nr. 105
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 december 2006
Bijgaand bied ik u een rapport aan, bestaande uit twee delen, over «Goede
praktijken tegen geweld»1 dat in opdracht
van mijn ministerie is opgesteld door onderzoeksbureau DSP. Deel 1 bevat een
beschrijving van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen, waaruit blijkt
dat veel bedrijven actie ondernemen. In deel 2 worden 36 goede praktijken
beschreven die werkgevers en werknemers kunnen inspireren tot het nemen van
initiatieven in hun eigen omgeving bij de aanpak van agressie en geweld maar
ook bij ongewenste omgangsvormen. De boekjes kunnen behulpzaam zijn bij het
uitwisselen van ervaringen en ze kunnen aanzetten tot het van elkaar leren.
Achtergrond voor het laten opstellen van dit rapport is het initiatief
van enkele departementen (SZW, Justitie, BZK, V&W) om goede praktijken
en veelbelovende maatregelen in de aanpak van geweld in beeld te krijgen.
Het vormt daarmee een van de projecten uit het door het Kabinet vastgestelde «Actieplan tegen Geweld». Een aansluitend
project uit het Actieplan is de actieve verspreiding van deze kennis via drie «kruisbestuivende»
conferenties met als titel «De beste preventie van geweld».
De boekjes tonen goede voorbeelden van arbeidsorganisaties, die gewenst
gedrag op de werkvloer stimuleren door bijvoorbeeld het invoeren van een gedragscode
voor werknemers en cliënten. Een opvallend goed voorbeeld is «Veilige
zorg». Dat is zes jaar geleden gestart in het Westfries Gasthuis, na
een incident, waarbij een arts werd aangevallen. Er is beleid ontwikkeld om
agressie te bestrijden en de veiligheid te vergroten. En dat werkt. Niet alleen
in het Westfries Gasthuis. Meer dan vijftig ziekenhuizen hebben «Veilige
zorg» al overgenomen. Ook in organisaties buiten de gezondheidszorg
wordt de werkwijze van Veilige Zorg overgenomen. Het is de bedoeling dat al
die veelbelovende voorbeelden worden verspreid, zodat andere organisaties
er ook gebruik van kunnen maken.
Goede voorbeelden zijn er ook van zwembaden, die streng en succesvol optreden
tegen jongeren die overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld door jongeren die zich
misdragen een toegangsverbod te geven en bij het handhaven van de regels nauw
samen te werken met politie en andere zwembaden. Uit een recent rapport van
de Arbeidsinspectie blijkt dat het werk van personeel in zwembaden veiliger
is geworden.
Goede voorbeelden van scholen laten zien hoe concreet en consequent optreden
de veiligheid helpt verbeteren. Bijvoorbeeld door het opstellen van een pestprotocol
en het inzetten van een jeugdagent, die eens in de week op school aanwezig
is en door iedereen direct kan worden benaderd.
Uit alle verzamelde voorbeelden blijkt dat er niet één beste
weg is naar een succesvolle aanpak van ongewenst gedrag op de werkvloer. In
iedere onderneming, in iedere organisatie, moeten werkgevers en werknemers
samen op zoek naar de aanpak die in hún situatie het best en het bruikbaarst
is. Wanneer werkgevers en werknemers zelf regels maken, zullen die regels
precies zijn afgestemd op hún situatie. Het zullen regels zijn waar
ze zelf achter staan. Het zal maatwerk zijn. Mijn stelling is dat dit een
verbetering van de arbeidsomstandigheden met zich mee zal brengen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H. A. L. van Hoof