28 676 NAVO

Nr. 347 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 oktober 2020

Hierbij bied ik u het overzicht van de NATO Defence Planning Capability Review (DPCR) over Nederland aan1. De DPRC maakt onderdeel uit van het NAVO Defensieplanningsproces (NDPP) waarin capaciteitendoelstellingen worden toegewezen aan en geaccepteerd door bondgenoten. In deze DPCR maakt de NAVO een analyse van de staat van de Nederlandse krijgsmacht, inclusief de Nederlandse defensie-uitgaven.

De NAVO constateert dat Nederland stappen heeft gezet om tekortkomingen bij het invullen van de toegewezen capaciteitendoelstellingen te adresseren, dankzij de forse investeringen die dit kabinet heeft gedaan. Dit kabinet heeft 1,7 miljard structureel en 1,7 miljard incidenteel in de periode tot en met 2024 geïnvesteerd in Defensie. De verwachting is dat Nederland in 2020 een bbp-percentage van 1,48% haalt.2 Het gemiddelde van de Europese bondgenoten zal dit jaar naar schatting uitkomen op 1,8%, waardoor het verschil tussen het Nederlandse percentage en het gemiddelde van de Europese bondgenoten verder toeneemt. De NAVO uit in de DPCR haar grote zorgen over de toekomstige ontwikkeling van het Nederlandse defensiebudget, als er geen verdere investeringen plaatsvinden. De NAVO wijst in dit kader op het feit dat, bij ongewijzigd beleid, de defensie-uitgaven na 2022 zullen afnemen.

De NAVO stelt vast dat Nederland geavanceerde, inzetbare en interoperabele eenheden inbrengt in het bondgenootschap, waarvan een groot deel van hoogwaardige kwaliteit. Daarnaast is echter nog steeds sprake van significante tekortkomingen, zowel kwalitatief als kwantitatief. Die tekortkomingen liggen vooral op het vlak van slagkracht en operationele (gevechts-)ondersteuning (combat support en combat service support).

Nederland neemt de zorgen van de NAVO serieus. In de onlangs gepubliceerde Defensievisie 2035 is Defensie transparant over hoe de organisatie ervoor staat en welke opties en dilemma’s voor de komende vijftien jaar voorliggen. Uit de analyse in de Defensievisie blijkt, in lijn met wat ook de NAVO schetst, dat de defensieorganisatie niet voldoende is toegerust voor de veranderende dreigingen. De Defensievisie beschrijft welk profiel Defensie nodig heeft en welke keuzes er richting 2035 voorliggen om onze belangen op een slimme en technologisch hoogwaardige manier te beschermen. Gelet op de veranderende veiligheidssituatie is het onder meer noodzakelijk dat Europa meer verantwoordelijkheid kan nemen voor de eigen veiligheid. Daarmee versterken we ook de NAVO. Wij moeten hier als Nederland onze verantwoordelijkheid in nemen, zodat we een betrouwbaar partner en bondgenoot zijn. Ook dit is een belangrijk element van de Defensievisie (Kamerstuk 34 919, nr. 71). We moeten gezamenlijk onze veiligheid beschermen.

Volgende kabinetten zullen zich buigen over eventuele vervolgstappen. De Defensievisie is bedoeld om volgende kabinetten te ondersteunen bij het stellen van beleidsprioriteiten in het spanningsveld tussen behoeften en budget.

De Minister van Defensie, A.Th.B. Bijleveld-Schouten


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Deze stijging houdt verband met de verwachte krimp van de economie door de coronacrisis.

Naar boven