28 879
Doelmatigheid onderwijsaanbod en accreditatiekaders Hoger Onderwijs

29 891
Interdepartementaal Beleidsonderzoek: Open bestel in het hoger onderwijs en de bve-sector

nr. 12
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 juni 2006

Mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit deel ik u, met verwijzing naar artikel 6.2, vierde lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW), mee dat de Beleidsregel doelmatigheid hoger onderwijs gewijzigd is.1 De gewijzigde beleidsregel vervangt de beleidsregel van 19 september 2003 en zal gelden tot uiterlijk 1 september 2009, tenzij het onlangs bij uw Kamer ingediende voorstel van Wet op het hoger onderwijs en onderzoek – na inwerkingtreding – eerdere aanpassing noodzakelijk maakt.

Hoewel de geldigheidsduur van de beleidsregel van 19 september 2003 op 1 september 2005 eindigde, zijn de daarin vervatte voorwaarden van toepassing gebleven tot het moment van inwerkingtreding van de gewijzigde beleidsregel. De bekostigde hogescholen en universiteiten zijn daarover geïnformeerd bij brief van 12 september 2005, kenmerk HO/BL/2005/38194.

Op grond van de voorwaarden in deze beleidsregel worden initiatieven van bekostigde hogescholen en bekostigde universiteiten beoordeeld voor mutaties in het onderwijsaanbod, te weten:

• het verzorgen van een nieuwe initiële opleiding (artikel 6.2 WHW)

• het verzorgen van een opleiding of een gedeelte van een opleiding in een andere gemeente (artikel 7.17 WHW)

• verplaatsing van een opleiding of een deel van een opleiding (artikel 7.17 WHW)

• samenvoeging van bestaande opleidingen (verbreding).

De beleidsregel doelmatigheid hoger onderwijs geldt wat betreft de voorwaarden voor opleidingen en vestigingsplaatsen van opleidingen (artikelen 2.1 en 3.1) ook voor de experimenten met een open bestel in het hoger onderwijs, aangekondigd in de brief van 1 juli 2005, kamerstuk 29 891, nr. 3. Hierbij gaat het om de experimenttypen «Open uitnodiging binnen door de overheid bepaalde kaders» en «Small Business en Retailmanagement». Over het beoordelingskader voor de deelname aan deze experimenten en de aanvraagprocedure krijgen de betrokken organisaties (de aangewezen instellingen en mogelijke nieuwe aanbieders, niet zijnde aangewezen instellingen) spoedig bericht.

Deze gewijzigde beleidsregel betekent in grote lijnen een bestendiging van het huidige selectieve doelmatigheidsbeleid. Wel bleken op basis van de toepassingspraktijk met de eerste beleidsregel enkele aanpassingen wenselijk. Als belangrijkste voorbeelden noem ik de verruimde specificatie van het bestaande criterium b (terreinen met een specifieke overheidsverantwoordelijkheid) en de bijkomende criteria c.1 en c.2 (gericht op regionaal bepaalde situaties).

Een belangrijke aanvulling ten opzichte van de eerste beleidsregel is de werkwijze bij samenvoeging van bacheloropleidingen tot verbrede opleiding. Hogescholen en universiteiten krijgen hiermee de mogelijkheid om het bestaande onderwijsaanbod op een relatief laagdrempelige manier te herschikken en zo beter te kunnen inspelen op ontwikkelingen in de beroepspraktijk en de keuzemogelijkheden van de studenten te vergroten. De essentie van samenvoeging van opleidingen is dat geen procedure nieuwe opleiding nodig is als uit de globale beoordeling door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie blijkt dat de programmatische veranderingen geen toets nieuwe opleiding vereisen. In die situatie kan ook de beoordeling van de doelmatigheid achterwege blijven. De verbrede opleiding komt vervolgens in de plaats van de oorspronkelijke opleidingen.

Ten slotte zijn nog enkele procedurele aanpassingen en verduidelijkingen doorgevoerd.

In mijn brief van gelijke datum heb ik de wijziging van de beleidsregel meegedeeld aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. Rutte


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven