28 373
Wijziging van de Wet toezicht beleggingsinstellingen, de Wet toezicht effectenverkeer 1995, de Wet toezicht kredietwezen 1992, de Wet toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf en de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 met het oog op het opheffen van enige verschillen tussen deze wetten en het in die wetten expliciteren van integriteit als onderwerp van toezicht, alsmede in verband met enige noodzakelijke technische aanpassingen (Wet actualisering en harmonisatie financiële toezichtswetten)

nr. 6
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 2 september 2002

Met belangstelling heb ik kennis genomen van de vragen van de leden van de fractie van D66 over onderhavig wetsvoorstel.

De leden van de D66-fractie vroegen of de regering kan ingaan op de actieve informatieplicht voor de accountant, zoals die in artikel 11a van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 en artikel 12 van de Wet toezicht beleggingsinstellingen wordt neergelegd en of met zekerheid gesteld kan worden dat de kwaliteit van de aan de toezichthouder aangeleverde informatie gelijk is aan die welke aangeleverd zou worden indien sprake zou zijn van een tripartiete overeenkomst.

Op grond van artikel 12, zevende lid, van de Wet toezicht beleggingsinstellingen en artikel 11a, vijfde lid, van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 dienen de externe accountants van de beleggingsinstellingen en effecteninstellingen alle inlichtingen te verstrekken die redelijkerwijs nodig zijn ten behoeve van het toezicht op de naleving van deze wetten met betrekking tot bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen onderwerpen. Gedacht wordt aan een afschrift van het accountantsverslag aan de Raad van Commissarissen, een afschrift van de directiebrieven, een afschrift van alle correspondentie tussen de accountant en de onder toezicht staande instelling die betrekking heeft op de accountantsverklaring bij de jaarrekening en op de maand- of kwartaalstaat van de onder toezicht staande instelling en een mededeling indien geen directiebrief aan de onder toezicht staande instelling is verstrekt.

In de algemene maatregel van bestuur zal een aan de tripartiete overeenkomsten gelijke informatieverplichting voor de externe accountant worden opgenomen. Er zal dan ook geen verschil zijn in de kwaliteit van de aangeleverde informatie.

Verder vroegen de leden van de D66-fractie of de regering kan aangeven hoe vaak informatie in de praktijk aangeleverd wordt door accountants.

De Autoriteit-FM ontvangt hooguit 1 à 2 keer per jaar informatie van de accountant op grond van zijn meldingsplicht op basis van artikel 11a, derde lid, Wte 1995. De Nederlandsche Bank wordt door de externe accountant op grond van artikel 12, vierde lid, Wtb eveneens slechts 1 à 2 keer per jaar geïnformeerd. In het kader van de tripartiete overeenkomst ontvangt DNB jaarlijks van de externe accountants een managementletter en andere stukken die redelijkerwijs geacht kunnen worden nodig te zijn ten behoeve van een juiste uitvoering van de taken van DNB.

Voorts vroegen de leden van de D66-fractie zich af of de verwerking van tripartiete overeenkomsten, in vergelijking met de hoeveelheid regulier aangeleverde informatie, daadwerkelijk een substantiële vergroting van de administratieve lasten oplevert.

In de effectensector en in de beleggingssector komt elk jaar een groot aantal nieuwe instellingen onder toezicht te staan. Het aantal nieuwe Wtb-vergunningen bedraagt ongeveer honderd per jaar. Bij een dergelijk aantal wordt het efficiënter om de verplichting voor de externe accountant om informatie te verstrekken aan de toezichthouder in de wet op te nemen. Er hoeven dan niet jaarlijks honderd aparte overeenkomsten te worden opgesteld. Bovendien leidt de verwerking van een dergelijk groot aantal tripartiete overeenkomsten (o.a. toezending, archivering, opzegging) tot een vergroting van de administratieve lasten bij de toezichthouder, onder toezicht staande instellingen en de betrokken externe accountants.

Tenslotte vragen de leden van de D66-fractie zich af of onder de hier bedoelde actieve informatieplicht ook vallen inlichtingen betreffende een onjuiste of onvolledige weergave van de winstcijfers, zoals bij Enron, WorldCom, Xerox en Disney het geval lijkt te zijn en zo nee, waarom niet. Deelt de regering dan de mening dat dit wel het geval zou moeten zijn?

Aangezien de externe accountant aan de financiële toezichthouder een afschrift dient te verstrekken van de directiebrieven en alle correspondentie tussen de accountant en de onder toezicht staande instelling die betrekking heeft op de accountantsverklaring bij de jaarrekening en op de maand- of kwartaalstaat van de onder toezicht staande instelling zou daaruit ook moeten blijken of de accountant heeft geconstateerd dat sprake is van een onjuiste of onvolledige weergave van de winstcijfers. De externe accountant zal bovendien bij een onjuiste of onvolledige weergave van de winstcijfers geen goedkeurende verklaring omtrent de getrouwheid mogen afgeven.

Overigens heeft het kabinet, zoals aangekondigd in de nota betreffende het toezicht op de externe financiële verslaggeving (Kamerstukken II 2001–2002, 28 386, nr. 1) een wettelijke regeling in voorbereiding om publiek toezicht op de externe financiële verslaggeving van beursgenoteerde ondernemingen te introduceren, teneinde het vertrouwen in de financiële rapportages van ondernemingen te waarborgen. Aan dit toezicht zal de Autoriteit Financiële Markten uitvoering gaan geven. Deze taak staat overigens los van het toezicht op de financiële sector. Daarnaast is het kabinet voornemens om onafhankelijk toezicht op de accountants in te voeren (Kamerstukken II 2001–2002, 28 090, nr. 1), teneinde de onafhankelijkheid en deskundigheid van de controle van de financiële rapportages van ondernemingen te waarborgen.

Voorts is er een voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Richtlijnen 78/660/EEG, 83/349/EEG en 91/674/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen en verzekeringsondernemingen waarin wordt voorgesteld strengere eisen te stellen aan de accountantsverklaring.

De Minister van Financiën,

J. F. Hoogervorst

Naar boven