28 870
Vaststelling van een wet inzake ondersteuning bij arbeidsinschakeling en verlening van bijstand door gemeenten (Wet werk en bijstand)

nr. 135
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 mei 2005

Op 9 mei jl. heb ik aan uw Kamer mijn brief met de voorstellen voor de verdeelmodellen WWB 2006 toegestuurd (28 870, nr. 134).

In die brief is toegezegd dat nog nagegaan zal worden of bij het verdeelmodel Werkdeel andere combinaties van arbeidsmarktvariabelen mogelijk zijn. Achterliggende gedachte hierbij was de vraag of de voorgestelde verdeling voldoende tegemoet komt aan de zwaarte van de reïntegratietaak van grote steden. Daarnaast is in de brief een nadere analyse toegezegd naar hoe de verdeling van het Werkdeel zich verhoudt tot het voorkomen van probleemcumulatiegebieden in gemeenten.

In deze brief worden deze toezeggingen uitgewerkt.

Aanpassing arbeidsmarktvariabelen in het verdeelmodel Werkdeel

In mijn brief van 9 mei heb ik de voorkeur uitgesproken voor een variant waarbij de middelen voor het Werkdeel WWB verdeeld worden op basis van het aantal bijstandsgerechtigden en op basis van de arbeidsmarktsituatie (vraag én aanbod). Deze variant leidt tot een verdeling van middelen over gemeenten die uitgedrukt kan worden in een budget per bijstandsgerechtigde.

Tijdens een technisch overleg over de verdeelmodellen heeft uw Kamer vraagtekens gesteld bij deze verdeling. Gevraagd is of de verdeling recht doet aan de problematiek van de grote steden. Daarbij werd aangegeven dat het verdeelmodel niet alleen rekening zou moeten houden met de vraagkant van de arbeidsmarkt, maar ook met de aanbodkant (kenmerken van de gemeentelijke reïntegratiedoelgroep). Voorts kan geconstateerd worden dat het voorgestelde model voor kleine gemeenten in een aantal gevallen tot zeer forse (opwaartse) budgetverschuivingen leidt. Het is de vraag of deze gerechtvaardigd kunnen worden op grond van de lokale problematiek.

SZW heeft daarom in samenspraak met de onderzoekers van Research voor Beleid en het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven gezocht naar mogelijke aanpassingen op het voorgestelde verdeelmodel Werkdeel.

Criteria die daarbij gesteld zijn:

– Vasthouden aan de criteria die oorspronkelijk aan het model gesteld zijn, zoals: de verdeling sluit aan op de behoefte van gemeenten (gemeenten met een zwaardere reïntegratietaak krijgen meer middelen), het model is bestendig en leidt niet tot onnodig sterke herverdeeleffecten.

– De variabelen moeten meer aansluiten bij de factoren die de zwaarte van de reïntegratietaak van gemeenten bepalen.

– Forse uitschieters dienen voorkomen te worden.

Aangepast voorstel

De onderzoekers hebben een variant op mijn eerdere voorstel nader uitgewerkt. Bij deze variant (variant 2a) is de verdeling net als bij mijn eerdere voorstel (variant 2 uit de brief van 9 mei) gebaseerd op het aantal bijstandsgerechtigden en op de arbeidsmarktsituatie. Bij variant 2a zijn echter andere arbeidsmarktvariabelen gekozen dan bij variant 2. In bijlage 1 worden de specificaties van beide varianten toegelicht.

Het voorstel van 9 mei kende forse uitschieters voor kleine gemeenten (één gemeente zou bij dit voorstel zelf ruim 900% meer budget krijgen). Door voor kleine gemeenten (< 30 000 inwoners) uit te gaan van gegevens op Coropniveau, kan dit worden vermeden. Deze systematiek wordt toegelicht in bijlage 2.

Voor gemeenten met meer dan 30 000 inwoners is de verdeelsystematiek wel toegepast op gemeenteniveau.

De uitkomsten naar gemeentegrootteklasse zien er voor beide varianten als volgt uit.

Tabel: gemiddeld W-budget per bijstandsgerechtigde naar grootteklasse

 HUIDIGE SITUATIEVARIANT 2VARIANT 2A
G44 4283 614 (– 18%)3 987 (– 10%)
G25 (exclusief G4)4 0383 401 (– 16%)3 788 (– 6%)
G30 (exclusief G25)3 2803 338 (+ 2%)3 675 (+ 12%)
G85 (exclusief G30)3 0583 729 (+ 22%)3 648 (+ 19%)
overig2 8254 067 (+ 44%)3 125 (+ 11%)
Totaal3 6733 6733 673

Gelet op het gemiddelde W-budget per bijstandsgerechtigde blijkt dat dit bij variant 2a in grote gemeenten hoger is dan in kleine gemeenten, waardoor grotere gemeenten gecompenseerd worden voor de grootstedelijke problematiek van hun bestand.

Net als bij de in mijn brief van 9 mei voorgestelde variant (variant 2), vindt er, ten opzichte van de huidige verdeling, bij variant 2a ook een herverdeling plaats van grotere naar kleinere gemeenten. Een verschuiving van groot naar klein is op zich ook te onderbouwen omdat zich in de kleinere gemeenten de afgelopen jaren een aanzienlijk minder gunstige ontwikkeling heeft voorgedaan: het aantal bijstandsgerechtigden is in kleine gemeenten sterker toegenomen dan in grote gemeenten. Bij de variant 2a is de verschuiving van budget van groot naar klein minder dan bij variant 2.

Bij variant 2a worden extreme uitschieters voor kleine gemeenten vermeden, door de toepassing van de verdeelsystematiek op Coropniveau voor deze groep.

In bijlage 3 staat een overzicht van het aantal gemeenten dat er veel of weinig op voor of achteruitgaat bij de beide varianten.

In bijlage 4 staan de herverdeeleffecten vermeld van de varianten 2 en 2a voor de afzonderlijke gemeenten bij volledige invoering van het nieuwe verdeelmodel.

In bijlage 5 staan de herverdeeleffecten vermeld voor de afzonderlijke gemeenten in 2006, waarbij rekening is gehouden met het overgangsregime.

Hoe verhoudt de verdeling van het Werkdeel zich tot het voorkomen van probleemcumulatiegebieden in gemeenten

Uit het bovenstaande blijkt dat de grote steden bij variant 2a een hoger budget per bijstandsgerechtigde ontvangen dan bij variant 2.

De onderzoekers hebben voor zogenaamde probleemcumulatiegebieden of probleemwijken in grote steden een aanvullende analyse uitgevoerd.

Bij de keuze voor en definitie van probleemwijken is aangesloten bij drie bronnen over probleemwijken:

– de wijken die betrokken zijn bij de prioritaire aanpak van het grotestedenbeleid,

– de wijken die betrokken zijn bij de 56-wijkenaanpak van VROM,

– de wijken die betrokken zijn bij de projecten «Onze buurt aan zet».

Bij elk van de bovenstaande wijkselecties heeft de gemeente zelf een grote rol gespeeld bij de selectie.

Voor de analyse op het niveau van wijken is een randvoorwaarde dat de noodzakelijke data voor het verdeelmodel beschikbaar zijn op wijkniveau.

Bij deze analyse zijn de probleemwijken behandeld alsof zij zelfstandige gemeenten zijn. Vervolgens is vastgesteld welk W-budget deze probleemwijken als zelfstandige gemeenten bij variant 2a zouden ontvangen. Deze uitkomst is vergeleken met de uitkomst voor andere (niet probleem-) wijken in deze steden. Zodoende is vast te stellen of de probleemwijken bij het voorgestelde verdeelmodel een ander budget per bijstandsgerechtigde ontvangen dan andere wijken.

Uit deze analyse blijkt dat voor de probleemwijken (voorzover informatie beschikbaar is) in alle gevallen geldt dat het bedrag dat de gemeente via het nieuwe voorgestelde verdeelmodel per bijstandsgerechtigde ontvangt in die gebieden gemiddeld hoger is dan in de overige gebieden (zie onderstaande tabel).

Gesteld mag dus worden dat het verdeelmodel dat wordt voorgesteld (variant 2a) op een goede manier rekening houdt met de problematiek van de zogenaamde probleemcumulatiegebieden, omdat deze wijken meer W-budget per bijstandsgerechtigde ontvangen dan overige wijken.

Tabel: bedrag per WWB-er bij verdeelmodel 2a in probleemwijken in vergelijking met de overige wijken

 aandachtswijk overige wijken 
Amsterdam4 1163 843 
Rotterdam4 2784 025  
Den Haag4 1723 856 
Utrecht3 9213 372  
Nijmegen3 8583 821 
Enschede4 1703 783  
Haarlem3 9613 753 
Amersfoort3 7653 315  
Maastricht3 9283 888  
Dordrecht4 1453 667 
Leeuwarden4 1513 787 
totaal4 1603 840 

In bijlage 6 vindt u de cijfers over de bedragen die de gemeenten per wijk per bijstandsgerechtigde ontvangen bij het nieuwe verdeelmodel (voorzover beschikbaar) op wijkniveau.

Slot

Met het bovenstaande wordt tegemoetgekomen aan kritische kanttekeningen van de leden van de Tweede Kamer bij variant 2 zoals naar voren gebracht tijdens het technisch overleg dat gevoerd is.

Variant 2a sluit meer aan op de zwaarte van de reïntegratietaak van de individuele gemeenten. Voor de uitkomsten betekent dat dat variant 2a ten opzicht van variant 2 leidt tot minder grote herverdeeleffecten, en dat meer rekening wordt gehouden met grotestedenproblematiek. Uit de analyse op het niveau van de probleemcumulatiegebieden blijkt dan ook dat gemeenten bij variant 2a voor deze wijken een relatief hoog budget per bijstandsgerechtigde ontvangen.

Graag verneem ik de opvattingen van uw Kamer op dit voorstel.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H. A. L. van Hoof

BIJLAGE 1

Specificatie verdeelmodellen

De specificatie van variant 2 en 2a ziet er als volgt uit.

 Variant 2Variant 2a
Aantal bijstandsontvangers0,571,20
Omvang hooggeschoolde beroepsbevolking– 0,03 
Kwantitatieve discrepantie arbeidsvraag en -aanbod0,44 
Volume WW-uitkeringen– 0,38– 0,20
Omvang beroepsbevolking – 0,01
Kwalitatieve discrepantie laaggeschoolde arbeid 0,45
Constante15 

Aan ieder verdeelkenmerk wordt een weegfactor toegekend die bepaalt hoe zwaar het kenmerk meetelt in de verdeling van middelen. Er kunnen dan op het oog andere tekens staan dan verwacht. Het kan bijvoorbeeld vreemd overkomen dat een gemeente meer geld krijgt naarmate het volume WW-gerechtigden kleiner is. Dit is te verklaren doordat de verdeelkenmerken en weegfactoren in samenhang met elkaar moeten worden bezien; een op het oog ander teken van een kenmerk dan verwacht kan zich voordoen om te corrigeren voor de uitwerking van andere combinaties van verdeelkenmerken en weegfactoren. Iedere variant bevat dus een berekend «totaalpakket» van verdeelkenmerken en weegfactoren bedoeld om de variant de hoogste verklaringskracht te geven. In variant 2a krijgt een gemeente meer W-budget naarmate het aanbod van laaggeschoolde arbeid de vraag sterker overtreft (kenmerk Kwalitatieve discrepantie laaggeschoolde arbeid).

Bij variant 2a berust de verdeling van het W-deel voor 73% op de omvang van het aantal bijstandsontvangers, en voor 27% op kenmerken van de lokale regionale arbeidsmarkt (vraag én aanbod). In variant 2 lagen deze percentages op respectievelijk 60% en 40%.

BIJLAGE 2

Voorkomen extreme uitschieters

Doordat in het voorgestelde model van 9 mei gewerkt wordt met gegevens op gemeenteniveau, kunnen bij kleine gemeenten kleine veranderingen in de omvang van variabelen soms al behoorlijk wat gewicht in de schaal leggen, waardoor in individuele gevallen grote verschillen in budget tussen kleine gemeenten onderling en ten opzichte van de huidige verdeling kunnen ontstaan. Om deze extreme verschillen te voorkomen is de verdeelsystematiek van de nieuwe varianten voor gemeenten met minder dan 30 000 inwoners toegepast op Coropniveau1. Dit betekent dat alle parameters, inclusief het bijstandsvolume, zijn ingevuld op Coropniveau.

Daarbij zijn de gegevens van alle kleine gemeenten uit het Coropgebied samengenomen (de grote gemeenten blijven dus buiten beschouwing).

Voor drie kleine gemeenten (Midden-delfland, Wormerland en Uitgeest) is wel geaggregeerd met het gehele Coropgebied, omdat er geen andere kleine gemeenten in het Coropgebied voorkomen. Na de toepassing van de verdeelsystematiek zijn de middelen aan deze kleine gemeenten toegekend naar rato van het aandeel bijstandsgerechtigden binnen het Coropgebied.

Voor gemeenten met meer dan 30 000 inwoners is de verdeelsystematiek wel toegepast op gemeenteniveau.

BIJLAGE 3

Verschuiving voor individuele gemeenten (aantal gemeenten per categorie)

Hieronder staat het aantal gemeenten vermeld dat bij variant 2 en 2a een bepaald percentage meer of minder krijgt ten opzichte van de huidige verdeling.

 VARIANT 2VARIANT 2A
meer dan 50% minder107
tussen 25% en 50% minder2948
tussen 10% en 25% minder3663
tussen 10% minder en 10% meer5990
tussen 10% en 25% meer4585
tussen 25% en 50% meer6180
tussen 50% en 100% meer9267
meer dan 100% meer12921
totaal461461

Het aantal gemeenten wat er bij variant 2a meer dan vijftig procent op vooruit gaat is aanzienlijk lager dan bij variant 2. Het aantal gemeenten met een sterke daling in het budget (>50% minder) is enigszins lager.

BIJLAGE 4

Herverdeeleffecten variant 2 en 2a bij volledige invoering

De onderstaande tabel bevat een indicatie van de herverdeeleffecten voor de afzonderlijke gemeenten bij volledige invoering van variant 2 en 2a. De herverdeeleffecten zijn uitgedrukt als percentage van het W-budget volgens de huidige systematiek.

 Bevolking 1-1-2004Huidig W-deel (x 1000 euro)Variant 2aVariant 2
Amsterdam739 104199 191– 6%– 17%
Rotterdam598 923219 857– 9%– 13%
Den Haag469 059113 847– 11%– 20%
Utrecht270 24450 491– 28%– 46%
Eindhoven207 87025 1855%– 23%
Tilburg198 76728 649– 15%– 27%
Groningen179 18549 741– 9%– 5%
Almere170 70411 08655%67%
Breda166 03519 0703%– 12%
Nijmegen157 46637 352– 18%– 25%
Apeldoorn156 00012 030– 8%– 5%
Enschede152 98930 897– 20%– 22%
Haarlem147 34314 4388%– 16%
Arnhem141 60132 705– 4%– 10%
Zaanstad139 7748 91524%2%
's-Hertogenbosch133 51119 030– 27%– 48%
Amersfoort132 8519 91413%– 9%
Haarlemmermeer127 7502 70055%163%
Maastricht122 18318 658– 1%– 8%
Dordrecht119 64921 0505%– 6%
Leiden118 70212 15219%– 11%
Zoetermeer114 2165 52077%82%
RSD Alblasserwaard-Oost/Vijfheerenlanden111 1303 90423%58%
Zwolle110 88012 999– 14%– 22%
Emmen108 35413 135– 1%– 8%
Ede105 4955 19114%20%
Sittard-Geleen97 48711 7789%4%
Westland97 2702 446– 11%32%
Delft95 8179 46028%5%
Deventer94 47013 750– 40%– 52%
Alkmaar94 1219 62910%3%
Heerlen93 52315 49534%23%
Venlo92 0949 3559%– 13%
Leeuwarden91 35420 288– 3%– 12%
DSZW Noardwest Fryslân87 3436 312– 34%– 27%
Helmond85 1279 49412%– 7%
RSD Hoeksche Waard84 8442 23734%166%
Hilversum83 4544 43823%10%
Hengelo (O.)80 96111 869– 29%– 31%
Amstelveen78 8662 8119%39%
Roosendaal77 9163 82186%72%
ISD Bollenstreek77 5471 236179%154%
Oss76 3075 718– 9%– 19%
Purmerend75 8314 81217%41%
Schiedam75 61910 75023%26%
Spijkenisse75 1705 70593%122%
Vlaardingen74 0585 96783%100%
Leidschendam-Voorburg73 8322 913138%131%
Almelo72 22713 719– 20%– 22%
Gouda71 7976 71916%3%
Alphen aan den Rijn70 4773 0068%2%
Lelystad69 6408 30920%28%
Hoorn67 9525 919– 14%– 30%
Velsen67 6422 05797%124%
ISD Zuidwest-Fryslân66 6793 413– 10%41%
Bergen op Zoom66 1404 94219%7%
Capelle aan den IJssel65 3544 84061%77%
ISD Noordenkwartier62 0103 0138%43%
Assen61 9256 7385%11%
Nieuwegein61 8032 42957%51%
Veenendaal61 1112 21286%90%
Zeist60 3734 367– 13%– 30%
Den Helder59 7957 21717%21%
Hardenberg57 8202 638– 12%2%
Doetinchem56 2604 335– 7%– 26%
Terneuzen55 4123 69325%22%
Smallingerland54 0539 502– 29%– 31%
Hoogeveen53 6633 53824%– 6%
Oosterhout53 1212 38636%23%
Kerkrade50 0355 59632%17%
Barneveld50 01980697%227%
Kampen48 9492 32520%37%
Oude IJsselstreek48 9492 559– 25%– 42%
Weert48 7243 5564%24%
Woerden48 0961 271– 27%– 36%
Rijswijk47 6933 93122%15%
Heerhugowaard47 2391 70925%49%
Berkelland46 6681 03042%42%
Middelburg46 3504 278– 3%– 7%
Zutphen45 7754 6943%– 13%
Waalwijk45 5972 585– 11%– 7%
Noordoostpolder45 5682 15540%98%
Ridderkerk45 5281 79497%162%
Zwijndrecht45 3842 72726%23%
Vlissingen45 2366 34812%9%
Roermond45 1596 4331%1%
Soest44 9061 35943%7%
Rheden44 8862 90317%21%
Heusden43 1081 20344%37%
Lingewaard43 0191 31653%126%
Steenwijkerland42 8462 754– 1%6%
Heerenveen42 6424 440– 16%– 13%
Veldhoven42 5451 7039%– 3%
Houten42 35046245%62%
De Bilt42 20892324%– 7%
Huizen41 9741 51526%14%
Katwijk41 82272296%155%
ISD Voorne-Putten-Rozenburg41 8051 33160%183%
Overbetuwe41 1761 35443%90%
Tiel40 6093 18312%1%
Harderwijk40 5591 60530%49%
ISD Kompas40 4871 29545%75%
Hellevoetsluis40 1642 53350%104%
Uden40 0641 82625%17%
Wijchen39 8781 50014%62%
ISD Oldambt39 8486 031– 30%– 36%
Maarssen39 8431 21629%8%
Landgraaf39 7783 45129%28%
Etten-Leur39 6571 71230%28%
Venray39 0851 46481%62%
Nijkerk37 983759– 3%45%
Dronten37 7681 33156%151%
Bronckhorst37 761969– 34%– 3%
Pijnacker-Nootdorp37 696987– 25%16%
Geldrop-Mierlo37 6801 64158%91%
ISD de Rijnstreek37 507613– 40%34%
Barendrecht37 257759– 13%161%
Raalte37 1441 1084%45%
Beverwijk36 9951 83084%98%
Veghel36 8101 169– 4%7%
Moerdijk36 77578060%65%
Goes36 5912 7052%7%
Heemskerk36 2941 89368%100%
Coevorden36 2202 38316%26%
Rijssen-Holten36 1709986%72%
Hellendoorn36 1051 559– 21%36%
Montferland35 3401 3999%53%
Castricum35 2917466%4%
Wageningen35 1374 130– 23%– 38%
Hof van Twente35 0001 11715%73%
De Ronde Venen34 43737698%203%
Schouwen-Duiveland34 4151 17824%65%
Hoogezand-Sappemeer34 0035 006– 5%3%
Stadskanaal33 7084 428– 15%– 19%
IJsselstein33 57777568%73%
Twenterand33 4931 09431%101%
Epe33 3091 121– 6%18%
Maassluis32 8472 32546%81%
Sneek32 8365 226– 24%– 28%
Midden-Drenthe32 8061 05239%98%
Lochem32 767964– 15%– 29%
Tynaarlo32 20395244%69%
Echt-Susteren32 1941 50712%65%
Deurne32 0831 3078%34%
Tytsjerksteradiel31 9632 081– 31%– 20%
Renkum31 9081 76027%44%
Bergen (NH.)31 7381 667– 33%– 20%
Oldenzaal31 3922 249– 16%– 5%
Bussum31 3001 04613%– 23%
Zevenaar31 1501 57625%51%
Valkenswaard31 0911 16373%45%
Papendrecht30 9141 09443%56%
Meppel30 6512 07910%8%
Halderberge29 67995948%51%
Brunssum29 5953 4880%3%
Boxtel29 5121 1510%9%
Opsterland29 4362 143– 26%– 7%
Boxmeer29 3951 076– 24%– 9%
Winterswijk29 2991 396– 12%– 8%
Leusden29 106712– 33%– 78%
Krimpen aan den IJssel29 04690969%148%
Groenlo28 985875– 22%– 30%
Bernheze28 868717– 9%28%
Horst aan de Maas28 813739– 2%15%
Delfzijl28 8095 028– 4%26%
Best28 65888627%18%
Veendam28 2753 554– 20%– 23%
Edam-Volendam28 194310100%457%
Achtkarspelen28 1562 527– 11%– 25%
Sint-Michielsgestel27 8865919%9%
Hulst27 8771 246– 14%0%
Gemert-Bakel27 84191211%77%
Skarsterlân27 0961 265– 10%26%
Uithoorn26 763347133%268%
Ooststellingwerf26 6831 8762%34%
Drimmelen26 66338050%109%
Nunspeet26 6346017%81%
Stein26 60875073%110%
Culemborg26 5941 18623%20%
Ermelo26 59066738%107%
Dalfsen26 428581– 38%42%
Werkendam26 37337242%175%
Borger-Odoorn26 3601 11626%51%
Waddinxveen26 30468117%36%
Zaltbommel26 19155525%38%
Leiderdorp26 1821 013– 17%– 50%
Dinkelland26 094511– 31%97%
Weststellingwerf25 9902 355– 28%– 8%
Duiven25 81272351%159%
Oisterwijk25 784887– 19%– 6%
Buren25 75647412%44%
Geldermalsen25 667634– 10%– 23%
Heemstede25 6608470%– 59%
Wassenaar25 506459107%159%
Beuningen25 4591 00417%65%
Dongen25 30678211%35%
Langedijk25 27845549%131%
Aa en Hunze25 2181 228– 28%0%
Vught25 157895– 2%– 14%
Gilze en Rijen25 09346075%86%
Dongeradeel25 0081 7988%25%
Sluis24 59674751%42%
Baarn24 5031 101– 5%17%
Noordwijk24 45243646%72%
Tholen24 38673453%82%
Cuijk24 1771 277– 7%11%
Haaksbergen24 123899– 12%52%
Diemen24 04982693%124%
De Wolden23 85046419%61%
Sliedrecht23 8371 424– 14%23%
Voorst23 6394987%86%
Maasdriel23 5215455%11%
Wijk bij Duurstede23 51147516%58%
Steenbergen23 48480421%21%
Nuenen c.a.23 36759742%– 40%
Wierden23 34340616%185%
Wijdemeren23 333411– 8%34%
Schijndel23 319609– 6%42%
Putten23 180247125%296%
Loon op Zand22 976587– 12%– 20%
Hendrik-Ido-Ambacht22 96643943%106%
Oldebroek22 951549– 22%61%
Aalsmeer22 91529977%341%
Rucphen22 62481157%73%
Goirle22 57865011%32%
Losser22 5081 031– 31%– 1%
Voorschoten22 505404104%81%
Nieuwerkerk aan den IJssel22 34464553%162%
Borsele22 3185009%82%
Neder-Betuwe22 289497– 1%80%
Veere22 1304481%84%
Heiloo22 05848647%62%
Zwartewaterland22 034624– 34%77%
Elburg21 753549– 13%81%
Laarbeek21 58357012%62%
Brummen21 473788– 24%– 42%
Woensdrecht21 41560559%48%
Stede Broec21 3868311%25%
Oegstgeest21 18850813%– 77%
Reimerswaal20 966445102%196%
Geertruidenberg20 9407119%45%
Borne20 600867– 24%30%
Zundert20 43141222%101%
Tubbergen20 298494– 58%91%
Cranendonck20 14958521%46%
Meerssen19 98665034%68%
Vianen19 837406144%133%
Dantumadeel19 7621 617– 5%1%
Albrandswaard19 60779337%154%
Helden19 555596– 41%– 46%
Bodegraven19 47836935%86%
Bunschoten19 45021951%285%
Zeewolde19 180222238%439%
Bladel19 15336417%93%
Boarnsterhim19 108969– 1%– 13%
Haren19 048850– 12%32%
Westerveld19 036788– 25%– 3%
Aalten18 99841912%43%
Rijnwoude18 98624231%114%
Groesbeek18 8392 338– 59%– 46%
Driebergen-Rijsenburg18 5646205%18%
Alblasserdam18 38676135%76%
Heerde18 349747– 54%– 13%
Eersel18 28637048%99%
West Maas en Waal18 232667– 5%38%
Someren18 22339524%87%
Schagen18 19866823%55%
Zuidhorn18 150980– 8%58%
Bergeijk18 13732361%81%
Rhenen17 8755398%109%
Weesp17 843984– 32%10%
Oirschot17 839421– 13%36%
Druten17 7861 304– 46%– 7%
Valkenburg aan de Geul17 7681 06522%42%
Berkel en Rodenrijs17 535240147%460%
Middelharnis17 45060111%154%
Waterland17 26624435%289%
Enkhuizen17 24159829%20%
Beek17 10565132%75%
Midden-Delfland17 07220333%– 74%
Urk17 04431951%312%
Olst-Wijhe17 035549– 9%48%
Naarden17 031514– 39%– 72%
Sint-Oedenrode16 98226296%235%
Vlagtwedde16 9731 892– 55%– 55%
Ommen16 938594– 31%34%
Eemsmond16 9271 51112%52%
Bloemendaal16 92233938%– 58%
Zandvoort16 86667186%103%
Gennep16 754704– 4%44%
Heumen16 68659421%53%
Waalre16 50234677%– 3%
Wymbritseradiel16 312462– 9%71%
Asten16 13834321%73%
Nederweert16 10030211%276%
Westervoort16 06868385%131%
Bergschenhoek15 870155185%437%
Harenkarspel15 867535– 33%21%
Wormerland15 76530177%57%
Staphorst15 665183– 26%234%
Heeze-Leende15 258400– 21%– 3%
Boskoop15 22532948%141%
Gulpen-Wittem15 13536858%111%
Son en Breugel15 07043723%– 18%
Hilvarenbeek15 0162447%75%
Rijnsburg14 94120927%207%
Slochteren14 906820– 23%59%
Nederlek14 83137963%244%
Landerd14 80727111%103%
Voorhout14 79212623%146%
Alkemade14 48120020%156%
Breukelen14 45713644%14%
Woudrichem14 30720923%226%
Westvoorne14 26530657%239%
Winsum14 2571 096– 10%35%
Bunnik14 087208– 22%– 39%
Haaren14 037234– 19%69%
Anna Paulowna13 953427– 8%45%
Wester-Koggenland13 901216– 12%32%
Lopik13 87012074%399%
Texel13 7354631%10%
Maasbracht13 72243020%157%
Schinnen13 63435199%95%
Margraten13 55132031%97%
Pekela13 4821 826– 20%– 17%
Bergen (L.)13 47724444%114%
Montfoort13 36715416%150%
Beesel13 34135628%10%
Kollumerland c.a.13 1281 110– 18%– 5%
Ouder-Amstel13 05523495%109%
Grave12 861578– 24%0%
Reeuwijk12 86016240%123%
Maasbree12 85518145%67%
Menterwolde12 6211 312– 19%– 21%
Wieringermeer12 58325343%119%
Appingedam12 4151 924– 9%30%
Reusel-De Mierden12 37116351%265%
Schoonhoven12 30342522%91%
Heythuysen12 261381– 10%118%
Aalburg12 20413350%293%
Grootegast11 934781– 16%65%
Eijsden11 86631349%109%
Sint Anthonis11 843444– 45%5%
Uitgeest11 783116235%424%
Hattem11 782357– 17%25%
Kapelle11 62721061%209%
Niedorp11 61725611%114%
Laren11 5901787%– 4%
Goedereede11 54494263%908%
Neerijnen11 46021232%165%
Doesburg11 44686317%20%
Zijpe11 38126530%66%
Maasdonk11 37514911%107%
Woudenberg11 2281780%198%
De Marne11 2109853%51%
Opmeer11 20119517%139%
Rijnwaarden11 19849312%101%
Loppersum11 06173719%130%
Mill en Sint Hubert11 044271– 19%72%
Ambt Montfort10 98926853%126%
Bedum10 816581– 4%101%
Lingewaal10 75913862%276%
Noorder-Koggenland10 50017823%51%
Bleiswijk10 449140152%489%
Vaals10 42363685%111%
Roerdalen10 41831659%200%
Drechterland10 378280– 30%– 13%
Landsmeer10 31520917%124%
Doorn10 262270– 14%22%
Zevenhuizen-Moerkapelle10 19818112%145%
Oostflakkee10 126245102%293%
Haelen10 019471– 29%33%
Vlist9 803251– 36%45%
Oudewater9 795196– 23%120%
Bellingwedde9 7041 074– 39%– 29%
Graafstroom9 69711417%333%
Nieuw-Lekkerland9 53918416%181%
Alphen-Chaam9 41411241%237%
Boekel9 39611167%273%
Ubbergen9 362950– 45%– 21%
Bergambacht9 280240– 46%30%
Blaricum9 257196– 22%– 55%
Oostzaan9 17613134%174%
Scherpenzeel9 033145– 5%185%
Arcen en Velden8 870195– 15%– 96%
Swalmen8 76438718%99%
Eemnes8 6701772%5%
Abcoude8 624162– 11%28%
Beemster8 541330– 45%37%
Zoeterwoude8 526224– 38%21%
Wervershoof8 48517217%118%
Wieringen8 451289– 11%59%
Onderbanken8 41231950%74%
Roggel en Neer8 375237– 38%108%
Loenen8 34314038%48%
Heel8 335566– 70%– 19%
Dirksland8 26916061%323%
Moordrecht8 11025317%81%
Ouderkerk8 09512548%394%
Wognum8 081555– 71%– 39%
Medemblik8 03724218%48%
Mook en Middelaar7 97720612%76%
Venhuizen7 81212072%160%
Meerlo-Wanssum7 728148– 26%– 10%
Leersum7 51010261%200%
Sevenum7 37310223%120%
Amerongen7 2319890%263%
Ten Boer7 171295– 9%97%
Noord-Beveland7 12414853%115%
Obdam6 766131– 9%107%
Lith6 724130– 7%53%
Muiden6 6569853%70%
Baarle-Nassau6 54516326%172%
Graft-De Rijp6 48612019%176%
Andijk6 4231594%57%
Zeevang6 3236446%349%
Hunsel6 20514221%224%
Millingen aan de Rijn5 914348– 22%33%
Maarn5 903168– 29%10%
Meijel5 830927%109%
Haarlemmerliede c.a.5 5569477%159%
Bennebroek5 22519014%60%
Schermer4 9007839%238%
Renswoude4 2665831%244%
Kessel4 2146511%106%
Valkenburg3 81361– 50%103%
Ameland3 525131– 42%– 42%
Thorn2 528122– 38%106%
Rozendaal1 5092619%504%
Schiermonnikoog99243– 32%130%

BIJLAGE 5

Herverdeeleffecten variant 2 en 2a in 2006

In deze bijlage wordt een simulatie van de herverdeeleffecten in 2006 gepresenteerd. Hierbij wordt rekening gehouden met een overgangsregime dat moet leiden tot een verdeling die in 2011 volledig gebaseerd is op de nieuwe systematiek. De herverdeeleffecten zijn berekend als het verschil tussen het budget volgens het overgangsregime en het budget volgens de huidige systematiek uitgedrukt als percentage van het budget volgens de huidige systematiek.

 Bevolking 1-1-2004Variant 2aVariant 2
Amsterdam739 104– 1,0– 2,8
Rotterdam598 923– 1,4– 2,1
Den Haag469 059– 1,9– 3,3
Utrecht270 244– 4,7– 7,7
Eindhoven207 8700,8– 3,9
Tilburg198 767– 2,4– 4,5
Groningen179 185– 1,5– 0,9
Almere170 7049,211,1
Breda166 0350,4– 1,9
Nijmegen157 466– 3,0– 4,2
Apeldoorn156 000– 1,3– 0,9
Enschede152 989– 3,3– 3,6
Haarlem147 3431,3– 2,7
Arnhem141 601– 0,7– 1,6
Zaanstad139 7744,00,3
's-Hertogenbosch133 511– 4,5– 7,9
Amersfoort132 8512,2– 1,4
Haarlemmermeer127 7509,226,7
Maastricht122 183– 0,2– 1,3
Dordrecht119 6490,8– 0,8
Leiden118 7023,2– 2,0
Zoetermeer114 21612,913,3
RSD Alblasserwaard-Oost/Vijfheerenlanden111 1303,89,6
Zwolle110 880– 2,3– 3,7
Emmen108 354– 0,2– 1,3
Ede105 4952,33,1
Sittard-Geleen97 4871,50,8
Westland97 270– 1,85,2
Delft95 8174,70,7
Deventer94 470– 6,7– 8,7
Alkmaar94 1211,70,4
Heerlen93 5235,73,9
Venlo92 0941,6– 2,1
Leeuwarden91 354– 0,4– 2,0
DSZW Noardwest Fryslân87 343– 5,7– 4,7
Helmond85 1272,0– 1,0
RSD Hoeksche Waard84 8445,727,9
Hilversum83 4543,91,7
Hengelo (Ov)80 961– 4,9– 5,1
Amstelveen78 8661,56,3
Roosendaal77 91614,311,7
ISD Bollenstreek77 54729,825,1
Oss76 307– 1,5– 3,2
Purmerend75 8312,86,9
Schiedam75 6193,84,4
Spijkenisse75 17015,420,5
Vlaardingen74 05813,816,9
Leidschendam-Voorburg73 83222,921,7
Almelo72 227– 3,4– 3,5
Gouda71 7972,70,5
Alphen aan den Rijn70 4771,30,4
Lelystad69 6403,34,5
Hoorn67 952– 2,4– 5,0
Velsen67 64216,220,0
ISD Zuidwest-Fryslân66 679– 1,76,5
Bergen op Zoom66 1403,21,3
Capelle aan den IJssel65 35410,112,9
ISD Noordenkwartier62 0101,36,9
Assen61 9250,91,8
Nieuwegein61 8039,48,5
Veenendaal61 11114,314,9
Zeist60 373– 2,1– 4,9
Den Helder59 7952,83,5
Hardenberg57 820– 2,00,3
Doetinchem56 260– 1,1– 4,4
Terneuzen55 4124,13,9
Smallingerland54 053– 4,9– 5,0
Hoogeveen53 6634,0– 1,2
Oosterhout53 1216,03,7
Kerkrade50 0355,42,8
Barneveld50 01916,136,5
Kampen48 9493,36,4
Oude IJsselstreek48 949– 4,2– 7,0
Weert48 7240,74,3
Woerden48 096– 4,5– 6,0
Rijswijk47 6933,72,5
Heerhugowaard47 2394,28,0
Berkelland46 6687,06,6
Middelburg46 350– 0,5– 1,1
Zutphen45 7750,4– 2,2
Waalwijk45 597– 1,9– 1,3
Noordoostpolder45 5686,616,1
Ridderkerk45 52816,226,7
Zwijndrecht45 3844,33,9
Vlissingen45 2362,01,5
Roermond45 1590,20,3
Soest44 9067,11,0
Rheden44 8862,83,5
Heusden43 1087,46,1
Lingewaard43 0198,820,5
Steenwijkerland42 846– 0,21,0
Heerenveen42 642– 2,7– 2,2
Veldhoven42 5451,5– 0,5
Houten42 3507,59,9
De Bilt42 2083,9– 1,2
Huizen41 9744,32,2
Katwijk41 82216,025,4
ISD Voorne-Putten-Rozenburg41 80510,030,2
Overbetuwe41 1767,214,9
Tiel40 6092,0– 0,1
Harderwijk40 5595,18,0
ISD Kompas40 4877,512,3
Hellevoetsluis40 1648,317,4
Uden40 0644,13,1
Wijchen39 8782,39,9
ISD Oldambt39 848– 5,0– 6,1
Maarssen39 8434,81,2
Landgraaf39 7784,84,6
Etten-Leur39 6575,14,8
Venray39 08513,59,9
Nijkerk37 983– 0,46,9
Dronten37 7689,424,1
Bronckhorst37 761– 5,7– 0,8
Pijnacker-Nootdorp37 696– 4,12,6
Geldrop-Mierlo37 6809,715,0
ISD de Rijnstreek37 507– 6,75,8
Barendrecht37 257– 2,226,3
Raalte37 1440,77,5
Beverwijk36 99514,016,8
Veghel36 810– 0,71,5
Moerdijk36 77510,010,6
Goes36 5910,31,1
Heemskerk36 29411,315,7
Coevorden36 2202,64,1
Rijssen-Holten36 1700,911,8
Hellendoorn36 105– 3,56,1
Montferland35 3401,48,8
Castricum35 2910,90,6
Wageningen35 137– 3,8– 6,3
Hof van Twente35 0002,412,1
De Ronde Venen34 43716,333,6
Schouwen-Duiveland34 4154,110,1
Hoogezand-Sappemeer34 003– 0,80,5
Stadskanaal33 708– 2,5– 3,4
IJsselstein33 57711,412,1
Twenterand33 4935,216,7
Epe33 309– 1,02,8
Maassluis32 8477,713,6
Sneek32 836– 4,0– 4,6
Midden-Drenthe32 8066,416,2
Lochem32 767– 2,4– 4,9
Tynaarlo32 2037,411,9
Echt-Susteren32 1942,010,7
Deurne32 0831,35,8
Tytsjerksteradiel31 963– 5,1– 3,4
Renkum31 9084,57,6
Bergen (NH.)31 738– 5,5– 3,3
Oldenzaal31 392– 2,7– 0,9
Bussum31 3002,1– 3,9
Zevenaar31 1504,28,3
Valkenswaard31 09112,17,6
Papendrecht30 9147,19,1
Meppel30 6511,61,4
Halderberge29 6798,08,5
Brunssum29 5950,00,4
Boxtel29 5120,01,3
Opsterland29 436– 4,3– 1,0
Boxmeer29 395– 4,0– 1,7
Winterswijk29 299– 2,1– 1,5
Leusden29 106– 5,6– 12,9
Krimpen aan den IJssel29 04611,624,4
Groenlo28 985– 3,7– 5,1
Bernheze28 868– 1,64,6
Horst aan de Maas28 813– 0,42,4
Delfzijl28 809– 0,64,5
Best28 6584,53,0
Veendam28 275– 3,3– 4,0
Edam-Volendam28 19416,676,5
Achtkarspelen28 156– 1,8– 4,1
Sint-Michielsgestel27 8861,51,6
Hulst27 877– 2,30,2
Gemert-Bakel27 8411,813,0
Skarsterlân27 096– 1,64,5
Uithoorn26 76322,244,1
Ooststellingwerf26 6830,35,5
Drimmelen26 6638,318,0
Nunspeet26 6341,213,4
Stein26 60812,218,5
Culemborg26 5943,83,0
Ermelo26 5906,318,1
Dalfsen26 428– 6,36,6
Werkendam26 3737,028,6
Borger-Odoorn26 3604,37,5
Waddinxveen26 3042,96,0
Zaltbommel26 1914,16,3
Leiderdorp26 182– 2,8– 8,2
Dinkelland26 094– 5,215,6
Weststellingwerf25 990– 4,7– 1,5
Duiven25 8128,526,8
Oisterwijk25 784– 3,2– 1,1
Buren25 7562,06,7
Geldermalsen25 667– 1,7– 3,8
Heemstede25 6600,0– 9,8
Wassenaar25 50617,925,7
Beuningen25 4592,910,5
Dongen25 3061,96,0
Langedijk25 2788,121,5
Aa en Hunze25 218– 4,60,0
Vught25 157– 0,3– 2,4
Gilze en Rijen25 09312,515,0
Dongeradeel25 0081,33,9
Sluis24 5968,47,1
Baarn24 503– 0,82,6
Noordwijk24 4527,612,1
Tholen24 3868,813,8
Cuijk24 177– 1,11,5
Haaksbergen24 123– 2,08,7
Diemen24 04915,420,3
De Wolden23 8503,110,3
Sliedrecht23 837– 2,43,5
Voorst23 6391,212,9
Maasdriel23 5210,82,0
Wijk bij Duurstede23 5112,69,5
Steenbergen23 4843,53,9
Nuenen c.a.23 3677,0– 6,6
Wierden23 3432,629,9
Wijdemeren23 333– 1,35,2
Schijndel23 319– 0,96,4
Putten23 18020,946,8
Loon op Zand22 976– 2,0– 3,4
Hendrik-Ido-Ambacht22 9667,216,6
Oldebroek22 951– 3,69,6
Aalsmeer22 91512,953,3
Rucphen22 6249,512,4
Goirle22 5781,84,7
Losser22 508– 5,1– 0,1
Voorschoten22 50517,413,3
Nieuwerkerk aan den IJssel22 3448,827,0
Borsele22 3181,613,3
Neder-Betuwe22 289– 0,212,9
Veere22 1300,112,8
Heiloo22 0587,810,3
Zwartewaterland22 034– 5,612,5
Elburg21 753– 2,213,8
Laarbeek21 5832,010,9
Brummen21 473– 4,0– 7,0
Woensdrecht21 4159,98,6
Stede Broec21 3860,13,9
Oegstgeest21 1882,1– 12,8
Reimerswaal20 96617,032,5
Geertruidenberg20 9401,57,4
Borne20 600– 3,94,7
Zundert20 4313,616,6
Tubbergen20 298– 9,714,8
Cranendonck20 1493,57,5
Meerssen19 9865,711,1
Vianen19 83723,922,0
Dantumadeel19 762– 0,8– 0,1
Albrandswaard19 6076,225,5
Helden19 555– 6,9– 7,6
Bodegraven19 4785,914,0
Bunschoten19 4508,546,4
Zeewolde19 18039,673,8
Bladel19 1532,915,9
Boarnsterhim19 108– 0,1– 2,2
Haren19 048– 2,05,6
Westerveld19 036– 4,2– 0,4
Aalten18 9982,06,1
Rijnwoude18 9865,218,9
Groesbeek18 839– 9,8– 7,6
Driebergen-Rijsenburg18 5640,83,4
Alblasserdam18 3865,812,5
Heerde18 349– 9,1– 2,1
Eersel18 2868,017,1
West Maas en Waal18 232– 0,96,3
Someren18 2234,012,9
Schagen18 1983,89,3
Zuidhorn18 150– 1,410,1
Bergeijk18 13710,113,7
Rhenen17 8751,318,0
Weesp17 843– 5,41,7
Oirschot17 839– 2,25,1
Druten17 786– 7,6– 1,1
Valkenburg aan de Geul17 7683,76,7
Berkel en Rodenrijs17 53524,474,8
Middelharnis17 4501,826,4
Waterland17 2665,847,9
Enkhuizen17 2414,82,4
Beek17 1055,312,4
Midden-Delfland17 0725,6– 12,3
Urk17 0448,551,0
Olst-Wijhe17 035– 1,58,1
Naarden17 031– 6,4– 12,0
Sint-Oedenrode16 98215,936,9
Vlagtwedde16 973– 9,2– 9,2
Ommen16 938– 5,25,6
Eemsmond16 9271,98,8
Bloemendaal16 9226,3– 9,7
Zandvoort16 86614,316,2
Gennep16 754– 0,67,0
Heumen16 6863,58,4
Waalre16 50212,9– 0,8
Wymbritseradiel16 312– 1,512,4
Asten16 1383,511,7
Nederweert16 1001,846,8
Westervoort16 06814,221,7
Bergschenhoek15 87030,872,0
Harenkarspel15 867– 5,53,5
Wormerland15 76512,99,5
Staphorst15 665– 4,335,8
Heeze-Leende15 258– 3,5– 0,6
Boskoop15 2258,023,0
Gulpen-Wittem15 1359,718,1
Son en Breugel15 0703,9– 2,9
Hilvarenbeek15 0161,111,6
Rijnsburg14 9414,433,0
Slochteren14 906– 3,89,7
Nederlek14 83110,441,8
Landerd14 8071,817,4
Voorhout14 7923,824,6
Alkemade14 4813,324,9
Breukelen14 4577,32,3
Woudrichem14 3073,936,8
Westvoorne14 2659,538,3
Winsum14 257– 1,66,3
Bunnik14 087– 3,6– 6,0
Haaren14 037– 3,211,3
Anna Paulowna13 953– 1,37,2
Wester-Koggenland13 901– 1,94,8
Lopik13 87012,364,6
Texel13 7350,21,0
Maasbracht13 7223,326,1
Schinnen13 63416,515,6
Margraten13 5515,214,0
Pekela13 482– 3,3– 2,7
Bergen (L.)13 4777,318,5
Montfoort13 3672,624,8
Beesel13 3414,71,3
Kollumerland c.a.13 128– 3,0– 1,0
Ouder-Amstel13 05515,818,5
Grave12 861– 4,00,0
Reeuwijk12 8606,622,5
Maasbree12 8557,510,2
Menterwolde12 621– 3,2– 3,6
Wieringermeer12 5837,220,1
Appingedam12 415– 1,45,3
Reusel-De Mierden12 3718,543,5
Schoonhoven12 3033,714,6
Heythuysen12 261– 1,619,2
Aalburg12 2048,347,4
Grootegast11 934– 2,610,5
Eijsden11 8668,118,9
Sint Anthonis11 843– 7,50,9
Uitgeest11 78339,165,3
Hattem11 782– 2,84,3
Kapelle11 62710,235,6
Niedorp11 6171,818,5
Laren11 5901,2– 0,9
Goedereede11 54443,8146,5
Neerijnen11 4605,327,6
Doesburg11 4462,83,3
Zijpe11 3815,011,1
Maasdonk11 3751,917,3
Woudenberg11 2280,131,1
De Marne11 2100,49,5
Opmeer11 2012,822,9
Rijnwaarden11 1982,016,9
Loppersum11 0613,122,0
Mill en Sint Hubert11 044– 3,211,9
Ambt Montfort10 9898,820,2
Bedum10 816– 0,717,1
Lingewaal10 75910,441,4
Noorder-Koggenland10 5003,97,7
Bleiswijk10 44925,479,8
Vaals10 42314,117,7
Roerdalen10 4189,831,7
Drechterland10 378– 5,0– 2,7
Landsmeer10 3152,919,6
Doorn10 262– 2,43,6
Zevenhuizen-Moerkapelle10 1982,124,1
Oostflakkee10 12617,047,5
Haelen10 019– 4,85,8
Vlist9 803– 5,97,6
Oudewater9 795– 3,818,9
Bellingwedde9 704– 6,5– 4,8
Graafstroom9 6972,855,4
Nieuw-Lekkerland9 5392,727,6
Alphen-Chaam9 4146,839,5
Boekel9 39611,242,6
Ubbergen9 362– 7,5– 3,5
Bergambacht9 280– 7,64,3
Blaricum9 257– 3,6– 9,3
Oostzaan9 1765,628,0
Scherpenzeel9 033– 0,930,1
Arcen en Velden8 870– 2,6– 16,0
Swalmen8 7643,016,0
Eemnes8 6700,4– 0,1
Abcoude8 624– 1,94,3
Beemster8 541– 7,56,1
Zoeterwoude8 526– 6,33,5
Wervershoof8 4852,819,1
Wieringen8 451– 1,89,4
Onderbanken8 4128,312,5
Roggel en Neer8 375– 6,317,5
Loenen8 3436,37,6
Heel8 335– 11,7– 3,1
Dirksland8 26910,252,2
Moordrecht8 1102,812,4
Ouderkerk8 0958,166,7
Wognum8 081– 11,8– 6,4
Medemblik8 0373,17,7
Mook en Middelaar7 9772,012,3
Venhuizen7 81212,027,3
Meerlo-Wanssum7 728– 4,4– 1,6
Leersum7 51010,232,2
Sevenum7 3733,819,6
Amerongen7 23115,139,5
Ten Boer7 171– 1,614,7
Noord-Beveland7 1248,819,5
Obdam6 766– 1,517,6
Lith6 724– 1,28,8
Muiden6 6568,811,5
Baarle-Nassau6 5454,327,4
Graft-De Rijp6 4863,126,7
Andijk6 4230,79,7
Zeevang6 3237,656,8
Hunsel6 2053,537,0
Millingen aan de Rijn5 914– 3,65,5
Maarn5 903– 4,82,1
Meijel5 8301,218,8
Haarlemmerliede c.a.5 55612,925,8
Bennebroek5 2252,39,6
Schermer4 9006,639,5
Renswoude4 2665,243,9
Kessel4 2141,816,5
Valkenburg3 813– 8,416,9
Ameland3 525– 7,0– 7,4
Thorn2 528– 6,317,5
Rozendaal1 5093,284,7
Schiermonnikoog992– 5,423,9

BIJLAGE 6

Bedrag per bijstandsgerechtigde bij variant 2a in probleemwijken

gemnaamwijknaambedrag per wwb-er
AmsterdamSpaarndammer- en Zeeheldenbuurt4 039
AmsterdamIndische buurt West: Stadsdeel Zeeburg4 022
AmsterdamIndische buurt Oost4 023
AmsterdamDe Kolenkit4 186
AmsterdamNieuwendam-Noord4 154
AmsterdamGeuzenveld4 253
AmsterdamOsdorp Midden4 125
AmsterdamOsdorp-Oost4 220
AmsterdamOvertoomse Veld4 040
AmsterdamBijlmer-Centrum D,F en H4 116
AmsterdamBijlmer-Oost E,G en K4 150
Amsterdamaandachtswijk4 116
Amsterdamoverig3 843
   
RotterdamCrooswijk Noord4 313
RotterdamHoogvliet3 990
RotterdamOud Zuid4 334
RotterdamRotterdam West4 309
RotterdamZuidelijke Tuinsteden4 241
RotterdamHillesluis4 328
Rotterdamaandachtswijk4 278
Rotterdamoverig4 025
   
Den HaagTransvaal4 654
Den HaagZuidwest3 998
Den HaagDuindorp4 403
Den HaagLaakkwartier en Spoorwijk4 054
Den HaagRustenburg/Oostbroek4 637
Den Haagaandachtswijk4 172
Den Haagoverig3 856
   
UtrechtOndiep3 952
UtrechtZuilen-Noord3 839
UtrechtOvervecht4 000
UtrechtOud Hoograven3 790
UtrechtNieuw Hoograven3 514
UtrechtTolsteeg en Rotsoord3 790
UtrechtTranswijk-Zuid3 937
UtrechtTranswijk-Noord3 937
UtrechtKanaleneiland-Zuid3 841
UtrechtKanaleneiland-Noord3 841
Utrechtaandachtswijk3 921
Utrechtoverig3 372
   
NijmegenNije Veld4 012
NijmegenHazenkamp1 667
NijmegenBenedenstad3 917
NijmegenCentrum3 713
NijmegenGoffert3 932
Nijmegenaandachtswijk3 858
Nijmegenoverig3 821
   
EnschedeDe Velve Lindenhof4 164
EnschedeDe Laares4 172
EnschedeWesselerbrink NO4 175
EnschedeWesselerbrink ZO4 167
EnschedeWesselerbrink ZW4 170
EnschedeWesselerbrink NW4 172
Enschedeaandachtswijk4 170
Enschedeoverig3 783
   
HaarlemDelftwijk4 092
HaarlemEuropawijk4 023
HaarlemBinnenstad/Oude stad3 891
HaarlemCentrum3 983
HaarlemStationsbuurt3 646
HaarlemSpaarnwouderbuurt3 768
Haarlemaandachtswijk3 961
Haarlemoverig3 753
   
AmersfoortDe Koppel3 710
AmersfoortDe Kruiskamp3 797
AmersfoortSchuilenburg3 637
AmersfoortRandenbroek3 824
Amersfoortaandachtswijk3 765
Amersfoortoverig3 315
   
MaastrichtCity3 782
MaastrichtJekerkwartier4 221
MaastrichtKommelkwartier4 031
MaastrichtStatenkwartier3 866
MaastrichtBoschstraatkwartier4 011
MaastrichtOud-Caberg3 891
MaastrichtMalberg3 938
MaastrichtBoschpoort3 806
MaastrichtNazareth3 872
MaastrichtLimmel4 164
Maastrichtaandachtswijk3 928
Maastrichtoverig3 888
   
DordrechtDordrecht West4 098
DordrechtWielwijk4 226
DordrechtCrabbenhof/Zuidhoven4 148
Dordrechtaandachtswijk4 145
Dordrechtoverig3 667
   
LeeuwardenAchter de Hoven4 067
LeeuwardenBilgaard, Havankpark en omgeving4 159
LeeuwardenVrijheidswijk4 173
Leeuwardenaandachtswijk4 151
Leeuwardenoverig3 787

XNoot
1

De indeling in Coropgebieden is een van de indelingen die het CBS hanteert ten behoeve van de regionale statistieken.

Naar boven