nr. 7
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 14 augustus 2003
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
1. Na onderdeel C wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, dat luidt:
Ca
Artikel 6 vervalt.
2. In onderdeel D vervalt de zinsnede «6, tweede lid,».
B
Artikel III wordt als volgt gewijzigd:
In het in onderdeel A voorgestelde artikel 1, onderdeel b, wordt «de
medische hulpverlening» vervangen door: de hulpverleningsactiviteiten
op het gebied van de somatische en psychosociale zorg en de preventieve en
openbare gezondheidszorg.
C
Artikel IV wordt als volgt gewijzigd:
Onder verlettering van de onderdelen A tot en met G tot B tot en met I
wordt een nieuw onderdeel A ingevoegd, dat luidt:
A
In artikel 1, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het
slot door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, dat luidt: centrale post:
een centrale post voor het ambulancevervoer als bedoeld in artikel 4, eerste
lid, onder a, van de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Toelichting
A
Artikel 6 van de Brandweerwet 1985 bepaalt dat de voorzitter van het dagelijks
bestuur van de regionale brandweer met het oog op het verlenen van bijstand
een organisatieoverzicht vaststelt. Dat organisatieoverzicht dient jaarlijks
ter kennisneming aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en de commissarissen van de Koningin gezonden te worden. Het organisatieoverzicht
is enerzijds bedoeld voor intern gebruik, aangezien een dergelijk overzichtelijk
gerangschikt organisatieschema het snel en adequaat handelen bevordert. Anderzijds
werd het in het verleden door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
gebruikt om een landelijk overzicht te hebben van eenheden die beschikbaar
zijn om bijstand te verlenen en daarnaast als een vorm van prestatieverantwoording
in het kader van het toenmalige Besluit doeluitkering rampen en zware ongevallen.
Al enige tijd wordt van de hier bedoelde organisatieoverzichten door het ministerie
geen gebruik meer gemaakt, onder meer in verband met een andere bekostigingssystematiek
zoals die nu in het Interim-Besluit doeluitkering rampen en zware ongevallen
is opgenomen.
Dat de regio ook na de inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel
een overzicht dient te hebben van eenheden die inzetbaar zijn voor interregionale
bijstand valt af te leiden uit het voorgestelde artikel 5, tweede lid, onder
b en het derde lid van de wet rampen en zware ongevallen. Met de inwerkingtreding
van het onderhavige wetsvoorstel zal het overzicht dus deel uitmaken van het
multidisciplinaire regionale beheersplan rampenbestrijding en meer in detail
van de monodisciplinaire regionale organisatieplannen. Over de uitvoering
van het beheersplan zal jaarlijks worden gerapporteerd aan de provincie en
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door middel van
de bestuurlijke rapportage. Materieel wordt het organisatieoverzicht voor
de bijstandsverlening dus in de nieuwe regionale plannen overgenomen, waardoor
artikel 6 van de Brandweerwet 1985 kan komen te vervallen.
Op grond van het onderhavige wetsvoorstel, kunnen bij algemene maatregel
van bestuur eisen worden gesteld ten aanzien van de inhoud van het regionale
beheersplan en de regionale organisatieplannen. In dat kader zal ook aandacht
worden besteed aan het organisatieoverzicht voor de bijstandsverlening.
B
Het is wenselijk gebleken in het kader van de Wet geneeskundige hulpverlening
bij ongevallen en rampen de activiteiten en processen aan te geven waarop
de regionaal geneeskundig functionaris zich ter versterking van zijn coördinerende
taak op grond van artikel 5, tweede lid, van die wet heeft te richten. In
principe komen de activiteiten en processen neer op de somatische zorg, de
psychosociale zorg en de preventieve en openbare gezondheidszorg.
De somatische zorg houdt in de opvang van en zorg voor gewonden. Het gaat
hier om een opschaling van de normale spoedeisende medische hulpverlening
en om de organisatie van een doelmatige afstemming van de hulpverlening in
het verdere proces van de medische keten.
De psychosociale zorg heeft betrekking op de organisatie van de psychosociale
opvang van slachtoffers bij een dreigende ramp of direct na een ramp, tot
het moment dat de reguliere zorg het overneemt. Deze zorg kan zowel op het
rampterrein als op andere locaties zoals opvangcentra (bijvoorbeeld bij evacuaties)
worden verleend. Als nuancering op hetgeen hieromtrent aan het slot van de
nota naar aanleiding van het verslag is gesteld, is de verzorging van psychosociale
hulpverlening en de voorbereiding hierop dus wel een van de GHOR taken van
de GHOR-regio. Het zwaartepunt van de somatische en psychosociale nazorg zal
evenwel liggen bij reguliere zorginstellingen.
Bij preventieve en openbare gezondheidszorg gaat het om preventie van
respectievelijk beoordeling van en maatregelen tegen schadelijke invloeden
op de gezondheid via infecties, voedsel, (drink)water, bodem en lucht, straling
of andere media door blootstelling tijdens een ramp of zwaar ongeval. Ook
dit is een GHOR proces, in een nadrukkelijke interactie met de GGD.
C
De instelling en instandhouding van centrale posten geschiedt ingevolge
de Wet ambulancevervoer door de gemeente of samenwerkende gemeenten. Het onderhavige
wetsvoorstel brengt deze taak over naar het openbaar lichaam, ingesteld op
grond van artikel 4, eerste lid, van de Wet geneeskundige hulpverlening bij
ongevallen en rampen. Omdat in sommige artikelen van de Wet ambulancevervoer
het begrip «centrale post» wordt gehandhaafd, verdient bij nader
inzien een verwijzing in die wet voor de inhoud van dat begrip naar de Wet
GHOR aanbeveling.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes