28 642 Sociale veiligheid openbaar vervoer

Nr. 94 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU EN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 oktober 2016

Er gebeurt ontzettend veel om de veiligheid van reizigers en personeel in het OV te vergroten. Helaas moeten wij constateren dat er nog steeds incidenten plaats vinden, die grote impact hebben op medewerkers en reizigers. Samen met alle partijen uit de OV-sector hebben we daarom gewerkt aan een integraal en landelijk actieprogramma met een duidelijke ambitie. Dit programma is een aanvulling op maatregelen die eerder al genomen zijn om incidenten in het openbaar vervoer tegen te gaan. Op dinsdag 25 oktober 2016 is dit actieprogramma vastgesteld door alle partijen uit de OV-sector, vervoerders, vakbonden, politie, decentrale overheden en het Rijk. Het actieprogramma is bijgevoegd bij deze brief1.

De aanpak is gebaseerd op de aanpak die bij high impact crimes goed heeft gewerkt en door het Ministerie van Veiligheid en Justitie in samenwerking met diverse publieke en private partners eerder succesvol is ingezet bij overvalcriminaliteit, straatroof, geweld en woninginbraak. Het betreft een dadergerichte aanpak met maatregelen gericht op preventie van geweldsincidenten, repressie en de verbetering van de positie van de slachtoffers. Daarnaast is het programma gericht op het versterken van de samenwerking en het nog beter uitwisselen van kennis.

Er is de afgelopen periode door alle betrokkenen intensief en constructief overleg gevoerd. Met dit actieprogramma zetten we gezamenlijk alles op alles om de sociale veiligheid te vergroten. Concreet is de doelstelling dat het aantal incidenten per vervoerder in 2018 niet hoger mag zijn dan het laagste aantal van die vervoerder in de periode 2008–2015. Verder is het de ambitie de veiligheidsbeleving te laten stijgen naar een 8,0 voor de veiligheidsbeleving van de reiziger en een 7,5 voor de veiligheidsbeleving van het personeel in het OV. Dit wordt gemeten door middel van de klantenbarometer en de personeelsmonitor. Hiermee hebben we ons gericht op de objectieve en de subjectieve veiligheid. Wij zijn ervan overtuigd dat hiermee een ambitieuze en haalbare doelstelling is geformuleerd.

In het actieprogramma zijn 23 maatregelen opgenomen. Zo wordt de terugkoppeling van aangiften verbeterd en worden er onder meer pilots uitgevoerd met bodycams, wordt de app digitaal handhaven verder ontwikkeld en wordt een platform sociale veiligheid opgericht.

De uitvoering van de maatregelen en het behalen van de doelstellingen zullen worden gemonitord door beide Ministeries. Alle betrokken partijen zullen regelmatig bij elkaar blijven komen om de voortgang te bewaken. Om de doelstellingen te halen is de medewerking van alle betrokken partijen hard nodig. Wij zijn daarom verheugd dat iedereen zich achter de doelstelling en de afgesproken maatregelen heeft geschaard. Nu is het tijd om met elkaar de afgesproken maatregelen uit te voeren en verder te werken aan een veilig openbaar vervoer voor reizigers en personeel.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven