nr. 6
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 oktober 2003
Onder verwijzing naar uw brief van 10 oktober jl. informeer ik u graag
over de aangekondigde rapportage van de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) met de algemene resultaten uit de verschillende onderzoeken die zij
heeft verricht naar de handelspraktijken van aanbieders van aandelenleaseproducten.
Bedoelde rapportage treft u als bijlage aan.1
De AFM heeft mij verzekerd dat zij in de rapportage, met inachtneming
van de wettelijke geheimhoudingsplicht, maximale openheid van zaken geeft.
De rapportage heeft betrekking op de handel in aandelenleaseproducten, maar
zal ook breder van waarde kunnen zijn voor aanbieders en consumenten op de
financiële markten. Ervaringen van marktpartijen op gelijksoortige markten
kunnen immers bijzonder informatief en leerzaam zijn.
Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg op 25 juni jl., zal de rapportage
van de AFM in ieder geval worden toegezonden aan de klachtencommissie van
het Dutch Securities Institute (DSI) en de Commissie Geschillen Aandelenlease
(CGA). Ik zal genoemde instanties een afschrift van het rapport doen toekomen.
Het is aan deze instanties zelf om te beoordelen of en, zo ja, hoe zij deze
informatie bij hun werk kunnen betrekken.
De rapportage van de AFM spreekt voor zich. De algemene conclusies van
de AFM zijn in het bijzonder relevant voor de handelspraktijken in de meer
recente jaren. Wellicht is het nuttig om een enkel woord te wijden aan de
mogelijke invloed die deze rapportage kan hebben op de geschillenbeslechting
door de burgerlijke rechter of DSI of de bemiddelingspoging van de CGA. De
burgerlijke rechter en DSI zullen in het kader van de bij hen aanhangige (klachten)procedures
zelf die informatie vergaren die nodig zal zijn voor het formuleren van de
rechtsvragen in de bij hen voorliggende individuele geschillen en om het recht
vervolgens toe te kunnen passen in deze geschillen. De burgerlijke rechter
en DSI zullen de door hen vergaarde informatie en genomen beslissingen ten
aanzien van deze geschillen vervolgens ter beschikking kunnen
stellen aan de CGA. Zoals u weet zullen de voorbeelduitspraken van DSI, wanneer
er voldoende draagvlak zal blijken te bestaan, door de CGA kunnen worden doorvertaald
naar een regeling waarvan betrokken partijen gebruik kunnen maken ter beëindiging
van het merendeel van de openstaande individuele geschillen.
Dit staat principieel los van het feit of de AFM (na een steekproefsgewijze
controle) al dan niet constateert dat een of meerdere financiële instellingen
in de door haar onderzochte periode bij het aanbieden van aandelenleaseproducten
de financiële toezichtwetgeving hebben overtreden. De AFM spreekt geen
oordeel uit over het civielrechtelijke gelijk in concrete conflicten tussen
klanten en financiële instellingen, maar houdt er in het belang van het
vertrouwen in de financiële sector en de goede positie van de consument
in deze sector toezicht op dat financiële instellingen zich aan de regels
houden. Een mogelijke overtreding van publiekrechtelijke normen leidt niet
automatisch tot civielrechtelijke schadeplichtigheid.
De Minister van Financiën,
G. Zalm