Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28934 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28934 nr. 3 |
Vastgesteld 18 juni 2003
De vaste commissie voor Defensie1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Kan de regering in het vervolg per beleidsartikel één cijferopstelling geven, met een toelichting die daar één op één aansluit?
In het beleidsverslag 2003 wordt de cijfermatige toelichting op de tabel «Budgettaire gevolgen van het beleid» aangepast, zodat de toelichting één op één aansluit op de gepresenteerde verschillen.
Hoe komt het dat een bedrag van ruim € 63 miljoen Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (EVDB-)gelden niet tot besteding is gekomen in 2002?
Aan welke activiteiten wordt het budget van € 63,6 miljoen voor het EVDB besteed? Kan de regering garanderen dat deze activiteiten ook zullen worden verricht? Kan de regering in de 2e suppletore begroting bij de Najaarsnota 2003 expliciet aangeven welke activiteiten en bijbehorende bestedingen op dat moment zijn c.q. zeker nog in 2003 zullen worden gedaan?
Verwacht de regering dat het bij de stand van de suppletore begroting nog voor het EVDB beschikbare bedrag van ruim € 108 miljoen in 2003 tot besteding komt? Wat doet de regering eraan om EVDB-projecten vlot te trekken en nieuwe nuttige samenwerkingsprojecten te starten?
De reden voor het uitblijven van de besteding van de begrote € 63,6 miljoen voor het Europees veiligheids- en defensiebeleid (EVDB) is vooral dat hiervoor op twee verschillende momenten gelden aan Defensie zijn toegekend, zonder dat met het kasritme van dergelijke projecten rekening werd gehouden. Een andere reden is dat het voor een deel internationale verplichtingen betreft, die pas na overeenstemming met de desbetreffende partners kunnen worden nagekomen.
Met het ministerie van Financiën is daarom de afspraak gemaakt dat in jaren waarin EVDB-projecten niet (geheel) tot besteding komen, de gelden hiervoor via de eindejaarsmarge meegenomen worden naar het volgende begrotingsjaar. Het volledige voor de intensivering van de Europese militaire capaciteiten beschikbare bedrag is met projecten belegd. Zoals de zaken er thans voorstaan wordt van de totaal beschikbare € 108,1 miljoen in 2003 slechts € 33 miljoen besteed. Om die reden wordt voor 2003 dan ook, in overeenstemming met de hierboven genoemde afspraken met het ministerie van Financiën, een herschikking van het EVDB-budget voorgesteld. Deze wordt in de tweede suppletore begroting verwerkt.
Waarom wordt € 11,8 miljoen toegevoegd aan het budget voor de Admiraliteit?
Deze € 11,8 miljoen betreft per saldo vooral de prijsbijstelling 2003, die toegevoegd is aan het budget van de Koninklijke marine. Dit bedrag is tijdelijk gestald bij het ressort Admiraliteit. Het wordt, zodra de toerekening vaststaat, verder verdeeld over de ressorts en de investeringen.
Kan de regering aangeven waarom € 56,4 miljoen toegekend wordt aan de Landmachtstaf? Hoe verhoudt deze verhoging zich tot de ingezette samenvoeging en afslanking van staven van de afzonderlijke krijgsmachtdelen?
De budgetverhoging wordt vooral veroorzaakt doordat de uitgaven die samenhangen met het zogenaamde UTD (uitbesteding telematica diensten)-contract met de Defensie Telematica Organisatie zijn overgebracht van het op te heffen Nationaal commando naar de landmachtstaf. Het betreft een technische mutatie, die los staat van de samenvoeging en afslanking van staven van de afzonderlijke krijgsmachtdelen.
Welk bedrag is ten aanzien van de personeelsraming precies toegevoegd als direct gevolg van de hogere begrotingssterkte 2003, alleen ten gevolge van de gunstige wervingsresultaten 2002? Om hoeveel personen gaat het hierbij precies?
De overschrijding van de begrotingssterkte in 2003 met 1190 vte'n kost ruim € 30 miljoen. Deze uitgaven zijn gedekt door een herschikking binnen de personele exploitatie.
Waarom wordt € 70,6 miljoen toegevoegd aan het budget voor de Tactische luchtmacht?
Waarom wordt het budget voor de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten (BDL) met € 13,9 miljoen verlaagd?
De maatregelen die de Koninklijke luchtmacht nam om de bezuinigingen uit het Strategisch Akkoord uit te voeren, zijn vorig jaar bij Nota van wijziging verwerkt ten laste van het ressort van de Tactische luchtmacht. Nu de bezuinigingen door de luchtmacht gericht zijn ingevuld, slaat slechts een gering deel van de specifieke maatregelen neer op dit ressort. Het grootste deel van de maatregelen treft de investeringen en de staf van de bevelhebber der luchtstrijdkrachten, zodat een herschikking gewenst was.
Waarom worden de budgetten voor de budgetten Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba, Kustwacht Nederland, Explosievenopruiming en Hulp aan civiele overheden op dit beleidsartikel verhoogd? Komt zonder deze verhoging de taakuitoefening in gevaar? Kan de regering dit nader toelichten?
Deze verhoging betreft een reguliere aanpassing van het loon- en prijspeil. Daarnaast gaf de kustwachtcommissie vorig jaar toestemming het uitgavenbudget van de kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba in 2002 te verhogen. De bijdragen van de overige deelnemende partijen werden dusdanig laat ontvangen dat het niet meer mogelijk was de betreffende projecten dat jaar van start te laten gaan. Deze werden doorgeschoven naar 2003. Het gaat vooral om uitgaven voor het steunpunt voor de kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba op Sint Maarten, namelijk voor het bouwrijp maken van de grond en voor de bouw van afmeerfaciliteiten en het steunpuntgebouw.
Kan de regering toelichten hoe de genoemde verhoging van € 125,9 miljoen (Niet-beleidsartikel-80; Nominaal en onvoorzien) zich verhoudt tot het verschil van € 265,7 miljoen tussen de bedragen in de eerste tabel van de toelichting? Kan de regering het bedrag van € 125,9 nader toelichten?
Het bedrag van € 125,9 miljoen, samengesteld uit € 198,1 miljoen voor het artikelonderdeel loonbijstelling en de niet ontvangen € 72,2 miljoen voor de prijsbijstelling, betreft budgetmutaties op het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien ná verwerking van de Nota van wijziging. Het bedrag van de loonbijstelling bestaat grotendeels (€ 164,6 miljoen) uit de door het ministerie van Financiën uitgedeelde jaarlijkse loonbijstelling. Het restant bestaat vooral uit in het vorige jaar niet bestede, doch wel bestemde, gelden voor arbeidsvoorwaarden. De door Financiën uitgedeelde loonbijstelling zal, zodra de onderliggende informatie daarover bekend is, worden uitgedeeld aan de defensieonderdelen. Het uitkeren van de overige gelden hangt samen met de uitkomst van overleg met de vakbonden ter zake en met de feitelijke uitvoering van het geformuleerde personeelsbeleid door de defensieonderdelen.
Het bedrag van € 265,7 miljoen is de totale mutatie op het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien ten opzichte van de stand van de ingediende ontwerpbegroting 2003, voorafgaand aan de Nota van wijziging. De bezuinigingen die als gevolg van het Strategisch Akkoord moesten worden doorgevoerd werden in de ontwerpbegroting ten laste van dit artikel gebracht, omdat nog niet duidelijk was hoe de maatregelen die in 2003 besparingen moesten opleveren concreet zouden worden belegd. Dit is ook de reden dat het artikel een negatief beginbudget bevat. In de Nota van wijziging werden de maatregelen (in totaal € 139,8 miljoen) over de artikelen verdeeld.
Hoe wordt het negatieve saldo van € 64,7 miljoen op het niet-beleidsartikel 80 gedekt? Wordt de Kamer in de 2e suppletore begroting bij de Najaarsnota 2003 over de voortgang hiervan geïnformeerd?
Dit bedrag wordt voor het belangrijkste deel veroorzaakt door het niet volledig aan Defensie vergoeden van de prijsbijstelling 2003, die wél in zijn geheel is uitgedeeld aan de defensieonderdelen. Dit negatieve saldo is een onderdeel van de totale financiële problematiek van Defensie: de bezuinigingen als gevolg van het Strategisch Akkoord, van het Hoofdlijnenakkoord en van de bestaande interne financiële problematiek. Thans wordt in het kader van de langetermijnplanning bezien welke oplossingen de defensieorganisatie structureel betaalbaar kunnen maken. De financiële verwerking van de maatregelen die hieruit voortvloeien en die de Defensiebegroting voor 2003 betreffen, wordt inzichtelijk gemaakt in de tweede suppletore begroting.
Samenstelling:
Leden: De Vries (PvdA), Bakker (D66), Koenders (PvdA), van Beek (VVD), Karimi (GL), Timmermans (PvdA), van Bommel (SP), Vendrik (GL), Albayrak (PvdA), voorzitter, Wilders (VVD), Balemans (VVD), Van Baalen (VVD), Snijder-Hazelhoff (VVD), Van Winsen (CDA), Van den Brink (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Herben (LPF), ondervoorzitter, Kortenhorst (CDA), Huizinga-Heringa (CU), Bruls (CDA), Van Velzen (SP), Algra (CDA), Haverkamp (CDA), Straub (PvdA), Blom (PvdA) en Eijsink (PvdA).
Plv. leden: Van Dam (PvdA), Vacature (D66), Waalkens (PvdA), Cornielje (VVD), Halsema (GL), Fierens (PvdA), De Ruiter (SP), Van den Brand (GL), Adelmund (PvdA), Hofstra (VVD), Van Miltenburg (VVD), Visser (VVD), Oplaat (VVD), De Haan (CDA), Nawijn (LPF), Vacature (CDA), Ferrier (CDA), Hermans (LPF), Vacature (CDA), Van der Staaij (SGP), Vacature (CDA), De Wit (SP), De Vries (CDA), Ormel (CDA), Van Heemst (PvdA), Tichelaar (PvdA) en Noorman-den Uyl (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28934-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.