28 879
Doelmatigheid onderwijsaanbod en accreditatiekaders Hoger Onderwijs

nr. 10
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 oktober 2005

Op 26 september zond ik u mijn brief over stroomlijning accreditatie. In die brief geef ik nadere informatie over de lijn die ik wil volgen om het accreditatiesysteem in het hoger onderwijs te vereenvoudigen. Voor de korte termijn, en gericht op bestaande opleidingen, noem ik daarin een aantal maatregelen:

• verbreding van opleidingen

• invoeren van een herstelperiode

• vereenvoudigen van de werkwijze van accreditatie.

Hierbij bied ik u het Inspectierapport Accreditatie: de kosten aan1. Dit rapport is opgesteld in het kader van de zogenaamde «midterm review» van de Inspectie over het accreditatiestelsel. Daarbij is op mijn verzoek het onderdeel kosten van accreditatie meegenomen.

De Inspectie geeft in dit rapport aan dat de kosten van het systeem van accreditatie meer zijn dan de kosten van het systeem van visitaties dat daarvoor bestond. De Inspectie noemt daarvoor een aantal redenen die enerzijds te maken hebben met de hogere eisen die aan de kwaliteit en de kwaliteitszorg van het onderwijs gesteld worden, anderzijds met het proces van accreditatie en de veranderingen in het stelsel van hoger onderwijs.

Mijn uitgangspunt is dat hogere kosten van kwaliteitszorg alleen te billijken zijn als deze daadwerkelijk kwaliteitsverhoging met zich meebrengen. Daarom acht ik het van belang om de goede aspecten van het accreditatiesysteem te behouden maar tegelijkertijd de bureaucratie uit het proces te halen.

Dit Inspectierapport beschouw ik als een bevestiging voor mijn motieven om het systeem van accreditatie te vereenvoudigen.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. Rutte


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven