nr. 144
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Zoetermeer, 3 september 2003
Tijdens de behandeling van de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
voor het jaar 2003, heb ik de Tweede Kamer toegezegd haar te zullen informeren
over de opzet en inhoud van de zogeheten «kwaliteitskaarten» voor
het primair en voortgezet onderwijs. Bijgaand ontvangt u een notitie van de
inspectie van het onderwijs over de kwaliteitskaarten. De kwaliteitskaarten
geven een bondige samenvatting van de rapportages («schoolrapporten»)
die de inspectie opstelt over de kwaliteit van de afzonderlijke scholen.
De kwaliteitskaart is vooral bedoeld om ouders in alledaags taalgebruik
te informeren over de kwaliteit van een school. Daartoe wordt het oordeel
van de inspectie vermeld voor de belangrijkste, en voor ouders meest relevante
aspecten van de kwaliteit. Ouders en (met name in het voortgezet onderwijs
ook) leerlingen kunnen deze informatie benutten om een school te kiezen, dan
wel om hun school aan te spreken op haar kwaliteitsbeleid.
Over de inhoud van de kwaliteitskaarten heeft de inspectie overleg gevoerd
met de onderwijsorganisaties. Op één onderdeel wijken de bijgevoegde
kwaliteitskaarten1 af van de uitkomsten van het
overleg. Een meerderheid van de organisaties was voorstander van (of maakte
geen bezwaar tegen) het vermelden van gegevens op de kwaliteitskaart omtrent
de samenstelling van de leerlingenpopulatie (in termen van de doelgroepen
van het onderwijsachterstandenbeleid). Ik heb de inspectie verzocht deze gegevens
achterwege te laten, aangezien ik het onjuist acht om in een voorlichtende
publicatie vanuit de overheid aandacht te vestigen op de etnische samenstelling
van de leerlingenpopulatie van een school. Ik heb niet de illusie dat het
achterwege laten van dit gegeven een eind maakt aan de neiging van sommige
ouders om de etnische samenstelling van een school mee te wegen bij hun schoolkeuze.
Maar opname van dit gegeven zou de indruk kunnen vestigen dat de etnische
samenstelling door de overheid beschouwd wordt als een indicatie voor de kwaliteit van scholen of als een legitieme grond voor het maken van een schoolkeuze.
Die indruk is onjuist en dient derhalve vermeden te worden.
De lesuitval op scholen en met name ook het beleid van scholen om lesuitval
te voorkomen, hebben mijn bijzondere aandacht. Ik vind dat hieraan aandacht
moet worden besteed op de kwaliteitskaarten. Het gaat er om in het geval van
lesuitval via de kwaliteitskaart zichtbaar te maken of naar het oordeel van
de inspectie de school al het mogelijke doet om te voorkomen dat lessen uitvallen.
De bereidheid van de betrokken school om zij-instromers aan te stellen kan
daar onderdeel van uitmaken. Ik ben in overleg met de inspectie over de mogelijkheden
om dit te realiseren. Alvorens sprake kan zijn van vermelding van een dergelijk
gegeven op de kwaliteitskaarten, zal de inspectie hierover ook overleg plegen
met het scholenveld.
De kwaliteitskaarten zijn in de loop van oktober 2003 beschikbaar op de
website van de inspectie van het onderwijs. Op deze website blijft het mogelijk
om de volledige rapportages te raadplegen die de inspectie voor elke school
opstelt.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
M. J. A. van der Hoeven