28 388
Partiele herziening Tweede Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (BritNed interconnector)

nr. 5
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 november 2005

Hierbij delen wij u mede dat het kabinet voornemens is over te gaan tot een algehele herziening van het SEV II, resulterend in een Derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III), en tot een partiële herziening van het Tweede Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV II) voor opname van de 380 kV hoogspanningsverbinding Wateringen-Beverwijk (Randstad 380-verbinding).

De algehele herziening alsmede de partiële herziening zullen geschieden conform de in artikel 2a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (Wro) beschreven procedure van planologische kernbeslissing (pkb-procedure). Voor elk van beide herzieningen zal een strategische milieu beoordeling (SMB) plaatsvinden. De beide herzieningen zullen zodanig worden vormgegeven dat ze zoveel mogelijk aansluiten bij het wetsontwerp voor een nieuwe Wro (Kamerstukken II, vergaderjaar 2002–2003, 28 916).

Algehele herziening van het SEV

De algehele herziening van SEV II die moet resulteren in een SEV III is reeds aangekondigd in de Nota Ruimte (Kamerstukken II, vergaderjaar 2004–2005, 29 435).

Zoals de Nota Ruimte aangeeft zal de ruimtebehoefte voor elektriciteitsvoorziening in een aparte nota, te weten het Derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III) vastgelegd worden. In deze pkb worden de vestigingsplaatsen voor grootschalige elektriciteitsproductie opgenomen, evenals de bestaande en nieuwe verbindingen van het landelijke hoogspanningsnet met een spanning van 220 kV en hoger (inclusief de voor 380 kV uitgevoerde en op termijn als zodanig te gebruiken 150 kV verbindingen). Het kabinet zal in het SEV III aangeven of er hoogspanningslijnen met een spanning lager dan 220 kV zijn die tot het nationale net behoren, en zo ja, welke dat zijn. Tevens zal in het SEV III worden ingegaan op het waarborgingsbeleid voor kerncentrales. Zonodig kunnen in het SEV III locaties voor windparken met een vermogen van 50 MW en hoger worden opgenomen. Daarnaast zal in het SEV III ingegaan worden op de mogelijke ruimtelijke gevolgen van de effecten van elektromagnetische velden van hoogspanningsverbindingen.

Reden voor een totale herziening van het SEV is dat het SEV II nog dateert uit 1994 toen er sprake was van een vanuit de Staat opgelegde planning van productie en transport van elektriciteit. Met de liberalisering van de elektriciteitsmarkt is deze centrale planning zoals bekend losgelaten en is het aan de sector binnen door de wet aangegeven grenzen om voor de beschikbaarheid van voldoende elektriciteit te zorgen. Gezien het wezenlijke belang van de elektriciteitsvoorziening voor de Nederlandse samenleving acht het kabinet het nodig voldoende ruimte te reserveren voor de bouw en de uitbreiding van de nationale hoofdinfrastructuur voor de nationale elektriciteitsvoorziening. Gelet op de ruimtelijke consequenties van de betreffende projecten dient een zorgvuldige afweging van deze reserveringen op nationaal niveau plaats te vinden. Het ligt in de bedoeling in het SEV III zodanige voorzieningen te treffen dat in de komende decennia voldoende ruimte beschikbaar is voor het opstellen van (nieuw) productievermogen en het aanleggen en uitbreiden van hoogspanningsverbindingen.

Omdat een aantal elektriciteitsproducenten thans nieuwe elektriciteitscentrales overweegt, is algehele herziening van het SEV II urgent. De Nota Ruimte geeft aan dat met de herziening van het SEV II al in 2004 een aanvang gemaakt had moeten worden. Het kabinet wenst nu dan ook daadwerkelijk met de nodige procedures te starten.

Partiële herziening SEV II voor de 380 kV hoogspanningsverbinding Wateringen-Beverwijk

Op 29 april 2005 heeft TenneT, de landelijk netbeheerder, de minister van Economische Zaken het verzoek gedaan om het SEV II partieel te wijzigen om de aanleg van een nieuwe bovengrondse 380 kV hoogspanningsverbinding in de Randstad mogelijk te maken. Deze nieuwe verbinding zal er primair toe dienen om voldoende capaciteit voor het transport van elektriciteit in Noord- en Zuid-Holland te waarborgen en loopt van Wateringen naar Beverwijk. Op deze wijze denkt TenneT tegemoet te kunnen komen aan de sterk toegenomen vraag naar transport van stroom tussen de Noord- en de Zuidvleugel van de Randstad. Bovendien wordt met de nieuwe verbinding in combinatie met het bestaande net een ringstructuur in de Randstad gerealiseerd en daarmee de zekerheid van de transportvoorziening vergroot.

Het tracé van de nieuwe verbinding zal in de partiële herziening globaal worden afgewogen. Na opname in het SEV II zal het project de rijksprojectenprocedure (RPP) doorlopen. Het kabinet zal in de partiële herziening aangeven op welke wijze het de rijksprojectenprocedure zal toepassen. Het zuidelijke deel van de nieuwe verbinding dient volgens het vigerende Capaciteitsplan van TenneT in 2009 in gebruik te zijn en de aanleg van het noordelijke deel wordt spoedig daarna voorzien. Uit de door TenneT verstrekte gegevens blijkt, dat er sprake is van een oplopend tekort aan transportcapaciteit in de Randstad op het huidige 150 kV-net. Dit bevestigt het beeld uit het huidige capaciteitsplan dat de belasting van het net vanaf 2010 aan de grenzen komt. De partiële herziening is hierdoor urgent.

Gescheiden procedures

Omdat de algehele herziening van het SEV II, resulterend in een SEV III, en de partiële herziening van het SEV II voor opname van de Randstad 380 kV verbinding omstreeks dezelfde periode starten kan de vraag gesteld worden of er niet volstaan kan worden met één geïntegreerde procedure. Hiervoor heeft het kabinet niet gekozen omdat:

a) het ongewenst is dat vertraging bij de algehele herziening automatisch tot vertraging van de besluitvorming over de Randstad 380 kV leidt. De 380 kV verbinding is urgent. Het omgekeerde is eveneens ongewenst: zoals al uiteengezet is, is ook de algehele herziening urgent. Onnodige vertragingen als gevolg van koppeling van procedures moeten dan ook voorkomen worden.

b) de aard van de twee projecten verschillend is. De algehele herziening van het SEV betreft een veel groter scala van onderwerpen dan de Randstad 380 kV-verbinding. Bij de Randstad 380 kV verbinding gaat het om een concreet project waarbij verschillende tracés worden vergeleken en de SMB een grotere mate van detail zal laten zien dan de SMB voor de algehele herziening waarbij nog geen sprake is van concrete projecten en die daardoor een globaler karakter heeft.

Het kabinet heeft dan ook besloten het huidige SEV II voor de Randstad 380 kV nog één maal partieel te herzien en een en ander te zijner tijd te incorporeren in het SEV III. Overigens zal ook in de partiële herziening ingegaan worden op de mogelijke ruimtelijke gevolgen van de effecten van elektromagnetische velden.

BritNed interconnector

Thans loopt er al een procedure voor een partiële herziening van het huidige SEV II ten behoeve van de totstandkoming van de BritNed interconnector, de rechtstreekse elektriciteitsverbinding tussen ons land en Groot-Brittannië. Het voornemen daartoe is u aangekondigd bij brief van 31 mei 2002 (Kamerstukken II, vergaderjaar 2001–2002, 28 388, nr. 1). Deel 1 van de pkb zal binnenkort worden gepubliceerd.

Een gelijkluidende brief zenden wij aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Een afschrift van deze brief is door de tweede ondergetekende verzonden aan de VROM-Raad.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

S. M. Dekker

Naar boven