbeeld
een grootaandeelhouder zijn belang van 35 naar 45 procent uitbreidt, is dat
voor de beleggers en zeker voor de minderheidsaandeelhouders een relevant
gegeven. Heeft de regering niet overwogen om bij ieder 5 of 15 procent
een drempel voor melding aan te brengen, zo vragen de leden van de CDA-fractie.
Boeteregeling
De leden van de PvdA-fractie willen weten hoe hoog de nieuwe maximumboetes
worden voor overtreding van de bepalingen van de Wet melding zeggenschap en
kapitaalbelang in ter beurze genoteerde vennootschappen (hierna: Wmz). Kan
de regering hierop ingaan? Deelt de regering de mening dat de huidige maximumboete
van 21 781 euro erg laag is, bijvoorbeeld in relatie tot de miljardenbelangen
die kunnen spelen bij een vijandige overname of een verplicht bod bij het
verkrijgen van een controlerend aandeel? Hoe hoog zal de nieuwe maximumboete
worden? De boetenota (30 125, nr. 2) geeft hierover geen uitsluitsel,
ondanks eerdere vragen van de leden van de PvdA-fractie. Echter, afgaande
op de tekst zou overtreding van de Wmz terecht kunnen komen in de «tussencategorie»
die onder andere bedoeld is voor «niet voldoen aan meldplichten»,
die leidt tot een maximumboete van 500 000 euro of tweemaal het wederrechtelijk
verkregen voordeel of éénmaal de geleden schade. Gezien de grote
(financiële) belangen van tijdige melding zou eerder een indeling in
de «zware» categorie aan de orde zijn, die leidt tot een maximumboete
van 1 miljoen euro of tweemaal het wederrechtelijk verkregen voordeel of éénmaal
de geleden schade. Kan de regering inhoudelijk hierop ingaan?
Administratieve lasten
De leden van de PvdA-fractie vragen de regering een inhoudelijke reactie
te geven op de brief van de Vereniging voor Effectenbezitters (hierna: VEB)
d.d. 26 september 20051. Slaat de balans
tussen transparantie en administratieve lasten nu naar de verkeerde kant door?
Kan de regering deze administratieve lasten kwantificeren, met het oog op
de eerdere uitspraak van de regering dat de additionele lasten verwaarloosbaar
zouden zijn? Kan de regering ingaan op het aangedragen alternatief van de
VEB, waarin bij het passeren van iedere 5%-grens sprake is van een
meldingsplicht? Kan de regering ingaan op de verplichte jaarlijkse actualisering,
bijvoorbeeld op 31 december?
Artikel N
De leden van de CDA-fractie kunnen instemmen met de reparatie van de Wet
toezicht accountantsorganisaties, waarin per abusievelijk is nagelaten overgangsrecht
op te nemen voor de accountantsopleiding aan de Universiteit van de Nederlandse
Antillen. Wat is echter het gevolg wanneer onverhoopt de Wet toezicht accountantsorganisaties
eerder dan het onderhavige wetsvoorstel inwerking treedt? Waarom veronderstelt
de regering dat dat niet het geval zal zijn, zo vragen de leden
van de CDA-fractie.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,
Tichelaar
De adjunct-griffier van de commissie,
Vente
XNoot
1Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66),
Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GL), Halsema (GL),
Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De
Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Koopmans
(CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich
(CDA), Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk
(PvdA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Van Egerschot (VVD) en Irrgang
(SP).
Plv. leden: Rouvoet (CU), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD),
Kortenhorst (CDA), Vacature (PvdA), Duyvendak (GL), Van Gent (GL), Vacature
(algemeen), De Krom (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA),
Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl (PvdA), Mosterd (CDA), De Vries (CDA), Hermans
(LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Stuurman (PvdA), Luchtenveld (VVD),
Blom (PvdA), Douma (PvdA), De Vries (VVD), Van Beek (VVD) en Gerkens (SP).
XNoot
1Brief d.d. 26 september 2005, FIN0500520, zal aan de minister van
Financiën worden toegestuurd.