28 724
Risico-reservering voor de Betuweroute en de HSL-Zuid

22 026
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

nr. 6
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 februari 2003

Op 11 december 2002 heb ik met uw Kamer gesproken over een mogelijke tariefrestrictie voor de HSL-Zuid (kamerstuk 28 724/22 026, nr. 4). Belangrijkste conclusie van dit AO was dat de Staat onvoldoende informatie beschikbaar had om een gedegen besluit te nemen over dit onderwerp. Conform het verzoek van de Kamer heb ik de vervoerder, zijnde High Speed Alliance (HSA) gevraagd deze informatie aan te leveren. De vervoerder heeft mij, bij brief van 9 januari 2003, onder andere het volgende laten weten:

– «Naar aanleiding van uw brief van 17 december 2002 bericht ik u als volgt. Uw brief is een vervolg op de discussie over tariefrestricties voor het vervoer op de HSL-Zuid tussen u en de Tweede Kamer. In de brief constateert u dat u over onvoldoende informatie beschikt om een gedegen afweging te maken over een mogelijke tariefrestrictie. U verzoekt HSA daarom meer informatie te geven door middel van het aanleveren van een integraal businessplan. Onderstaand bericht ik u over het standpunt van HSA in dezen.

Ik constateer dat wij al geruime tijd met elkaar in overleg zijn over tariefrestricties. Ik ben van mening dat HSA ten aanzien van de tariefrestricties op uw verzoek een aantal gedocumenteerde voorstellen heeft gedaan waar u naar mijn mening een keuze uit kan maken. Gezien de uitkomsten van het laatste debat tussen u en de Tweede Kamer concludeer ik dat ook met de verstrekking van gedetailleerde cijfers u van mening blijft dat een tariefrestrictie niet gewenst is. De meerderheid van de Tweede Kamer lijkt zich naar mijn mening bij dit standpunt neer te leggen.

Gelet op het bovenstaande moet ik concluderen dat HSA Beheer niet bereid is de bedoelde informatie, die uw Kamer en ik nodig achten voor een vervolg, te leveren. Zonder deze informatie zijn verdere stappen niet mogelijk.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

R. H. de Boer

Naar boven