nr. 101
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 april 2003
Zoals vastgesteld in het verslag van het algemeen overleg van de Tweede
Kamer op 4 maart 2003 (kamerstuk 28 600 XII, nr. 81), ontvangt u hierbij
de evaluatie van bovengenoemd onderwerp.
In het jaar 2002 is de campagne «Van A naar Beter» van start
gegaan.
Deze campagne heeft tot doel de overheidsinspanningen inzake bereikbaarheid,
veiligheid in combinatie met leefomgeving, zichtbaar te maken aan de burger.
In het eerste jaar van deze campagne zijn uiteenlopende thema's aan de
orde gekomen, waaronder de dodehoekspiegel, spitsstroken en de snelheidsverlaging
op de A13 (Overschie). Binnen dit kader is ook het thema «Gedeeld Autogebruik»
aan de orde gekomen.
Op basis van een toezegging van mijn voorganger van 4 december 2001 (kamerstuk
28 600 XII, nr. 35) naar aanleiding van het amendement Giskes is het
onderwerp «Gedeeld Autogebruik/Autodate» vertaald naar een publiekscampagne
met een tv-spot als belangrijkste middel. Deze campagne is vormgegeven in
nauwe samenwerking met de Stichting voor Gedeeld Autogebruik.
Aanvankelijk had de campagne een andere opzet waarbij een grotere rol
was weggelegd voor gemeenten. De gemeenten zouden bij hun communicatie over
Autodate worden ondersteund via een Taskforce. Op basis van informatie vanuit
de gemeenten bleek echter onvoldoende intern draagvlak voor een dergelijke
campagne.
In overleg met de Stichting voor Gedeeld Autogebruik is gekozen voor een
massamediale benadering om het onderwerp bij een breder publiek onder de aandacht
te brengen. Samen met het uitzenden van een tv-spot is een uitgebreide internetsite
ontwikkeld waarop geïnteresseerden inzicht krijgen in de verschillende
vormen van gedeeld autogebruik. In januari 2003 heeft een NIPO-onderzoek plaatsgevonden
representatief voor de Nederlandse bevolking naar de effecten van de campagne
«Van A naar Beter». Uit dit onderzoek blijkt dat gedurende de
campagneperiode de geloofwaardigheid en effectiviteit van de maatregelen
zoals de burger dat ziet, positief toeneemt, soms aanzienlijk toeneemt.
Ten aanzien van de specifieke thema's is ook het thema «Gedeeld
Autogebruik» onderzocht. Bij de meerderheid komt de boodschap goed over:
er zijn alternatieven voor autobezit. De tv-spot is enigszins controversieel
van aard en krijgt daardoor extra aandacht in de pers. De controverse blijkt
ook uit de waardering van de spot in het NIPO-onderzoek: een rapportcijfer
5. Daarentegen is de spot genomineerd voor een Gouden Loeki 2003 (publieksprijs
voor beste/leukste commercial). Ten aanzien van de internetsite kan ik u melden
dat in de periode (drie weken) dat de spot werd uitgezonden het aantal bezoekers
op de specifieke site is uitgekomen op ruim 8 000. In een korte tijd
is er heel veel aandacht geweest voor gedeeld autogebruik. Het aantal deelnemers
aan Auto-date lag tot voor kort rond de 4 000.
Met deze campagne is er een nieuwe impuls gegeven aan dit beleidsthema.
Echter in het kader van nieuwe bezuinigingen en taakstellingen heb ik
keuzes moeten maken in de communicatie rond verkeer – en vervoersthema's.
Ondanks de positieve effecten die uitgaan van de campagne «Van A naar
Beter», zal de komende periode de inzet van campagnes minder vanzelfsprekend
zijn.
Overigens waren de ervaringen met de zogenaamde Taskforce Autodate teleurstellend.
De Taskforce, bedoeld om gemeenten actief te ondersteunen met Autodate beleid,
kon slechts ten hoogste 3 gemeenten zover krijgen, dat ze Autodate plaatsen
willen reserveren.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
R. H. de Boer