28 808
Wijziging van de Wet op de waterhuishouding en de Wet milieubeheer ten behoeve van de implementatie van richtlijn nr. 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid (PbEG L 327) (Implementatiewet EG-kaderrichtlijn water)

nr. 9
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 december 2003

Op verzoek van de Kamer wil ik mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een korte reactie geven op de scenariostudie van Alterra.1

In de nota naar aanleiding van het verslag heb ik aangegeven dat ik op korte termijn met een notitie zal komen met betrekking tot het ambitieniveau (Kamerstuk 28 808, nr. 6, blz. 2). De Alterra-studie bevestigt ons gevoel dat de implementatie van de kaderrichtlijn water nog veel maatschappelijke discussies zal vergen. De toegezegde notitie zal daar als basis voor dienen. Dit sluit aan bij de verplichting van de KRW tot publieke participatie. De Alterra-studie is een quick-scan op verzoek van LNV teneinde meer zicht te krijgen op de mogelijke gevolgen van de KRW voor de landbouw, natuur, recreatie en visserij.

Let wel de Alterra-studie geeft via een aantal scenario's inzicht in de gevolgen als de doelstellingen voor nutriënten strikt worden gehanteerd. Er is echter geen rekening gehouden met de mogelijkheden van de KRW om normen te differentiëren. Tevens zijn mogelijke beheersmaatregelen die kunnen bijdragen aan het ecologische functioneren niet uitputtend in de studie betrokken. De scenario's gaan uit van het realiseren van de doelen in 2015 zoals de KRW in beginsel vergt. Er is echter geen scenario geschetst waarbij de mogelijkheid die de KRW biedt om maatregelen te faseren tot 2027 wordt benut. Ook wordt niet vooruitgelopen op de mogelijkheid om lagere doelen vast te stellen indien de doelstellingen niet haalbaar of onevenredig kostbaar zijn.

De resultaten van de Alterra-studie dienen gezien voorgaande kanttekeningen niet absoluut gezien te worden. Ze geven inzicht in de mogelijke gevolgen van strikte implementatie van de KRW. De studie draagt evenwel zeker bij aan het bewustwordingsproces en onderstreept de noodzaak van actieve participatie van alle partijen bij de totstandkoming van een afgewogen stroomgebiedbeheersplan in 2009. Zowel op landelijk als op regionaal niveau zullen al dan niet themagewijs participatierondes gaan plaatsvinden. De eerste ronde start medio december 2003. In het stroomgebiedbeheersplan worden de doelen en de maatregelen vastgelegd.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XNoot
1

De Alterra-studie is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven