28 684 Naar een veiliger samenleving

Nr. 384 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 juni 2013

Naar aanleiding van het bericht in diverse media dat ondernemers vinden dat de politie te weinig doet met de aangiftes van inbraken, diefstallen en overvallen in het bedrijfsleven, heeft u in de regeling van werkzaamheden van 18 juni jl. verzocht om een brief met mijn reactie op dit bericht.

In de aanpak van criminaliteit tegen het bedrijfsleven is het uitgangspunt dat overheid en ondernemersorganisaties samenwerken vanuit hun eigen verantwoordelijkheid en elkaar daarbij zoveel mogelijk aanvullen. Preventieve maatregelen en repressie versterken elkaar.

Zowel landelijk als lokaal zijn er samenwerkingsverbanden tussen overheid en ondernemers. Landelijk onder meer in het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC). Een goed voorbeeld van een lokale samenwerkingsvorm is de toepassing van het Keurmerk Veilig Ondernemen en de uitkomst van een pilot in winkelgebied Leyweg in Den Haag tussen politie en ondernemers.1 Door intensieve samenwerking tussen politie en lokale ondernemers is het in deze pilot gelukt de pakkans van daders te vergroten. Onderdeel daarvan is dat politie en partners als gemeenten en winkeliers in een vroegtijdig stadium samenwerken. Een ander voorbeeld van succesvolle publiek-private samenwerking is het systeem Live View dat er voor zorgt dat de politie via bewakingscamera’s en Particuliere Alarmcentrales direct kan meekijken tijdens een overval op bijvoorbeeld een juwelier. Live View vergroot de pakkans van overvallers enorm.

Politie en grootwinkelbedrijven werken ook samen om de aanpak van mobiele bendes te versterken. De informatie-uitwisseling tussen winkelketens en politie om daders in beeld te hebben en te houden, zodat effectieve maatregelen ingezet worden, wordt dan ook steeds verder uitgebreid. Een private Gemeenschappelijke Informatie Organisatie (GIO), waarin ondernemers uit de detailhandel samenwerken, voorziet in onderlinge informatiedeling over mobiele bendes. Deze GIO zal deze zomer gaan proefdraaien. Uiteraard is ook de politie nauw betrokken bij GIO.

Een van de speerpunten van mijn beleid is de verbetering van de intake en afhandeling van aangiften. Door verbetering van de afhandeling en opvolging van aangiften worden er meer zaken afgehandeld. Een goed verloop van het aangifteproces zorgt voor een goede dienstverlening aan burgers en bedrijven maar ook voor een goede kwaliteit van de opsporing. Op 20 november 2012 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de maatregelen die ik neem ten aanzien van de verbetering van de aangifte.2 Voor het bedrijfsleven zijn daarbij maatregelen als het uitrollen van de «multichannelaanpak», waarbij via verschillende kanalen en manieren aangifte of een melding bij de politie gedaan kan worden, of de start van de site www.politie.nl, waar het voor bedrijven mogelijk is digitaal aangifte te doen van (winkel)diefstal, bedrijfsinbraak of vernieling, belangrijk. Begin juli zal ik u per brief nader informeren over de voortgang die geboekt is bij het verbeteren van intake en de dienstverlening en mijn maatregelen voor de verbetering van de afhandeling van de aangifte bij de politie.

Ik heb kennisgenomen van de berichten die in de media zijn verschenen. Uit onderzoek van VNO-NCW (416 respondenten) blijkt dat 37% van deze respondenten niet tevreden is over het optreden van politie en justitie en de aandacht die zij besteden aan de criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Hetzelfde onderzoek stelt hiertegenover dat de onvrede in vergelijking met tien jaar geleden op veel punten is afgenomen. Tien jaar geleden was 47% van de respondenten ontevreden over de inspanningen van politie en justitie. Dit is wat mij betreft positief nieuws en geeft aan dat de inspanningen die politie, het Openbaar Ministerie én de ondernemers sinds 2003 hebben gepleegd, hun vruchten hebben afgeworpen.

Uit de laatste Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven3 blijkt dat de helft (51%) van alle bedrijven die destijds contact heeft gehad met de politie naar aanleiding van een melding of aangifte, hierover (zeer) tevreden was. Voor de detailhandel lag dit percentage zelfs op 56% en voor de horeca op 64%. De voornaamste redenen voor bedrijven om tevreden te zijn over de politie zijn de snelheid van het optreden (25%) en de klantvriendelijkheid (22%) van de politie.

Belangrijke redenen voor ontevredenheid zijn de perceptie van het gebrek aan terugkoppeling (18%) en het gevoel dat de politie geen actie onderneemt naar aanleiding van de melding of aangifte (17%). Ruim een op de tien (14%) respondenten is ontevreden omdat zij geen zichtbaar resultaat zien.

Hoewel ik de daling van de ontevredenheid positief vind, vind ik een percentage van 37% ontevreden ondernemers nog te hoog. Mijn beleid is gericht op een sluitende aanpak van preventie tot opsporen en vervolgen. De prestaties van de strafrechtketen worden verder te verbeterd, waaronder de kwaliteit van de aangiften en de afhandeling hiervan. Over mijn ambities en doelstellingen om de prestaties in de strafrechtketen te verbeteren zal ik u ook begin juli informeren.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten


X Noot
1

DSP-groep, Heterdaadkracht in twee Haagse pilotgebieden, 2103

X Noot
2

Kamerstuk 29 628, nr. 340

X Noot
3

Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven 2010, WODC, 31 maart 2011

Naar boven