28 828 Fraudebestrijding in de zorg

Nr. 42 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2013

Hierbij reageer ik op het verzoek van heden van de vaste commissie van VWS om het eindrapport van het project PInCeT aan uw Kamer te doen toekomen1. Er is echter geen eindrapport. Het concept-rapport is nooit vastgesteld en is derhalve een concept gebleven. Het is niet gebruikelijk om concept-rapporten met uw Kamer of externen te delen. Desalniettemin wil ik op uw verzoek hierop een uitzondering maken.

In de brief «aanpak zorgfraude» van woensdag 15 mei jongstleden (Kamerstuk 28 828, nr. 30) hebben de Staatssecretaris en ik u geïnformeerd over onze aanpak van de fraude in de zorgsector.

In deze brief heb ik u nogmaals geïnformeerd over het project PInCeT dat medio 2011 onder regie van VWS van start is gegaan. Vertegenwoordigers van het CVZ, de NZa, DBC-O, ZN, de NVZ, de NFU, de OMS en ZKN namen deel aan dit project. Het doel van dit project was nagaan hoe controle en toezicht kunnen voorkomen dat declaraties voor ziekenhuiszorg die niet voldoen aan de wettelijke voorwaarden toch worden vergoed.

Periodieke terugkoppeling aan uw Kamer

Bij de beantwoording van de schriftelijke vragen bij de 1e suppletoire begroting VWS 2012 in juni 2012 (Kamerstuk 33 280 XVI, nr. 3) heb ik uw Kamer laten weten dat ik u na overleg met de betrokken partijen over de verbeteringen en de implementatie naar verwachting in de zomer van 2012 nader zou informeren.

De door het project PInCeT uitgevoerde analyse heeft diverse aandachtsgebieden en verbeterpunten opgeleverd die zijn uitgemond in een concept-rapport. Dit concept-rapport is evenwel niet bestuurlijk vastgesteld door de deelnemende partijen aan het project PInCeT omdat er bij partijen verschillende opinies bestonden over dit concept-rapport. Er was derhalve ook geen draagvlak voor een brief vanuit VWS over het project PInCeT aan uw Kamer.

Het informeren van uw Kamer in de zomer 2012 heb ik dus niet gehaald. Maar tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2013 in december 2012 heb ik aangegeven dat we bij het tegengaan van verspilling in de zorg uiteraard ook de nodige aandacht moeten hebben voor mogelijk oneigenlijk gebruik en fraude, dat daarbij hoort dat we scherper toezien op de uitvoering van de Zorgverzekeringswet en dat ik uw Kamer in het eerste kwartaal van 2013 daarover nader zou informeren.

Dat heb ik vervolgens gedaan bij de beantwoording van de vragen van mevrouw Bouwmeester op 12 maart 2013 waar ik de door mij in zijn geheel overgenomen aandachtsgebieden van de analyse met u heb gedeeld (Aanhangsel Handelingen II 2012/13, nr. 1560). In de begeleidende aanbiedingsbrief heb ik aangegeven dat ik met de beantwoording van deze vragen tevens tegemoet kwam aan mijn toezeggingen gedaan in het AO «pakketbeheer» van 21 juni 2012 (Kamerstuk 29 689, nr. 410), de beantwoording van de schriftelijke vragen bij de 1e suppletoire begroting VWS 2012 en de toezegging bij de behandeling van de VWS-begroting voor 2013. Daarmee heb ik uw Kamer periodiek geïnformeerd over de actualiteit op het terrein van toezicht en controle op declaraties voor ziekenhuiszorg.

Ondanks het feit dat er bij de deelnemende partijen aan het project PInCeT verschillende opinies bestonden over het concept-rapport, ondersteun ik de analyse en de aandachtsgebieden uit het concept-rapport van het project PInCeT volledig en heb ik deze dan ook overgenomen en als uitgangspunt voor mijn beleid genomen. Vandaar dat ik bij de beantwoording van de hiervoor genoemde vragen van mevrouw Bouwmeester mijn conclusies over het concept-rapport PInCeT aan uw Kamer heb gemeld. Bij de beantwoording van deze vragen verwijs ik immers naar de onder regie van mijn departement gemaakte analyse van de vraag hoe controle en toezicht er aan kunnen bijdragen dat voorkomen wordt dat declaraties voor ziekenhuiszorg die niet voldoen aan de wettelijke eisen uit het Zorgverzekeringsfonds worden gefinancierd. Overigens zijn diverse partijen reeds aan de slag met deze aandachtsgebieden. Terecht, want de verbetering van het toezicht en de controle op declaraties van ziekenhuiszorg alsmede de intensivering van fraudebestrijding vergt geen uitstel.

Vervolg PInCeT

In het Algemeen Overleg op 10 april jongstleden heb ik laten weten dat VWS voorts in overleg is met ZBO’s en veldpartijen met als doel de controle op de rechtmatige uitvoering van de Zorgverzekeringswet te verbeteren. Op deze wijze geven wij een vervolg aan het project PInCeT.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven