28 982
Liberalisering energiemarkten

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 28 november 2003

U heeft voor het algemeen overleg van 3 december a.s. het ontwerpbesluit leveringszekerheid Gaswet geagendeerd. Conform artikel 10, vijfde lid, van de Gaswet, was er de mogelijkheid voor belanghebbenden om te reageren op het ontwerpbesluit, zoals gepubliceerd in de Staatscourant 2003, 207. Ik heb verscheidene reacties ontvangen. Dit doet mij deugd, omdat zienswijzen vanuit belanghebbende partijen, die immers kennis van zaken hebben, de kwaliteit van regelgeving bevorderen. Overigens was er in een eerder stadium reeds met veel belanghebbenden overleg gevoerd.

Om u volledig te informeren, geef ik hierbij de hoofdzaken weer die belanghebbenden hebben aangegeven, en mijn voorgenomen reactie hierop. De schriftelijke reacties waren grotendeels een herhaling van wat al in eerdere informele gesprekken naar voren was gekomen; deze punten heb ik dus al meegewogen in het opstellen van het ontwerp-besluit. Ik geef per onderdeel van bovengenoemd ontwerp-besluit de reacties weer.

Onderdeel pieklevering

Alle reacties geven aan dat er een rol voor de overheid is weggelegd om een hoge standaard van leveringszekerheid aan kleinverbruikers te bevorderen. Over de uitvoering en mate van overheidsverantwoordelijkheid verschillen de meningen.

Door sommigen wordt beargumenteerd dat de voorgestelde maatregelen (die zich richten op extreem koude dagen) niet ver genoeg gaan, en dat het ontwerp-besluit ook milde winters en andere doelgroepen (grootverbruikers) zou moeten omvatten. Anderen geven aan dat de maatregelen onnodig marktverstorend zouden zijn, en beter beperkter kunnen worden ingevuld door bijvoorbeeld het begrip extreem koude dagen smaller te definiëren, of de landelijke netbeheerder pas een rol te geven als op papier lijkt dat leveranciers niet voldoende hebben ingekocht.

Verder maken enkele partijen zich zorgen over de prijsvorming van de dienst pieklevering, met name het risico dat de prijs voor de dienst pieklevering te hoog uitvalt.

Ik blijf van mening dat het regeling voor pieklevering een juist evenwicht treft, tussen volledige handelsvrijheid van leveranciers enerzijds en volledige overheidsgarantie anderzijds, om het publiek belang te dienen dat gaslevering aan kleinverbruikers met zich draagt. Wat de prijsvorming betreft verwacht ik voor de kleinverbruikers, waar de maatregel voor bedoeld is, geen prijsstijging t.o.v. de huidige situatie van beschermde afnemers. Bovendien stelt de Gaswet expliciet dat kleinverbruikers beleverd zullen worden tegen redelijke tarieven en voorwaarden.

Onderdeel noodleverancier

Alle belanghebbenden die het onderdeel noodleverancier behandelen, geven expliciet of impliciet aan dat overheidsingrijpen nuttig en nodig is om de leveringszekerheid te bevorderen als een leverancier wegvalt. Er zijn zorgen over de prijs die afnemers betalen wanneer deze regeling in werking treedt. Ik blijf van mening dat de afnemer voldoende beschermd wordt tegen een onredelijk hoge prijs. Ten eerste is de regeling zodanig opgesteld, dat de leveranciers altijd in concurrentie zijn om afnemers te beleveren, ook indien zij fungeren als «noodleverancier» (beter gezegd: nieuwe leverancier). Ten tweede is, zoals eerder vermeld, wettelijk vastgelegd dat vergunninghoudende leveranciers tegen redelijke tarieven dienen te leveren aan kleinverbruikers.

Samenvattend heeft deze inspraakronde geen nieuwe inzichten opgeleverd t.o.v. de inbreng in de voorfase. Derhalve ben ik voornemens om het ontwerp-besluit, behoudens een aantal verduidelijkingen, niet te wijzigen op grond van de ingezonden reacties. De inspraak van belanghebbenden geven mij aldus wel aanleiding om, met name in de toelichting, het ontwerpbesluit aan te passen op punten waar door belanghebbenden is aangegeven dat er onduidelijkheid kan ontstaan over de interpretatie van de artikelen of de daaruit voortvloeiende administratieve lasten.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

Naar boven