28 600 XII
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2003

22 589
Betuweroute

nr. 71
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 januari 2003

Tijdens de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer op 7 november 2002 heeft de heer Alblas gevraagd om «de begrote prijs van de Betuweroute waarvan begin jaren negentig werd uitgegaan». Ik heb toen toegezegd daar in tweede termijn op terug te zullen komen, maar dat is er helaas niet meer van gekomen.

Voor het antwoord op de vraag van de heer Alblas moge ik verwijzen naar het Kabinetsstandpunt Betuweroute van 21 april 1995: Kamerstuk 1994–1995, 22 589, nr. 71, Tweede Kamer. Dat standpunt bevat onder andere in paragraaf 7.1. een chronologisch feitelijk overzicht van de ontwikkeling van de projectdefinitie en de bijbehorende begrote kosten vanaf 1990 tot medio 1995; dat overzicht is als bijlage bij deze brief gevoegd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

R. H. de Boer

BIJLAGE

Uit Kabinetsstandpunt Betuweroute d.d. 21 april 1995 (Kamerstuk 1994–1995, 22 589, nr. 71, Tweede Kamer)

7. DE KOSTEN

7.1 De kostenontwikkeling tot nu toe

De totale kosten van het project Betuweroute (inclusief verbetering van de Rotterdamse Havenspoorlijn en aanpassingen op Kijfhoek) bedragen volgens de PKB Betuweroute f 7274 mio (prijspeil 1994). Met de extra investeringen die in § 5.1 zijn opgenomen worden de totale investeringskosten nu f 7274 + f 820 is f 8094 mio (prijspeil 1994). Hierin is, zoals bij spoorinvesteringen gebruikelijk is, geen BTW begrepen. In de onderstaande figuur is de kostenontwikkeling van het project tot nu toe weergegeven.kst-28600-XII-71-1.gif

Toelichting:

A. < 1990, SVV-II:

f 2500 mio (prijspeil 1990).

– projectdefinitie: aanpassen en uitbreiden van de bestaande Betuwespoorlijn voor intensief goederenvervoer; de verbetering van de Havenspoorlijn stond elders op de begroting.

B. april 1992, PKB Betuweroute deel 1 (Kabinetsvoornemen):

f 5145 mio (prijspeil 1991).

– projectdefinitie: geheel nieuwe spoorlijn langs A15, exclusief voor goederenvervoer (f 4100 mio) plus verbetering Havenspoorlijn (f 895 mio) en capaciteitsvergroting Kijfhoek (f 150 mio).

C. mei 1993, PKB Betuweroute deel 3 (Kabinetsstandpunt):

f 6241 mio (prijspeil 1992).

– projectbegrenzing: als in PKB 1;

– mutatie Havenspoorlijn+Kijfhoek: meerkosten Botlektunnel in plaats van brug ad f 331 mio (van f 1045 naar f 1376 mio);

– mutatie nieuw tracé : als gevolg van zowel kosten- als prijsverhogingen en de resultaten van een door Lloyds' Register uitgevoerde «second opinion» op de raming komt de kostenraming van het nieuwe tracé f 390 mio hoger uit (van f 4100 naar f 4490 mio);

– mutatie nieuw tracé : extra maatregelen a.g.v. inspraak, overleg en advisering ad f 375 mio.

D. mei 1994, PKB Betuweroute deel 4 (na Parlementaire behandeling vastgestelde PKB):

f 7138 mio (prijspeil 1993).

– projectbegrenzing: als in PKB 1;

– prijspeilaanpassing van 1992 naar 1993 ad f 147 mio;

– mutatie nieuw tracé : verwerking moties Tweede Kamer ad f 750 mio.

E. april 1995, Kabinetsstandpunt:

f 8094 mio (prijspeil 1994).

– projectbegrenzing: als in PKB 1;

– prijspeilaanpassing van 1993 naar 1994 ad f 136 mio;

– mutatie: extra maatregelen ad f 820 mio.

Naar boven