Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2013
Conform het verzoek van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie1 van 11 april 2013 informeer ik u met deze brief over de nieuwe aanpak Veiligheid
Kleine Bedrijven (hierna VKB).
Achtergrond VKB
In 2009 is een subsidieregeling gestart voor de ondersteuning van kleine bedrijven
in het vergroten van de veiligheid. Het doel van de subsidie was om ondernemers te
helpen met het nemen van slimme preventie- en beveiligingsmaatregelen tegen criminaliteit.
De subsidie was bedoeld voor bedrijven met maximaal vijf vestigingen met ieder maximaal
10 FTE. Een beveiligingsadviseur bezocht hiervoor de vestiging van de ondernemer en
gaf vervolgens adviezen op basis van een rapport. Een financiële prikkel moest de
ondernemer vervolgens stimuleren om de geadviseerde maatregelen daadwerkelijk te nemen.
De subsidieregeling is in 2012 geëvalueerd2. Op dat moment was nog onduidelijk of de regeling in 2013 zou worden gecontinueerd.
Gerichte aanpak
Gelet op de taakstelling voor de rijksoverheid is het beschikbare budget voor een
subsidieregeling thans beperkt. Desondanks hecht ik belang aan het continueren van
het faciliteren van het nemen van preventiemaatregelen door kleine bedrijven. In overleg
met private partijen heb ik gekozen voor een andere invulling van de ondersteuning
van Veiligheid Kleine Bedrijven. De nieuwe aanpak VKB moet vooral efficiënter, doelmatiger,
eenvoudiger en transparanter worden voor de kleine ondernemer. Hierbij zijn de gestelde
beleidsprioriteiten van het kabinet leidend en worden de beschikbare middelen daar
ingezet waar de veiligheidsrisico’s en het te verwachten effect van de maatregelen
het grootst zijn. Hiertoe zijn voor 2013 vier sporen uitgezet: (1) gekoppeld aan nieuwe
of bestaande Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)-gebieden, (2) binnen een specifieke
politieregio en/of via een specifieke landelijke actie, (3) ad hoc naar aanleiding
van onvoorziene ontwikkelingen of trends in de criminaliteit tegen bedrijven en (4)
bij ondernemers die niet in de hiervoor genoemde sporen vallen en die zich met drie
of meer ondernemers in hetzelfde postcodegebied kunnen melden. Besloten is om het
beheer en de uitvoering van onder andere de nieuwe aanpak VKB bij het Centrum voor
Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) te beleggen.
Op 18 februari 2013 heeft de beleidsverantwoordelijke directie op mijn ministerie
gesproken met de heer Heuker of Hoek c.s. In dit gesprek zijn van beide kanten de
standpunten en beelden gedeeld. Tijdens het gesprek ontving mijn Ministerie een op
schrift gesteld wensenpakket van de beveiligingsadviseurs. Op het wensenpakket, de
stukken die voorafgaand aan het gesprek waren verzonden en het gesprek zelf heeft
mijn ministerie een schriftelijke reactie gezonden. Op 13 maart 2013 ontving ik van
de Tweede Kamerleden Mulder en Oskam (beiden CDA) Kamervragen over dit onderwerp.
Deze vragen zijn op 3 mei jl. beantwoord.3 Zoals ik heb aangegeven in mijn brief aan de heer Heuker of Hoek4 alsmede de beantwoording van de hierboven genoemde Kamervragen is in 2012 in overleg
met brancheorganisaties die deelnemen in het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing
gekozen voor de ontwikkeling meer gerichte en gefocuste ondersteuning van kleine bedrijven.
Ik heb veel waardering voor de betrokkenheid van de partijen uit het veld, ook als
deze zich in kritische zin uitlaten over de beleidsmaatregelen. De kritiek was deels
voorafgaand aan het voornemen tot wijziging van de aanpak bekend en hiermee is bij
de uitwerking waar mogelijk rekening gehouden. Met het CCV is een doelstelling voor
het aantal scans en adviezen in 2013 afgesproken. Hierover wordt periodiek gerapporteerd.
De twijfel over de effectiviteit van de nieuwe aanpak deel ik op dit moment niet,
maar ik zie scherp toe op de uitvoering en de resultaten. In het najaar van 2013 zal
ik op basis van de tot dan toe behaalde resultaten bezien of de aanpak, zoals deze
nu is ingericht en wordt uitgevoerd, verdere aanpassing behoeft.
De minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten