28 600 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2003

nr. 51
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 augustus 2003

In het Nota-overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport op 10 december 2001 heb ik toegezegd (kamerstuk 28 000-A, nr. 23, blz. 25) te bezien of het probleem met de spoorwegovergangen in Deventer kan worden opgelost door ook de vierde spoorwegovergang te ondertunnelen en de Tweede Kamer van mijn bevindingen op de hoogte te stellen.

Dat doe ik bij dezen.

De spoorwegovergangen in Deventer in de Holterweg, Atalanta en N348 worden in een gecombineerd project ongelijkvloers gemaakt. Het is niet mogelijk gebleken de vierde overweg in dit gebied, in de Zweedsestraat, direct in dit project op te nemen. Wel is duidelijk dat ook deze spoorwegovergang ongelijkvloers gemaakt zal moeten worden. Het engineeringstraject hiervoor is voorjaar 2003 gestart. De planning is de bouw in september 2004 te beginnen.

Alle vier de projecten worden door Prorail als derdenwerk uitgevoerd in opdracht van de gemeente en provincie. Prorail is met de gemeente overeengekomen vanuit het budget voor het Programma Verbetering Veiligheid op Overwegen € 3,542 mln bij te dragen aan alle vier de projecten gezamenlijk. De provincie Overijssel heeft uit de haar beschikbare «Dijsselbloem-gelden» € 8 mln voor de overweg in de Zweedsestraat gereserveerd. De verantwoordelijkheid voor de verdere financiering ligt bij de opdrachtgevers.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven