28 600 VIII
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (VIII) voor het jaar 2003

nr. 144
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Zoetermeer, 3 september 2003

Tijdens de behandeling van de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor het jaar 2003, heb ik de Tweede Kamer toegezegd haar te zullen informeren over de opzet en inhoud van de zogeheten «kwaliteitskaarten» voor het primair en voortgezet onderwijs. Bijgaand ontvangt u een notitie van de inspectie van het onderwijs over de kwaliteitskaarten. De kwaliteitskaarten geven een bondige samenvatting van de rapportages («schoolrapporten») die de inspectie opstelt over de kwaliteit van de afzonderlijke scholen.

De kwaliteitskaart is vooral bedoeld om ouders in alledaags taalgebruik te informeren over de kwaliteit van een school. Daartoe wordt het oordeel van de inspectie vermeld voor de belangrijkste, en voor ouders meest relevante aspecten van de kwaliteit. Ouders en (met name in het voortgezet onderwijs ook) leerlingen kunnen deze informatie benutten om een school te kiezen, dan wel om hun school aan te spreken op haar kwaliteitsbeleid.

Over de inhoud van de kwaliteitskaarten heeft de inspectie overleg gevoerd met de onderwijsorganisaties. Op één onderdeel wijken de bijgevoegde kwaliteitskaarten1 af van de uitkomsten van het overleg. Een meerderheid van de organisaties was voorstander van (of maakte geen bezwaar tegen) het vermelden van gegevens op de kwaliteitskaart omtrent de samenstelling van de leerlingenpopulatie (in termen van de doelgroepen van het onderwijsachterstandenbeleid). Ik heb de inspectie verzocht deze gegevens achterwege te laten, aangezien ik het onjuist acht om in een voorlichtende publicatie vanuit de overheid aandacht te vestigen op de etnische samenstelling van de leerlingenpopulatie van een school. Ik heb niet de illusie dat het achterwege laten van dit gegeven een eind maakt aan de neiging van sommige ouders om de etnische samenstelling van een school mee te wegen bij hun schoolkeuze. Maar opname van dit gegeven zou de indruk kunnen vestigen dat de etnische samenstelling door de overheid beschouwd wordt als een indicatie voor de kwaliteit van scholen of als een legitieme grond voor het maken van een schoolkeuze. Die indruk is onjuist en dient derhalve vermeden te worden.

De lesuitval op scholen en met name ook het beleid van scholen om lesuitval te voorkomen, hebben mijn bijzondere aandacht. Ik vind dat hieraan aandacht moet worden besteed op de kwaliteitskaarten. Het gaat er om in het geval van lesuitval via de kwaliteitskaart zichtbaar te maken of naar het oordeel van de inspectie de school al het mogelijke doet om te voorkomen dat lessen uitvallen. De bereidheid van de betrokken school om zij-instromers aan te stellen kan daar onderdeel van uitmaken. Ik ben in overleg met de inspectie over de mogelijkheden om dit te realiseren. Alvorens sprake kan zijn van vermelding van een dergelijk gegeven op de kwaliteitskaarten, zal de inspectie hierover ook overleg plegen met het scholenveld.

De kwaliteitskaarten zijn in de loop van oktober 2003 beschikbaar op de website van de inspectie van het onderwijs. Op deze website blijft het mogelijk om de volledige rapportages te raadplegen die de inspectie voor elke school opstelt.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

M. J. A. van der Hoeven


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven