nr. 138
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2005
In het kader van de WWB vraagt het ministerie van SZW structureel een
aantal gegevens uit bij gemeenten. De gegevens die gemeenten in dat verband
aan het CBS en het ministerie van SZW aanleveren, zullen vanaf 2005 een
extra gebruiksfunctie gaan vervullen. Een deel van die gegevens zullen voor
het eerst worden gepresenteerd in de zogenoemde Kernkaart Werk & Bijstand.
Dit nieuwe informatie-instrument, ontwikkeld door mijn ministerie, is in belangrijke
mate bedoeld voor gemeenten zelf.
De Kernkaart Werk&Bijstand wordt in de Memorie van Toelichting bij
de WWB aangekondigd als volgt aangekondigd:
Ter ondersteuning van de rol van de gemeenteraad in
het duale stelsel en de transparantie ten behoeve van de burger en het Parlement,
dient voor iedereen inzichtelijk te zijn wat de kwaliteit van de uitvoering
van individuele gemeenten is. Een instrument dat hiervoor ingezet gaat worden
is een publiek overzicht waarin per gemeente een aantal kerngegevens op een
rij worden gezet.
Met de WWB is een aantal belangrijke bevoegdheden en verantwoordelijkheden
op het gebied van werk en bijstand gedecentraliseerd naar gemeentelijk niveau.
De gemeentelijke beleidsvrijheid is toegenomen. En het is de gemeenteraad,
en niet meer het rijk, die de doeltreffendheid van de gemeentelijke uitvoering
controleert.
Ondermeer door middel van goede informatievoorziening en hergebruik van
beschikbare gegevens wil ik ertoe bijdragen dat gemeenteraden hun nieuwe,
belangrijke rol goed kunnen invullen.
Gemeenteraadsleden, maar ook cliëntenraden en anderen, worden met
de Kernkaart in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van een beperkte set
gemeentelijke resultaten op het gebied van Werk en Bijstand, en deze ook onderling
te vergelijken. De gepresenteerde cijfers van deze eerste editie hebben betrekking
op het waarnemingsjaar 2004.
Transparantie, signalering op hoofdlijnen, en het stimuleren van de dialoog
tussen gemeenteraad en gemeentebestuur, dat is de ambitie die ik met de Kernkaart
heb.
Een belangrijk uitgangspunt van de Kernkaart is dat dit instrument geen
extra gegevensuitvraag met zich meebrengt, en derhalve geen extra administratieve
lasten voor gemeenten tot gevolg heeft.
Vanaf de middag van 27 juni a.s. is de Kernkaart via het Internet-adres
http://gemeenteloket.szw.nl/kernkaart voor een ieder te raadplegen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H. A. L. van Hoof