Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28904 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28904 nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2002 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel C van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken,
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2002 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere ramingsaanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2002 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 32,7 mln verlaagd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2002 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verlaging plaats ter grootte van € 67,6 mln.
De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota's:
Stand Miljoenennota 2002 | 1 786,2 | |
Bij: Amendement | 0,3 | |
Bij: Voorjaarsnota 2002 | 26,9 | |
Af: Miljoenennota 2003 (Vermoed. uitk. 2002) | – 9,5 | |
Af: Najaarsnota 2002 | – 65,2 | |
Af: Slotwet | – 32,7 | |
Totaal geraamd | 1 706,0 | |
Opgenomen in begrotingen: | ||
Vastgestelde begroting 2002 | 1 786,5 | |
Bij: eerste suppletore begroting 2002 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2002) | 26,9 | |
Af: tweede suppletore begroting 2002 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 2002) | – 74,6 | |
Af: afrondingsverschil | – 0,1 | |
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2002 | 1 738, 7 | |
Slotwetmutatie (verlaging) | – 32,7 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 2002 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2002 | 1 786,5 | |
Bij: eerste suppletore begroting 2002 | 26,9 | |
Af: tweede suppletore begroting 2002 | – 74,6 | |
Af: derde suppletore begroting 2002 (slotwet) | – 32,7 | |
Af: afrondingsverschil | – 0,1 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 1 706,0 | |
Gerealiseerde uitgaven in 2002 | 1 706,0 | |
Verschil | 0 |
De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota's: | ||
Stand Miljoenennota 2002 | 2 850,0 | |
Bij: Amendement | 0,3 | |
Af: afrondingsverschil | – 0,1 | |
Af: Voorjaarsnota 2002 | – 93,5 | |
Bij: Miljoenennota 2003 (Vermoed. uitk. 2002) | 179,8 | |
Bij: Najaarsnota 2002 | 68,4 | |
Af: Slotwet | – 67,6 | |
Totaal geraamd | 2 937,3 | |
Opgenomen in begrotingen: | ||
Vastgestelde begroting 2002 | 2 850,2 | |
Af: eerste suppletore begroting 2002 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2002) | – 93,5 | |
Bij: tweede suppletore begroting 2002 (naar aanleiding van de Najaarsnota 2002) | 248,2 | |
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2002 | 3 004,9 | |
Slotwetmutatie (verlaging) | – 67,6 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 2001 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2002 | 2 850,2 | |
Af: eerste suppletore begroting 2002 | – 93,5 | |
Bij: tweede suppletore begroting 2002 | 248,2 | |
Af: derde suppletore begroting 2002 (slotwet) | – 67,6 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 2 937,3 | |
Gerealiseerde ontvangsten in 2002 | 2 937,3 | |
Verschil | 0 |
C. TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1 WERKING BINNENLANDSE MARKTEN
Artikel 1 : Werking binnenlandse markten | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 47 727 | 49 114 | 97 096 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | 37 767 | 41 695 | 12 835 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 4 766 | 10 397 | 12 572 |
Mutatie slotwet 2002 | 1 244 | – 11 944 | – 2 904 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Opbrengsten casino's | – 3 411 | ||
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 1 244 | – 11 944 | 507 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 91 504 | 89 262 | 119 599 |
Ad 1 De raming van ontvangsten van Holland Casino's is bij de tweede suppletore begroting verhoogd (van € 91,2 mln naar € 110 mln). De uiteindelijke realisatie is iets lager uitgevallen.
2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT
Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 594 228 | 580 750 | 154 648 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | 17 405 | – 2 093 | – 4 712 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 68 049 | – 62 376 | – 9 624 |
Mutatie slotwet 2002 | – 28 624 | 9 419 | – 48 622 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Internationale ruimtevaartprogramma's | – 17 106 | – 8 004 | |
2. Overig ICT-beleid | – 13 144 | – 450 | |
3. Nationaal Actieplan Elektronische Snelwegen | 10 636 | 10 662 | |
4. Technologische ontwikkelingsprojecten | – 9 900 | – 2 541 | |
5. Bijdrage instituten | 4 222 | 5 221 | |
6. Innovatief ondernemerschap | – 3 112 | – 1 884 | |
7. Ontvangsten uit het Fes | – 37 734 | ||
8. Ontvangsten EET-geld van OCenW | – 8 350 | ||
9. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 220 | 6 415 | – 2 538 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 651 453 | 525 700 | 91 690 |
Ad 1 De mutatie van € 17,1 mln wordt met name veroorzaakt door twee projecten, die tijdens de ESA Ministerconferentie in november 2001 zijn afgesproken. Implementatie vergt meer tijd doordat de ESA-lidstaten het nog niet over alle details eens zijn.Het gaat met name om de programma's Galileo en ARTES 8. Galileo betreft een toezegging van € 15 mln die niet meer in 2002 heeft plaatsgevonden en bij ARTES 8 is minder toegezegd dan geraamd.
Ad 2 en 3 In de tweede helft van 2002 is budget overgeheveld naar het nieuwe artikelonderdeel «overig ICT-beleid». Een deel van dit budget komt van het artikelonderdeel Nationaal Actieplan Elektronische Snelwegen (NAP). Aflopende programma's zijn echter om technische redenen nog verplicht op het artikelonderdeel NAP. Hierdoor heeft op NAP een hogere uitputting en op Overig ICT-beleid een lagere uitputting plaatsgevonden.
Ad 4 Door het afschaffen van de TOP-regeling met ingang van 2003 is op de laatste tender in 2002 meer ingeschreven dan normaal. Door de vele extra aanvragen konden diverse aanvragen niet op tijd worden afgehandeld. In totaal is hierdoor € 9,9 mln minder gecommiteerd dan voorzien. Bij Voorjaarsnota 2003 zal voorgesteld worden hier nog een voorziening voor te treffen in 2003.
Ad 5 De mutatie wordt met name verklaard door de volgende twee oorzaken. Ten eerste heeft EZ, net als de Ministeries van Defensie en VenW, een bijdrage van € 2,0 mln verleend in het kader van de pensioenproblematiek van het NLR. Ten tweede heeft EZ een bijdrage van circa € 3 mln verleend aan het EU-onderzoeksprogramma 2002. Het gaat hierbij om een matchingsubsidie binnen het EU-kaderprogramma. Deze bijdrage is vastgesteld aan de hand van voorstellen van het NLR.
Ad 6 De Subsidieregeling Integraal Regionaal Technostarters beleid (SIRT) wordt door Senter uitgevoerd in opdracht van EZ. Omdat de ingediende plannen voor deze subsidie veelal onvoldoende waren onderbouwd en door de eindejaarsdrukte bij Senter, is het niet gelukt alle aanvragen nog in 2002 af te handelen.
Ad 7 Over 2002 is uit het Fes minder opgevraagd dan was geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kasuitgaven voor experimentele faciliteiten, EET en de kennis- en innovatieimpuls.
In 2001 is een tender georganiseerd waarbij aan 8 projecten geld is gecommiteerd. Omdat experimentele faciliteiten veelal zeer complex zijn, is een lange realisatietijd nodig. In 2003 komt de eerste faciliteit gereed en zullen de projecten tot betaling komen.
De EET-regeling wordt uitgevoerd door Novem, welke per 1 juli 2002 een tijdelijk agentschap van EZ is geworden. In het verleden verstrekte voorschotten zijn eerst door Novem besteed, waardoor Novem in de tweede helft van 2002 lagere declaraties bij EZ heeft ingediend, onder meer voor de regeling EET.
Op diverse regelingen en programma's binnen de kennis- en innovatie-impuls zijn de kasuitgaven lager geweest dan geraamd. Hieronder vallen MEDEA en de Subsidieregeling Infrastructuur Technostarters.
Ad 8 Door de lagere realisatie van uitgaven voor EET is er in 2002 geen sprake van de gebruikelijke bijdrage van OCenW.
3 BEVORDEREN ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3: Bevorderen ondernemingsklimaat | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 606 097 | 302 582 | 21 410 |
Mutatie 1e suppl. Begroting 2002 | 85 425 | – 1 193 | 6 242 |
Mutatie 2e suppl. Begroting 2002 | 43 551 | – 33 726 | 53 |
Mutatie slotwet 2002 | – 111 922 | 7 000 | – 4 703 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. BBMKB | – 96 347 | + 2 719 | |
2. Bijdragen aan ROM's | – 6 800 | – 9 523 | |
3. Opdrachten en Onderzoek Ondernemingsklimaat | – 4 914 | ||
4. Duurzaamheid | – 4 631 | – 5 375 | |
5. JSF | – 4 538 | ||
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | + 770 | + 19 179 | – 165 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 623 151 | 274 663 | 23 002 |
Ad 1 De belangrijkste reden voor de onderuitputting bij de BBMKB is de conjuncturele neergang. Ten opzichte van de oorspronkelijke raming van 4000 kredieten, zijn door de banken slechts 2779 kredieten verleend onder de borgstellingsregeling.
Ad 2 De besluitvorming over de fusie tussen de GOM en de OOM heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor de gereserveerde middelen voor een kapitaalstorting in de gefuseerde ROM van 2002 naar 2003 worden doorgeschoven (€ 6,8 mln). Samen met de kapitaalstortingen vanuit de provincies Gelderland en Overijssel zou een nieuwe gefuseerde ROM ontstaan met voldoende slagkracht en een minderheidsbelang van het rijk. De kasuitputting is € 2,7 mln lager omdat in 2002 niet is getrokken op de reservering voor de claims van participaties van de GOM.
Ad 3 De mutatie wordt deels verklaard door de middelen die vanuit dit instrument zijn overgeboekt naar andere instrumenten. Daarnaast zijn enkele geplande onderzoeken doorgeschoven naar 2003, waardoor vrijval in 2002 optreedt.
Ad 4 Het aanvankelijke voornemen om de stichting Energiecentrum MKB voor 4 jaar volledig te financieren is in 2002 verlaten. Op basis van businessplannen en het streven naar een zelfvoorzienend Energiecentrum is besloten over te gaan op gedeeltelijke financiering in jaartranches. De voor 2002 geraamde middelen vallen daardoor gedeeltelijk vrij.
Ad 5 De voor 2002 geraamde industriebijdrage voor deelname aan de JSF-ontwikkeling wordt in 2003 ontvangen.
Ad 6 Bij de overige mutaties springt vooral de kasmutatie van € 19 mln in het oog. Deze wordt grotendeels verklaard door de kasversnelling die heeft plaatsgevonden bij de fysieke stadseconomie. Doordat de laatste tranche uit 2005 nu in 2002 is betaald, is hiermee de gehele uitfinanciering van de EZ-bijdrage aan het GSB binnen de convenantperiode getrokken. Daarnaast is de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen bij enkele instrumenten sneller of langzamer dan geraamd, waardoor de realisaties afwijken van de raming.
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEVOORZIENING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energievoorziening | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 248 579 | 228 426 | 20 987 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | 93 889 | 28 940 | 60 000 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | – 6 228 | – 80 409 | – 38 179 |
Mutatie slotwet 2002 | – 45 957 | – 35 063 | – 4 988 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. CO2 reductieplan | – 27 989 | – 2 312 | |
Programma E-efficiency en duurzame energie | – 27 186 | – 7 241 | |
3. Opdrachten uitvoering door derden | 7 123 | – 4 277 | |
4. EINP wind | 6 997 | – 780 | |
5. Joint Implementation | – 5 200 | 3 497 | |
6. UCN | – 4 601 | ||
7. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 298 | – 16 956 | – 387 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 290 283 | 141 894 | 37 820 |
Ad 1 De start van een voorgenomen beleidsprogramma (Wind near shore) was gepland in 2002. De planning heeft vertraging opgelopen, maar het programma is alsnog begin 2003 van start gegaan.
Ad 2 Voor «Programma's energie-efficiency» en «Programma's duurzame energie» is minder verplicht dan geraamd. Dit is voor € 8 mln terug te voeren tot het nieuwe beleidsinstrument transitiemanagement. De hiervoor gereserveerde ruimte is niet gecommiteerd in 2002 en is daarom hiervoor nodig in 2003. Het overige deel van de mutatie heeft betrekking op de omvorming van Novem BV in een tijdelijke baten-lastendienst. Onder het BV-regiem commiteerde EZ in jaar t programma's voor jaar t+1. Omdat Novem als tijdelijke baten-lastendienst binnen de EZ begroting is gekomen, gebeurt dit niet meer. Novem commiteert nu zelf in het jaar t +1. Als gevolg van deze verandering van systematiek is bij EZ in 2002 minder Novembeleidsgeld gecommiteerd voor 2003.
Ad 3 De mutatie heeft betrekking op de uitvoeringskosten van de programma's DEN en de MJA's, die door Novem in 2003 worden uitgevoerd.
Ad 4 De EINP-Wind is per 1 januari 2003 afgeschaft. In 2002 was nog sprake van een flinke groei in het aantal subsidieaanvragen voor de EINP-Wind. Omdat het opgestelde windvermogen nog ver weg is van de doelstelling van 1500 MW in 2010, is € 7 mln extra budget beschikbaar gesteld.
Ad 5 Bij Joint Implementation worden de beleidsintenties langzamer gerealiseerd dan aanvankelijk gedacht. De onbestede verplichtingenruimte blijft in latere jaren voor JI beschikbaar.
Ad 6 Een extra dividenduitkering is eind 2002 door UCN aan EZ uitgekeerd. De dividendbelasting is echter nog niet ontvangen, deze ontvangst vindt plaats in 2003.
5 BUITENLANDSE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5: Buitenlandse economische betrekkingen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 231 240 | 201 578 | 1 815 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | 24 267 | – 11 197 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 1 448 | 22 381 | 6 350 |
Mutatie slotwet 2002 | 3 345 | 9 232 | 3 268 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Exportbevordering – herverzekeringen | 33 074 | – 10 203 | |
2. Exportbevordering – exportfinanciering | – 21 043 | 10 942 | |
3. Economische samenwerking – PSO | – 4 135 | 6 003 | |
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 4 551 | 2 490 | 3 268 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 260 300 | 221 994 | 11 433 |
Ad 1 Gegeven de opbouw van de risicoportefeuille is het verantwoord de risicoverhouding van de GOM-faciliteit aan te passen van 1:1 naar 1:2. Een verhouding van 1:2 betekent dat de risicoportefeuille maximaal twee keer de omvang van de interne reserve mag bedragen. Daardoor was het mogelijk om de herverzekeringsruimte (ofwel het herverzekeringsplafond) voor de GOM voor 2002 op te hogen tot € 300 mln. Deze was voor het begrotingsjaar 2002 oorspronkelijk vastgesteld op € 239 mln (gezien de toen geldende risicoverhouding van 1:1). Van de verruiming van € 61 mln is uiteindelijk € 33 mln aangewend.
Ad 2 De lagere gerealiseerde verplichtingen op dit artikelonderdeel worden veroorzaakt door het lage aantal aanvragen voor de Rente OverbruggingsFaciliteit binnen het Besluit Subsidie Exportfinanciering (BSE).
Ad 3 Deze mutatie heeft enerzijds te maken met het niet geheel uitputten van het reguliere PSO-budget vanwege het niet volledig aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven. Dat heeft geleid tot een wijziging van het programma PSO in 2003. Anderzijds is PSO-pré-accessie later van start gegaan waardoor er minder verplichtingen zijn aangegaan.
Artikel 7: Beheer bodemschatten | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 75 844 | 75 844 | 2 379 170 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | – 46 616 | – 46 616 | – 172 003 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 3 396 | 4 873 | 175 607 |
Mutatie slotwet 2002 | 120 | – 3 401 | – 15 051 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Aardgasbaten MOR en via EBN | – 26 051 | ||
2. Afdracht aan het Fes | 11 200 | ||
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 120 | – 3 401 | – 200 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 32 744 | 30 700 | 2 367 723 |
Ad 1 en 2 De realisatie van de aardgasopbrengst is iets lager dan de geraamde opbrengst. De afdracht aan het Fes wordt gevormd door 41,5% van de niet-belastingontvangsten van de Staat uit de winning van aardgas. Door de lagere aardgasbaten dan geraamd valt ook de afdracht aan het Fes lager uit.
10 EFFECTIEVE TELECOMMUNICATIE- EN POSTMARKT
Artikel 10 : Effectieve telecommunicatie- en postmarkt | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | |||
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 89 557 | 53 150 | 161 440 |
Mutatie slotwet 2002 | – 12 312 | – 6 018 | – 832 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Kenniswijk | – 12 816 | – 5 425 | |
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 504 | – 593 | – 832 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 77 245 | 47 132 | 160 608 |
Ad 1 Voor het project Kenniswijk is in totaal € 45,7 mln beschikbaar gesteld uit het Fes, verdeeld over de periode 2002–2006. Bij Najaarsnota 2002 is de beschikbare verplichtingenruimte uit de jaren 2003 – 2006 naar voren gehaald om deze geheel in 2002 te kunnen verplichten. Voor een bedrag van € 32,9 mln is dit in 2002 gerealiseerd. De resterende € 12,8 mln schuift door naar volgende jaren.
Artikel 21: Algemeen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 83 829 | 84 267 | 3 647 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | 1 340 | 1 340 | 4 167 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 20 774 | 21 056 | 2 184 |
Mutatie slotwet 2002 | 4 180 | – 7 739 | 4 382 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Contract beveiliging | 2 854 | ||
2. Ontvangst USZO | 2 492 | ||
3. Verrekening CBS | 1 044 | ||
4. Teruggave belastingdienst | 726 | ||
5. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 1 326 | – 7 739 | 120 |
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 110 123 | 98 924 | 14 380 |
Ad 1 In 2002 is een nieuw vierjarig contract afgesloten voor beveiliging. Dit contract is in één keer verplicht (€ 2,8 mln) en leidt in latere jaren tot een verlaging van de raming.
Ad 2 Betreft ontvangst van de USZO, onder andere voor de WAO en de ziektewet (€ 2,2 mln).
Ad 3 Betreft verrekening ouderdoms- en nabestaandenpensioen met het CBS (€ 1,0 mln).
Ad 4 Betreft teruggave loonbelasting/premies volksverzekeringen van de Belastingdienst Apeldoorn (€ 0,7 mln).
23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN
Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2002 | 5 297 | 5 932 | 78 873 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2002 | – 388 | – 388 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2002 | 165 | – 63 500 | |
Mutatie slotwet 2002 | – 480 | – 914 | – 2 113 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Ontvangsten Nedcar | – 2 140 | ||
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | + 27 | ||
Stand slotwet 2002 (= realisatie 2002) | 4 429 | 4 795 | 13 260 |
Ad 1 De realisatie is € 2,1 mln lager dan geraamd als gevolg van een iets lager dan geraamde opbrengst uit de verkoop van spare-parts van de Volvo 400-serie.
D. TOELICHTING BIJ DE AGENTSCHAPSBEGROTING
In onderstaande tabellen heeft geen mutatie plaatsgevonden in de eerste en tweede suppletore begroting, waardoor de slotwetmutatie per onderscheiden post bestaat uit het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de uiteindelijke realisatie.
Voor een uitgebreidere toelichting op aangebrachte slotwetmutaties wordt verwezen naar de verantwoording van het agentschap Senter, welke is opgenomen in het jaarverslag van EZ.
Tabel 1 Begrotingsstaat 2002 Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening (€ 1 000) Agentschap Senter | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Agentschap Senter | |||
Totale baten | 41 135 | 51 513 | 10 378 |
Totale lasten | 41 067 | 49 390 | 8 323 |
Saldo van baten en lasten | 68 | 2 123 | 2 055 |
Totale kapitaalontvangsten | 1 403 | 3 | – 1 400 |
Totale kapitaaluitgaven | 7 044 | 5 925 | – 1 119 |
Voor de toelichting op de mutaties wordt verwezen naar tabel 2 en 5.
Tabel 2 Begroting van baten en lasten 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Agentschap Senter | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 32 899 | 39 853 | 6 954 |
Omzet overige departementen | 7 533 | 10 449 | 2 916 |
Omzet derden | 499 | 813 | 314 |
Rentebaten | 204 | 345 | 141 |
Buitengewone baten | – | 53 | 53 |
Exploitatiebijdrage | |||
Totaal baten | 41 135 | 51 513 | 10 378 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | |||
* personele kosten | 32 717 | 38 341 | 5 624 |
* materiële kosten | 7 896 | 8 327 | 431 |
Rentelasten | – | – | – |
Afschrijvingskosten | |||
* materieel | 1 180 | 919 | – 261 |
* immaterieel | – | – | – |
Mutaties voorzieningen | 45 | 2 156 | 2 111 |
Dekking interne projecten | – 771 | – 353 | 418 |
Buitengewone lasten | – | – | – |
Totaal lasten | 41 067 | 49 390 | 8 323 |
Saldo van baten en lasten | 68 | 2 123 | 2 055 |
De hogere omzet wordt vooral veroorzaakt door groei van bestaande opdrachten bij het DG Ondernemingsklimaat en is het gevolg van de toename van de omzet van de Borgstellingskredietregeling. In absolute zin was de groei het grootst bij DG Innovatie vanwege uitbreiding van bestaande opdrachten.
Daarnaast is de omzet van de overige departementen gestegen vanwege groei van opdrachten van de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Verkeer & Waterstaat.
De hogere personele kosten zijn hoofdzakelijk het gevolg van de toename van het omzetvolume. De loonkosten zijn daarbij niet recht evenredig gestegen (17,2%) met het volume van de omzet (24,9%), doordat de hogere inleenkosten zijn gereduceerd.
De materiële kosten zijn ten opzichte van de raming gestegen met 5,5% en blijven daarmee achter bij de omzetstijging (24,9%). Een relatief grote toename deed zich voor bij de automatiseringskosten door met name hogere kosten voor onderhoud en licenties. Tevens zijn de out of pocket kosten van interne projecten gestegen door de uitvoering van diverse projecten op het gebied van automatisering. De afschrijvingskosten zijn lager dan de raming. Dit wordt met name veroorzaakt doordat in de afgelopen jaren investeringen zijn uitgesteld in verband met de verhuizing.
De dotaties aan en de vrijval van voorzieningen in 2002 zijn als volgt te specificeren:
Tabel 3Mutaties en vrijval voorzieningen (€ 1 000) | |
---|---|
Realisatie 2002 | |
Dotaties | |
Voorziening personeel | 1 012 |
Voorziening assurantie eigen risico | 67 |
Voorziening huisvesting | 745 |
Voorziening informatisering | 329 |
2 153 | |
Voorziening debiteuren | 34 |
Totaal dotatie | 2 187 |
Vrijval | |
Voorziening personeel | – 21 |
– 21 | |
Voorziening onderhanden werk | – 10 |
Totaal vrijval | – 31 |
Ten laste van de exploitatie | 2 156 |
Tabel 4 Overzicht vermogensontwikkeling (€ 1 000): 2000–2006 Agentschap Senter | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1 Eigen vermogen per 1 januari | 4 810 | 3 854 | 3 942 | 4 341 | 3 780 | 3 100 | 1 722 |
2 saldo van baten en lasten | 2 053 | 1 948 | 2 123 | 40 | 230 | 60 | 40 |
3a uitkering aan moederdep. | – 990 | – 1 860 | – 1 724 | – 601 | – 910 | – 1 220 | – 1 529 |
3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3c overige mutaties | – 2 019 | – 218 | |||||
3 directe mutaties in het eigen vermogen | – 3 009 | – 1 860 | – 1 724 | – 601 | – 910 | – 1 438 | – 1 529 |
Eigen vermogen per 31/12 (1+2+3) | 3 854 | 3 942 | 4 341 | 3 780 | 3 100 | 1 722 | 233 |
Tabel 5 Kasstroomoverzicht 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf de ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet/rekening Agentschap Senter | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
1. Rekening courant RIC en overige liquidemiddelen per 1 januari 2002 | 10 395 | 16 078 | 5 683 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1 606 | 5 883 | 4 277 |
3a. -/- totaal investeringen | – 6 508 | – 4 201 | 2 307 |
3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen | – | 3 | 3 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 6 508 | – 4 198 | 2 310 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 537 | – 1 724 | – 1 187 |
4b. + eenmalige storting door moederdepartement | – | – | – |
4c. -/- aflossing op leningen | – | – | – |
4d. + beroep op leenfaciliteit | 1 404 | – | – 1 404 |
4. Totaal financieringskasstroom | 867 | – 1 724 | – 2 591 |
5. Rekening courant RIC en overige liquide middelen per 31 december 2002 | 6 360 | 16 039 | 9 673 |
De gerealiseerde operationele kasstroom in 2002 is € 4,3 mln hoger dan verwacht. Ten opzichte van de begroting is sprake van een hoger resultaat, een afname van de kortlopende vorderingen en een toename van de kortlopende schulden.
De gerealiseerde investeringskasstroom is € 2,3 mln lager door de latere verhuizing naar CentreCourt waardoor er minder investeringen zijn gepleegd dan geraamd.
De gerealiseerde financieringskasstroom wijkt af van de begroting. Dit wordt veroorzaakt door de hogere eenmalige uitkering aan EZ en het geen beroep doen op de leenfaciliteit voor de investeringen.
In onderstaande tabellen heeft geen mutatie plaatsgevonden in de eerste en tweede suppletore begroting, waardoor de slotwetmutatie per onderscheiden post bestaat uit het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de uiteindelijke realisatie.
Voor een uitgebreidere toelichting op aangebrachte slotwetmutaties wordt verwezen naar de verantwoording van het agentschap EVD, welke is opgenomen in het jaarverslag van EZ.
Tabel 1 Begrotingsstaat 2002 Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening (€ 1 000) Agentschap EVD | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Agentschap EVD | |||
Totale baten | 27 964 | 25 450 | – 2 514 |
Totale lasten | 27 810 | 24 905 | – 2 905 |
Saldo van baten en lasten | 154 | 545 | 391 |
Totale kapitaalontvangsten | 1 271 | 0 | – 1 271 |
Totale kapitaaluitgaven | 1 775 | 251 | – 1 524 |
Voor de toelichting op de mutaties wordt verwezen naar tabel 2 en 4.
Tabel 2 Begroting van baten en lasten 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Agentschap EVD | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 22 933 | 21 261 | – 1 672 |
Opbrengst overige departementen | 3 636 | 3 083 | – 553 |
Opbrengst derden | 1 361 | 943 | – 418 |
Rentebaten | 34 | 163 | 129 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 27 964 | 25 450 | – 2 514 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | |||
* personele kosten | 8 571 | 9 064 | 493 |
* materiële kosten | 18 488 | 15 426 | – 3 062 |
Rentelasten | 44 | 13 | – 31 |
Afschrijvingskosten | |||
* materieel | 450 | 304 | – 146 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 |
Mutaties voorzieningen | 257 | 98 | – 159 |
Dekking interne projecten | 0 | 0 | 0 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 27 810 | 24 905 | – 2 905 |
Saldo baten en lasten | 154 | 545 | 391 |
De lagere baten zijn met name gerealiseerd bij de deelprogramma's Collectieve Marktbewerking. In 2002 hebben minder zakenmissies naar het buitenland onder leiding van een bewindspersoon of hoge ambtenaar plaatsgevonden dan voorzien. Ook zijn de kosten voor collectieve beursinzendingen lager uitgevallen dan gepland. Het deelprogramma Holland promotie realiseerde hogere baten, als gevolg van internationale prijsstijgingen van postdiensten en een grotere verspreiding.
De stijging van de personele kosten ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt grotendeels bepaald door prijs- en volumeontwikkelingen. De prijsontwikkelingen zijn het gevolg van de CAO-verhoging en de reguliere beloningsronde.
De daling van de kosten ten opzichte van de begroting wordt met name veroorzaakt door beduidend minder activiteiten en kosten binnen het deelprogramma Collectieve Marktbewerking (€ 1,9 mln). Tevens zijn de exploitatielasten van de Netherlands Business Support Offices lager uitgevallen dan begroot (€ 0,5 mln) en is de voorziene opdracht van DG Ondernemingsklimaat niet uitgevoerd in 2002 (€ 0,3 mln). Tevens is er sprake van lagere huisvestingskosten (€ 0,3 mln) vanwege ontvangsten over voorgaande jaren met betrekking tot de huisvesting van de EVD.
De afschrijvingskosten vallen lager uit doordat voorziene investeringen voor verbouwing dan wel verhuizing niet hebben plaatsgevonden.
In 2002 is € 0,1 mln gedoteerd aan de voorziening voor personele kosten in verband met de opvang van personele risico's.
Tabel 3 Overzicht vermogensontwikkeling (€ 1 000) 2000–2006 Agentschap EVD | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1 Eigen vermogen per 1 januari | nvt | 535 | 708 | 1 253 | 1 240 | 1 240 | 1 240 |
2 saldo van baten en lasten | 0 | 173 | 545 | 190 | 288 | 386 | 484 |
3a uitkering aan moederdep. 0 | 0 | 0 | – 203 | – 288 | – 386 | – 484 | |
3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3c overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 directe mutaties in het eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | – 203 | – 288 | – 386 | – 484 |
Eigen vermogen per 31/12 (1+2+3) | nvt | 708 | 1 253 | 1 240 | 1 240 | 1 240 | 1 240 |
Tabel 4 Kasstroomoverzicht 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf de ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet/rekening Agentschap EVD | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
1. Rekening courant RIC en overige liquide middelen per 1 januari 2002 | 843 | 7 013 | 6 170 |
2. Totaal operationele kasstroom | 226 | – 3 010 | – 3 236 |
3a. -/- totaal investeringen | – 1 492 | – 101 | 1 391 |
3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 492 | – 101 | 1 391 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4b. + eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4c. -/- aflossing op leningen | – 283 | – 150 | 133 |
4d. + beroep op leenfaciliteit | 1 271 | 0 | – 1 271 |
4. Totaal financieringskasstroom | 988 | – 150 | – 1 138 |
5. Rekening courant RIC en overige liquide middelen per 31 december 2002 | 565 | 3 752 | – 3 187 |
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten plus de afschrijvingen, zoals opgenomen in het verloopoverzicht van de materiële vaste activa. De kortlopende vorderingen zijn met € 3,2 mln toegenomen. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de bevoorschotting van de belangrijkste opdrachtgever van de EVD, het DG BEB, is aangepast aan het uitgavenpatroon van de EVD. Daarnaast zijn de kortlopende schulden met € 0,6 mln afgenomen, met name tengevolge van de afname van het saldo crediteuren.
Investeringskasstroom en Financieringskasstroom
Voor 2002 stonden investeringen gepland voor huisvesting en automatisering. In de ontwerpbegroting was het uitgangspunt hiervoor een beroep te doen op de leenfaciliteit. Deze investeringen hebben in 2002 niet plaatsgevonden.
3. Baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom
In onderstaande tabellen heeft geen mutatie plaatsgevonden in de eerste en tweede suppletore begroting, waardoor de slotwetmutatie per onderscheiden post bestaat uit het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de uiteindelijke realisatie.
Voor een uitgebreidere toelichting op aangebrachte slotwetmutaties wordt verwezen naar de verantwoording van de baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom, welke is opgenomen in het jaarverslag van EZ.
Tabel 1 Begrotingsstaat 2002 Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening (€ 1 000) | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom | |||
Totale baten | 17 607 | 17 541 | – 66 |
Totale lasten | 17 371 | 17 267 | 104 |
Saldo van baten en lasten | 236 | 274 | – 38 |
Totale kapitaalontvangsten | 1 361 | 980 | – 381 |
Totale kapitaaluitgaven | 2 333 | 616 | – 1 717 |
Voor de toelichting op de mutaties wordt verwezen naar tabel 2 en 4.
Tabel 2 Begroting van baten en lasten 2002 (€ 1 000): Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 17 380 | 17 071 | – 309 |
Opbrengst derden | 227 | 173 | – 54 |
Opbrengst IPR-guide | 13 | 13 | |
Rentebaten | 80 | 80 | |
Buitengewone baten | 204 | 204 | |
Totaal baten | 17 607 | 17 541 | – 66 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | |||
Personele kosten | 8 803 | 9 007 | 204 |
Materiële kosten | |||
* exploitatiekosten | 4 901 | 4 219 | – 682 |
* advieskosten EOB | 2 360 | 1 694 | – 666 |
Rentelasten | 127 | – 127 | |
Afschrijvingskosten | 1 180 | 1 456 | 276 |
Mutaties voorzieningen | 0 | 940 | 940 |
Mutatie Onderhanden werk | – 49 | – 49 | |
Totaal lasten | 17 371 | 17 267 | – 104 |
Saldo van baten en lasten | 236 | 274 | 38 |
De realisatie van de opbrengst van het moederdepartement is € 0,3 mln lager dan begroot, met name doordat vanaf 2002 de contributie aan het World Intellectual Property Organization (WIPO) ad € 0,3 mln niet meer door het Bureau I.E. wordt betaald en doorberekend aan de opdrachtgever.
De belangrijkste oorzaak van de hogere bate is de restitutie van huur over 2001 door de Rijksgebouwendienst ad € 0,2 mln.
De lagere materiële kosten worden veroorzaakt door lagere exploitatiekosten huisvesting € 0,3 mln, vanwege restitutie van de huur van de Rijksgebouwendienst, het wegvallen van de verplichting tot betaling van de contributie WIPO (€ 0,3) mln en lagere kantoorkosten (€ 0,1 mln)
De advieskosten EOB zijn € 0,7 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een lagere productie van het EOB en doordat meer (nationale) nieuwheidsonderzoeken dan begroot door het Bureau IE zelf zijn uitgevoerd.
De rentekosten zijn nihil, omdat een eerste lening op 31 december 2002 werd afgesloten.
Tabel 3 Overzicht vermogensontwikkeling (€ 1 000) 2000–2006 Baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1 Eigen vermogen per 1 januari | Nvt | Nvt | 464 | 738 | 969 | 1 056 | 1 089 |
2 saldo van baten en lasten | 274 | 405 | 350 | 386 | 225 | ||
3a uitkering aan moederdep. | 0 | – 174 | – 263 | – 353 | – 442 | ||
3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3c overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 directe mutaties in het eigen vermogen | |||||||
Eigen vermogen per 31/12 (1+2+3) | Nvt | Nvt | 738 | 969 | 1 056 | 1 089 | 872 |
Tabel 4 Kasstroomoverzicht 2002 (€ 1 000) opbouw vanaf de ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet/rekening Baten-lastendienst Bureau voor de Industriële Eigendom | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
1. Rekening courant RIC en overige liquide middelen per 1 januari 2002 | 107 | 5 | – 102 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1 208 | 3 297 | 2 089 |
3a. -/- totaal investeringen | – 1 361 | – 616 | 745 |
3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 361 | – 616 | 745 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4b. + eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 320 | 320 |
4c. -/- aflossing op leningen | – 972 | 0 | 972 |
4d. + beroep op leenfaciliteit | 1 361 | 660 | – 701 |
4. Totaal financieringskasstroom | 389 | 980 | 591 |
5. Rekening courant RIC en overige liquide middelen per 31 december 2002 | 343 | 3 668 | 3 325 |
De hogere operationele kasstroom wordt veroorzaakt door inhaalafschrijvingen, het opnemen van voorzieningen en een hoger werkkapitaal.
De lagere investeringskasstroom wordt veroorzaakt door achterblijvende ICT investeringen
De hogere financieringskasstroom wordt veroorzaakt door de niet geraamde afrekening met het moederdepartement en een lager beroep op de leenfaciliteit. Door de lagere leenfaciliteit hoefde ook niet te worden afgelost.
In onderstaande tabellen heeft geen mutatie plaatsgevonden in de eerste en tweede suppletore begroting, waardoor de slotwetmutatie per onderscheiden post bestaat uit het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de uiteindelijke realisatie.
Voor een uitgebreidere toelichting op aangebrachte slotwetmutaties wordt verwezen naar de verantwoording van het agentschap Telecom, welke is opgenomen in het jaarverslag van EZ.
Tabel 1 Begrotingsstaat 2002 Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening (€ 1 000) Agentschap Telecom | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Agentschap Telecom | |||
Totale baten | 27 139 | 28 176 | 1 037 |
Totale lasten | 30 813 | 34 339 | 3 526 |
Saldo van baten en lasten | – 3 674 | – 6 163 | – 2 489 |
Totale kapitaalontvangsten | 4 855 | 3 959 | – 896 |
Totale kapitaaluitgaven | 7 782 | 6 977 | – 805 |
Voor de toelichting wordt verwezen naar tabel 2 en 4
Tabel 2 Begroting van baten en lasten 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Agentschap Telecom | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 3 678 | 4 634 | 956 |
Opbrengst derden | 23 121 | 22 315 | – 805 |
Rentebaten | 227 | 357 | 130 |
Buitengewone baten | 113 | 870 | 757 |
Totaal baten | 27 139 | 28 176 | 1 037 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 25 863 | 30 426 | 4 563 |
* personele kosten | 16 694 | 19 015 | 2 321 |
* materiële kosten | 9 169 | 11 411 | 2 243 |
Rentelasten | 503 | 451 | – 52 |
Afschrijvingskosten | 4 175 | 3 270 | – 905 |
* materieel | 3 250 | 2 389 | – 861 |
* immaterieel | 925 | 881 | – 44 |
Mutaties voorzieningen | 272 | 192 | – 80 |
Totaal lasten | 30 813 | 34 339 | 3 526 |
Saldo van baten en lasten | – 3 674 | – 6 163 | – 2 489 |
De totale opbrengst wijkt met + 3,8% niet substantieel af van de begroting. De enigszins tegenvallende opbrengst derden wordt ruimschoots gecompenseerd door meevallers op de opbrengst moederdepartement, de buitengewone baten en de rentebaten. De opbrengst moederdepartement valt hoger uit omdat geen rekening was gehouden met de verrekeningen op bezwaar en beroep en repressieve handhaving ad € 0,9 mln. De buitengewone baten hebben overwegend een incidenteel karakter en zijn om die reden voor het grootste deel niet meegenomen in de raming. De rentebaten zijn meegevallen, omdat het gemiddelde rekening-courant saldo hoger was dan voorzien.
De hogere kosten zijn het gevolg van aanmerkelijk meer inhuur van tijdelijk personeel en externe dienstverlening. De inhuur van tijdelijk personeel was vooral nodig om achterstanden in de vergunningverlening weg te werken. Door het relatief grote aantal omvangrijke projecten enerzijds en het capaciteitsbeslag als gevolg van de opeenvolgende organisatorische veranderingen anderzijds (eerst overgang naar IVW en vervolgens naar EZ) is in 2002 veel gebruik gemaakt van externe diensten.
De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot. Oorzaken daarvoor zijn dat een aantal grote investeringen later plaatsvindt dan gepland en dat, voorzover de technische staat dat toelaat, reeds afgeschreven investeringen langer in gebruik blijven.
Tabel 3 Overzicht vermogensontwikkeling (€ 1 000) 2000–2006 Agentschap Telecom | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1 Eigen vermogen per 1 januari | 19 863 | 13 256 | 11 767 | 5 604 | 3 098 | 1 600 | 962 |
2 saldo van baten en lasten | 2 754 | 961 | – 6 163 | – 2 506 | – 1 498 | – 638 | – 638 |
3a uitkering aan moederdep. | – 9 361 | – 2 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3c overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 directe mutaties in het eigen vermogen | – 9 361 | – 2 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eigen vermogen per 31/12 (1+2+3) | 13 256 | 11 767 | 5 604 | 3 098 | 1 600 | 962 | 324 |
Tabel 4 Kasstroomoverzicht 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf de ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet/rekening Agentschap Telecom | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
1. Rekening-courant RIC en overige liquide middelen per 1 januari 2002 | 7 602 | 13 035 | 5 433 |
2. Totaal operationele kasstroom | 546 | – 2 033 | – 2 579 |
3a. -/- totaal investeringen vaste activa | – 4 855 | – 3 958 | 897 |
3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 855 | – 3 958 | 897 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4b. + eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4c. -/- aflossingen op leningen | – 2 927 | – 3 019 | – 92 |
4d. + beroep op leenfaciliteit | 4 855 | 3 959 | – 896 |
4. Totaal financieringskasstroom | 1 928 | 940 | – 988 |
5. Rekening-courant RIC en overige liquide middelen | 5 221 | 7 984 | 2 763 |
Het achterblijvende saldo van baten en lasten heeft geleid tot een lagere operationele kasstroom.
De investeringskasstroom is lager vanwege uitstel van grote investeringen.
Door het uitstel van de investeringen is er een lager beroep gedaan op de leenfaciliteit, hetgeen heeft geleid tot een lagere financieringskasstroom.
Per 1 juli 2002 heeft de tijdelijke baten-lastendienst Novem nagenoeg alle taken en het personeel van Novem B.V. overgenomen. In de tweede suppletore begroting is inzicht gegeven in de raming van baten en lasten in het tweede halfjaar van 2002 en in de bezittingen en schulden, waarmee de baten-lastendienst Novem onderdeel is geworden van de EZ-organisatie (zie Kamerstukken II 2002/2003, 28 600 XIII, nr. 2 en Kamerstukken II 2002/2003, 28 708, nr. 2).
Vanwege het ontbreken van de gegevens over de hoogte en financiering van de exploitatiereserve, kon bij tweede suppletore nog geen overzicht van kapitaaluitgaven- en ontvangsten en derhalve ook niet van de kasstroom worden opgesteld. Het kasstroomoverzicht is derhalve niet in de Slotwet opgenomen.
Tabel 1 Begrotingsstaat 2002 Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening (€ 1 000) Agentschap Novem | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Agentschap Novem | |||
Totale baten | 21 200 | 22 211 | 1 011 |
Totale lasten | 20 250 | 20 272 | 22 |
Saldo van baten en lasten | 950 | 1 939 | 989 |
Totale kapitaalontvangsten** | Nvt | Nvt | Nvt |
Totale kapitaaluitgaven** | Nvt | Nvt | Nvt |
* Stand tweede suppletore begroting 2002.
** Vanwege het ontbreken van de gegevens over de hoogte en financiering van de exploitatiereserve, kon bij tweede suppletore nog geen overzicht van kapitaaluitgavenen ontvangsten worden opgesteld.
Voor de toelichting wordt verwezen naar tabel 1 en 2.
Tabel 2 Begroting van baten en lasten 2002 (€ 1 000) Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Agentschap Novem | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie | |
Baten | |||
Omzet ministerie EZ | 9 400 | 9 775 | 375 |
Omzet ministerie VROM | 8 300 | 8 013 | – 287 |
Omzet overige departementen | 2 400 | 2 309 | – 91 |
Omzet derden | 900 | 266 | – 634 |
Overige baten | 200 | 722 | 522 |
Rentebaten | 46 | 46 | |
Buitengewone baten | 1 080 | 1 080 | |
Totaal baten | 21 200 | 22 211 | 1 011 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | |||
* personele kosten | 15 450 | 15 122 | – 328 |
* materiële kosten | 3 725 | 3 632 | – 93 |
Rentelasten | 10 | 10 | |
Afschrijvingskosten | |||
* materieel | 875 | 860 | – 15 |
* immaterieel | 420 | 412 | – 8 |
Dotaties voorzieningen | – 220 | 236 | 456 |
Dekking interne projecten | |||
Buitengewone lasten | |||
Totaal lasten | 20 250 | 20 272 | 22 |
Saldo van baten en lasten | 950 | 1 939 | 989 |
De omzet van de departementen betreft de uitvoering van opdrachten passend binnen de kerntaken van Novem. Door de internalisering van het energiebeleid in de afgelopen jaren is het aandeel van EZ teruggelopen en is VROM de belangrijkste opdrachtgever naast EZ geworden. De omzet overige ministeries betreft hoofdzakelijk de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. De omzet derden betreft lagere overheden, de EU en het IEA.
De overige baten betreffen de opbrengsten van brochures, vergaderzalen en werkplekken.
De buitengewone baten betreft de vrijval van bij het samenwerkingsverband EET gereserveerde rentebaten.
Tabel 3Dotaties voorzieningen | |||
---|---|---|---|
Dotaties voorzieningen (bedragen * € 1000) | Begroting | Realisatie | Veschil |
Voorziening assurantie wachtgelden | 435 | – 435 | |
Voorziening (des)integratie | – 220 | – 199 | – 21 |
Totaal | – 220 | 236 | – 456 |
De mutatie inzake de assurantie eigen risico inzake wachtgelden betreft de in deze voorziening gestorte WW-premie. In de begroting waren deze premie begrepen in de personele kosten.
Tabel 4 Overzicht vermogensontwikkeling (€ 1 000) 2000–2006 Agentschap Novem | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1 Eigen vermogen per 1 januari | Nvt | Nvt | 0 | 0 | 1 939 | 2 088 | 2 188 |
2 saldo van baten en lasten | 0 | 1 939 | 399 | 600 | 850 | ||
3a uitkering aan moederdep. | 0 | 0 | – 250 | – 500 | – 750 | ||
3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3c overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 directe mutaties in het eigen vermogen | 0 | 0 | – 250 | – 500 | 750 | ||
Eigen vermogen per 31/12 (1+2+3) | 0 | 1 939 | 2 088 | 2 188 | 2 288 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28904-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.