28 684
Naar een veiliger samenleving

25 883
Arbeidsomstandigheden

nr. 105
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 december 2006

Bijgaand bied ik u een rapport aan, bestaande uit twee delen, over «Goede praktijken tegen geweld»1 dat in opdracht van mijn ministerie is opgesteld door onderzoeksbureau DSP. Deel 1 bevat een beschrijving van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen, waaruit blijkt dat veel bedrijven actie ondernemen. In deel 2 worden 36 goede praktijken beschreven die werkgevers en werknemers kunnen inspireren tot het nemen van initiatieven in hun eigen omgeving bij de aanpak van agressie en geweld maar ook bij ongewenste omgangsvormen. De boekjes kunnen behulpzaam zijn bij het uitwisselen van ervaringen en ze kunnen aanzetten tot het van elkaar leren.

Achtergrond voor het laten opstellen van dit rapport is het initiatief van enkele departementen (SZW, Justitie, BZK, V&W) om goede praktijken en veelbelovende maatregelen in de aanpak van geweld in beeld te krijgen. Het vormt daarmee een van de projecten uit het door het Kabinet vastgestelde «Actieplan tegen Geweld». Een aansluitend project uit het Actieplan is de actieve verspreiding van deze kennis via drie «kruisbestuivende» conferenties met als titel «De beste preventie van geweld».

De boekjes tonen goede voorbeelden van arbeidsorganisaties, die gewenst gedrag op de werkvloer stimuleren door bijvoorbeeld het invoeren van een gedragscode voor werknemers en cliënten. Een opvallend goed voorbeeld is «Veilige zorg». Dat is zes jaar geleden gestart in het Westfries Gasthuis, na een incident, waarbij een arts werd aangevallen. Er is beleid ontwikkeld om agressie te bestrijden en de veiligheid te vergroten. En dat werkt. Niet alleen in het Westfries Gasthuis. Meer dan vijftig ziekenhuizen hebben «Veilige zorg» al overgenomen. Ook in organisaties buiten de gezondheidszorg wordt de werkwijze van Veilige Zorg overgenomen. Het is de bedoeling dat al die veelbelovende voorbeelden worden verspreid, zodat andere organisaties er ook gebruik van kunnen maken.

Goede voorbeelden zijn er ook van zwembaden, die streng en succesvol optreden tegen jongeren die overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld door jongeren die zich misdragen een toegangsverbod te geven en bij het handhaven van de regels nauw samen te werken met politie en andere zwembaden. Uit een recent rapport van de Arbeidsinspectie blijkt dat het werk van personeel in zwembaden veiliger is geworden.

Goede voorbeelden van scholen laten zien hoe concreet en consequent optreden de veiligheid helpt verbeteren. Bijvoorbeeld door het opstellen van een pestprotocol en het inzetten van een jeugdagent, die eens in de week op school aanwezig is en door iedereen direct kan worden benaderd.

Uit alle verzamelde voorbeelden blijkt dat er niet één beste weg is naar een succesvolle aanpak van ongewenst gedrag op de werkvloer. In iedere onderneming, in iedere organisatie, moeten werkgevers en werknemers samen op zoek naar de aanpak die in hún situatie het best en het bruikbaarst is. Wanneer werkgevers en werknemers zelf regels maken, zullen die regels precies zijn afgestemd op hún situatie. Het zullen regels zijn waar ze zelf achter staan. Het zal maatwerk zijn. Mijn stelling is dat dit een verbetering van de arbeidsomstandigheden met zich mee zal brengen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H. A. L. van Hoof


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven