28 741 Jeugdcriminaliteit

Nr. 20 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 maart 2012

Bij de regeling van werkzaamheden van 28 februari 2012 heeft het lid van uw Kamer Van Toorenburg (CDA) verzocht om een brief over de zaak waarin een vijftienjarig meisje op zaterdag 25 februari 2012 in Den Haag dood is aangetroffen. Bij deze voldoe ik aan het verzoek van mevrouw Van Toorenburg door middel van een beknopt feitenrelaas.

Huidige verdenking en justitieverleden

Op 25 februari 2012 heeft de politie een 25-jarige verdachte aangehouden. Deze wordt ervan verdacht het 15-jarige meisje met messteken om het leven te hebben gebracht. De verdachte is op 28 februari voorgeleid aan de rechter-commissaris, die zijn voorlopige hechtenis met twee weken heeft verlengd.

De verdachte is in het verleden betrokken geweest bij een geweldsdelict: op 4 december 2002 is hij veroordeeld tot de maatregel «plaatsing in een inrichting voor jeugdigen» (pij-maatregel). De pij-maatregel is op 25 november 2004 met 18 maanden verlengd.

Op 23 augustus 2005 is het proefverlof van betrokken gestart waarbij de reclassering toezicht heeft uitgeoefend op de naleving van de voorwaarden.

De pij-maatregel is vervolgens op 29 juni 2006 opnieuw verlengd voor de duur van 6 maanden. In hoger beroep heeft het Gerechtshof in Arnhem op 27 november 2006 geoordeeld dat de veiligheid van anderen danwel de algemene veiligheid van personen niet langer verlenging van de maatregel eist en dat de maatregel dient te worden beëindigd. Hiermee is ook het reclasseringstoezicht formeel beëindigd en is het contact van de reclassering met betrokkene in december 2006 afgerond.

Sinds eind 2006 is verdachte niet meer in het kader van de pij-maatregel of enig ander justitieel kader in beeld geweest bij justitie.

Behandeling in vrijwillig kader

In de media is bericht dat betrokkene in behandeling zou zijn bij de Waag, een instelling voor ambulante forensische psychiatrie. Gezien het feit dat de verdachte via zijn advocaat naar buiten heeft gebracht dat hij in behandeling is bij de Waag, heeft de Waag ook naar mij en de media kunnen bevestigen dat het gaat om een cliënt van de Waag.

Tevens is daarbij aangegeven dat de Waag verder in de media geen inhoudelijke uitspraken doet over de behandeling van cliënten vanwege het medisch beroepsgeheim waar de Waag aan gehouden is.

De directie van de Waag heeft mij laten weten dat inmiddels een intern onderzoek naar de gang van zaken is gestart. De Waag heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg gevraagd bij de onderzoekopzet mee te kijken.

Huidige kader voor verplichte nazorg na een pij-maatregel

Ten tijde van het einde van de pij-maatregel van betrokkene in november 2006 was nog geen sprake van verplichte nazorg. Hierin is sinds de recente wijziging van de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen (Bjj) per 1 juli 2011 verandering gekomen. Sindsdien wordt de pij-maatregel opgelegd voor de duur van drie jaar (in plaats van twee) waarbij het laatste jaar voorwaardelijk is. De maatregel kan tot vijf of zeven jaar verlengd worden waarbij telkens het laatste jaar voorwaardelijk is. In het voorwaardelijke, extra jaar (ten opzichte van de situatie van vóór de wijziging van de Bjj) is er sprake van verplichte nazorg onder voorwaarden. Bij overtreding van de voorwaarden wordt de pij-jongere teruggeplaatst in een justitiële jeugdinrichting.

Omzetting pij- in een tbs-maatregel

In het conceptwetsvoorstel adolescentenstrafrecht heb ik de mogelijkheid opgenomen dat een pij-maatregel door de rechter kan worden omgezet in een tbs-maatregel wanneer blijkt dat de veroordeelde nog zeer recidivegevaarlijk is op het moment dat de pij-maatregel eindigt vanwege het bereiken van de maximale duur. Zo kan voor deze uitzonderlijke gevallen een onverantwoorde terugkeer in de samenleving worden voorkomen.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat met deze mogelijkheid van omzetting van een pij- in een tbs-maatregel, het onderhavige ernstige delict voorkomen had kunnen worden. Het verloop van de pij-maatregel van betrokken verdachte was niet van dien aard dat een omzetting in een tbs-maatregel destijds aan de orde zou zijn indien die mogelijkheid op dat moment voorhanden zou zijn geweest.

Het conceptwetsvoorstel adolescentenstrafrecht is thans in consultatie. Het wetsvoorstel wordt in de zomer van 2012 aan uw Kamer toegezonden.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven

Naar boven