28 600 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2003

nr. 10
AMENDEMENT VAN HET LID DUYVENDAK

Ontvangen 5 november 2002

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 01.01 Rijkswegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 125 000 (x € 1000).

II

In artikel 01.02 Railwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 125 000 (x € 1000).

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe om extra middelen beschikbaar te stellen voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud van het spoornet. De intensivering zoals voorgesteld door het kabinet bedraagt € 300 mln voor de periode 2004–2006. Voor 2003 is echter géén extra geld uitgetrokken. In het Overgangscontract II tussen Staat en NS is afgesproken een afname in het aantal verstoringen te bewerkstelligen van 35–40% in 2005. Met de € 300 mln van het kabinet wordt hieraan niet voldaan. Bovendien zal met dit beperkte bedrag niet voorkomen kunnen worden dat de onderhoudsgraad van het spoornet zal dalen tot 80% in 2008 (28 600 XII, nr. 2, pag. 113).

Met dit amendement komt er voor 2003 een substantieel budget beschikbaar voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Hiermee kan de punctualiteit al vanaf 2003 toenemen. Bovendien zal de onderhoudsgraad van het spoor verbeteren.

Het rijk is door het achterstallig onderhoud medeverantwoordelijk voor de ondermaatse dienstverlening van de NS, die onder andere blijkt uit een te lage punctualiteit. Dit amendement drukt deze medeverantwoordelijkheid dan ook in geld uit.

Dekking wordt gezocht door een eenmalige verlaging van de post 01.01.02 Aanleg Rijkswegen: realisatie. De afgelopen jaren zijn er reeds veel middelen aan dit artikel toegevoegd (BOR, ICES-II, vrijvallende middelen door bijstellen prognose prijsindex in 1998). Een herprioritering ten laste van dit artikel in tijden van krapte is dus aan de orde. Slechts iets meer dan de helft van de uitgaven in 2003 op dit artikel is juridisch verplicht. Een herprioritering binnen de resterende middelen is gewenst gezien de problemen in de spoorsector.

Duyvendak

Naar boven