Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 maart 2018
Met deze brief ga ik in op het verzoek van 9 november 2017 om u, direct na voltooiing
van de klachtenprocedure, te informeren over de uitkomsten van de klachtenprocedure
van de klokkenluider van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) bij de Koninklijke
Marechaussee en daarbij tevens te reageren op het artikel van Follow the Money van
12 oktober 2017, getiteld «We moesten mee om kleedjes te kopen».
Ten aanzien van de publicaties van Follow the Money merk ik op dat hier wordt bericht
over de door de klokkenluider gemelde misstanden. Deze zijn door een interne onderzoekscommissie
en de Onderzoeksraad Integriteit Overheid in een eerder stadium onderzocht. De aanbevelingen
uit deze rapporten over mogelijke tekortkomingen zijn al overgenomen. Zo is er een
uitgebreid leiderschapstraject bij de BSB opgezet en is er een psycholoog aangesteld
om onder andere leiderschap en mentale en morele weerbaarheid te bevorderen. Voorts
heeft de BSB inmiddels een eigen integriteitsplatform en is er extra aandacht voor
de gedragscode en het optreden in het buitenland. Tevens wordt er gedurende de BSB-opleiding
extra aandacht besteed aan integriteit.
De onlangs voltooide klachtbehandeling heeft betrekking op de wijze van afhandeling
en de nasleep van de incidenten, zoals genoemd in de publicaties van Follow the Money.
De toenmalig Minister Hennis-Plasschaert heeft op 22 december 2016 een Klachtadviesinstantie
(KAI) ingesteld, om onderzoek te doen naar de door de klokkenluider van de BSB ingediende
klachten jegens een aantal functionarissen die bij de afhandeling en de nasleep van
de incidenten betrokken zijn geweest. De Klachtadviesinstantie heeft haar advies op
6 maart 2018 voltooid. De lange duur van de klachtbehandeling is enerzijds gelegen
in het grote aantal klachten en aangeklaagden en anderzijds in een tussentijdse schorsing
van de klachtbehandeling van circa vijf maanden.
Van de oorspronkelijk 149 door de klager ingediende klachten zijn 21 klachten door
hem ingetrokken. De KAI heeft mij geadviseerd om van de 128 resterende klachten, 121
klachten ongegrond te verklaren c.q. buiten behandeling te laten wegens gebrek aan
feitelijke grondslag dan wel gebrek aan feitelijke toelichting en negen klachten gegrond
te verklaren, waarvan twee klachten ambtshalve door de KAI zijn onderzocht.
De gegrondverklaringen hebben vooral betrekking op onvoldoende of onvoldoende tijdige
informatievoorziening richting klager en het niet altijd maken van een juiste afweging
van belangen. Naar het oordeel van de Klachtadviesinstantie is in deze gevallen sprake
van tekortkomingen waaruit lering getrokken dient te worden.
Ik heb de adviezen van de KAI overgenomen en klager en aangeklaagden schriftelijk
over mijn besluiten geïnformeerd. Voorts is met de Commandant van de Koninklijke Marechaussee
gesproken over de wijze waarop de Koninklijke Marechaussee lering kan trekken uit
deze gehele procedure.
Inmiddels is, in goed overleg met de klokkenluider, een passende werkplek binnen de
organisatie van de Koninklijke Marechaussee gevonden. Voorts is onlangs, op advies
van het Huis voor Klokkenluiders, een mediation-traject aangevangen. Ik hoop dat dit
traject succesvol zal zijn. Voor de goede orde meld ik u dat ik vandaag van het Huis
voor Klokkenluiders een brief heb ontvangen waarin de Secretaris-Generaal van het
Ministerie van Defensie wordt uitgenodigd voor een gesprek over een door het Huis
voor Klokkenluiders te verrichten onderzoek. Aan deze uitnodiging zal gehoor worden
gegeven. Hoe beide trajecten zich tot elkaar zullen verhouden is mij op dit moment
nog niet bekend.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser