nr. 10
AMENDEMENT VAN HET LID DUYVENDAK
Ontvangen 5 november 2002
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 01.01 Rijkswegen worden het verplichtingenbedrag
en het uitgavenbedrag verlaagd met € 125 000
(x € 1000).
II
In artikel 01.02 Railwegen worden het verplichtingenbedrag
en het uitgavenbedrag verhoogd met € 125 000
(x € 1000).
Toelichting
Dit amendement strekt ertoe om extra middelen beschikbaar te stellen voor
het wegwerken van het achterstallig onderhoud van het spoornet. De intensivering
zoals voorgesteld door het kabinet bedraagt € 300 mln voor de periode
2004–2006. Voor 2003 is echter géén extra geld uitgetrokken.
In het Overgangscontract II tussen Staat en NS is afgesproken een afname in
het aantal verstoringen te bewerkstelligen van 35–40% in 2005. Met de € 300
mln van het kabinet wordt hieraan niet voldaan. Bovendien zal met dit beperkte
bedrag niet voorkomen kunnen worden dat de onderhoudsgraad van het spoornet
zal dalen tot 80% in 2008 (28 600 XII, nr. 2, pag. 113).
Met dit amendement komt er voor 2003 een substantieel budget beschikbaar
voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Hiermee kan de punctualiteit
al vanaf 2003 toenemen. Bovendien zal de onderhoudsgraad van het spoor
verbeteren.
Het rijk is door het achterstallig onderhoud medeverantwoordelijk voor
de ondermaatse dienstverlening van de NS, die onder andere blijkt uit een
te lage punctualiteit. Dit amendement drukt deze medeverantwoordelijkheid
dan ook in geld uit.
Dekking wordt gezocht door een eenmalige verlaging van de post 01.01.02
Aanleg Rijkswegen: realisatie. De afgelopen jaren zijn er reeds veel
middelen aan dit artikel toegevoegd (BOR, ICES-II, vrijvallende middelen door
bijstellen prognose prijsindex in 1998). Een herprioritering ten laste van
dit artikel in tijden van krapte is dus aan de orde. Slechts iets meer dan
de helft van de uitgaven in 2003 op dit artikel is juridisch verplicht. Een
herprioritering binnen de resterende middelen is gewenst gezien de problemen
in de spoorsector.
Duyvendak