Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28336 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 28336 nr. 4 |
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
De grondslag voor dit artikel voor onderdeel 01 is de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer (Stb. 1997, 250). Voor onderdeel 02, de uitgaven voor pensioenen en uitkeringen aan politieke ambtsdragers alsmede voor pensioen aan hun nabestaanden, geldt als grondslag de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Stb. 1969, 594).
Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden van de Tweede Kamer | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24 898 | 28 685 | 26 065 | 26 065 | 26 065 | 26 065 | 26 065 |
01 Schadeloosstelling | 18 387 | 21 632 | 18 932 | 18 932 | 18 932 | 18 932 | 1 8 932 |
02 Pensioenen en wachtgelden | 6 511 | 7 053 | 7 133 | 7 133 | 7 133 | 7 133 | 7 133 |
Ontvangsten | 395 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
Opbouw uitgaven vanaf de begroting 2002 (in € 1 000)
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2002 | 23 262 | 23 262 | 23 262 | 23 262 | 23 262 | ||
voorjaarsnotamutatie | |||||||
– brutering | 5 423 | 2 723 | 2 723 | 2 723 | 2 723 | ||
stand voorjaarsnota 2002 | 28 685 | 25 985 | 25 985 | 25 985 | 25 985 | ||
voorbereidingsmutaties | |||||||
– outplacement | 80 | 80 | 80 | 80 | |||
voorstel 2003 | 24 898 | 28 685 | 26 065 | 26 065 | 26 065 | 26 065 | 26 065 |
Ten einde de vergoedingen leden Eerste en Tweede Kamer in overeenstemming te brengen met de per 1 januari 2001 doorgevoerde belastingherziening, is het betreffende budget bij gelegenheid van het tweede wijzigingsvoorstel voor 2001 (Kamerstukken 28 142) gebruteerd. Aangezien de daadwerkelijke verrekening evenwel niet meer in 2001 plaats vond maar in 2002, dient het effect hiervan in het budget voor 2002 te worden verwerkt. Voorts wordt met de nu voorgestelde voorjaarsnotamutatie beoogd aan deze bijstelling structurele werking te geven.
Begrotingsvoorbereidingmutatie
Het Presidium heeft in zijn vergadering van 12 december 2001 op grond van een advies van de Commissie Emolumenten en naar aanleiding van opmerkingen bij gelegenheid van de behandeling van de Raming voor 2002, een vrijwillige outplacementregeling voor (oud) leden van de Tweede Kamer vastgesteld. De outplacementregeling wordt door de Tweede Kamer beheerd.
Hoewel de (oud) leden zelf beslissen omtrent hun keuze voor een outplacementbureau, dient aansluiting te worden gezocht bij de bureaus aangesloten bij de NOBOL. Het maximumbudget voor een individueel outplacementtraject is voor 2002 bepaald op € 15 000.
(in € 1 000) | |
---|---|
– schadeloosstelling | 12 540 |
– toelage aan de Voorzitter, de Ondervoorzitters en de Fractievoorzitters | 80 |
– interim | 500 |
– pseudo premie WW | – 350 |
– verblijfkosten binnenland | 3 477 |
– reiskosten | 1 531 |
– woon- en werkverkeer (ov) | 450 |
– woon- en werkverkeer (auto) | 50 |
– beroepskosten | 654 |
– effect brutering 2001 (incidenteel) | 2 700 |
Totaal | 21 632 |
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief de uitgaven voor dit artikel opgenomen, alsmede het stijgingspercentage. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per kamerzetel berekend.
2. uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | stijging in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
– schadeloosstelling | 8 981 | 8 936 | 9 037 | 11 472 | 11 099 | 11 546 | 12 345 | 12 543 | 40 |
– vergoedingen | 3 252 | 3 382 | 3 449 | 2 798 | 2 807 | 2 941 | 3 048 | 5 844 | 80 |
totaal | 12 233 | 12 318 | 12 486 | 14 270 | 13 906 | 14 487 | 15 393 | 18 387 | 50 |
gemiddeld per zetel | 82 | 82 | 83 | 95 | 93 | 97 | 102 | 123 | |
– pens. en wachtg. | 4 888 | 4 971 | 4 797 | 4 788 | 6 249 | 6 533 | 6 133 | 6 511 | 33 |
gemiddeld per zetel | 33 | 33 | 32 | 32 | 42 | 44 | 41 | 43 | |
– totaal artikel 2 | 17 121 | 17 289 | 17 283 | 19 058 | 20 155 | 21 020 | 21 526 | 24 898 | 45 |
gemiddeld per zetel | 114 | 115 | 115 | 127 | 134 | 140 | 144 | 166 |
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Ten laste van dit artikel worden de voor de personele en materiële ondersteuning van de Tweede Kamer noodzakelijke uitgaven geraamd en verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
Wetgeving en controle Tweede Kamer | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 59 237 | 64 752 | 58 096 | 57 617 | 57 546 | 57 561 | 57 561 |
01 apparaatsuitgaven | 39 200 | 43 094 | 38 643 | 38 231 | 38 160 | 38 175 | 38 175 |
02 onderzoeksbudget | 466 | 483 | 483 | 483 | 483 | 483 | 483 |
03 drukwerk | 3 927 | 3 172 | 2 865 | 2 798 | 2 798 | 2 798 | 2 798 |
04 fractiekosten en garanties | 15 217 | 15 711 | 15 710 | 15 710 | 15 710 | 15 710 | 15 710 |
05 uitzending leden en begeleidende ambtenaren | 427 | 395 | 395 | 395 | 395 | 395 | 395 |
06 enquêtes | memorie | 1 897 | memorie | memorie | memorie | memorie | memorie |
Ontvangsten | |||||||
01 omzet restaurantbedrijf | 819 | 756 | 756 | 756 | 756 | 756 | 756 |
02 diverse ontvangsten | 1 749 | 810 | 810 | 810 | 810 | 810 | 810 |
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief de uitgaven voor dit artikel opgenomen, alsmede het stijgingspercentage. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden berekend per kamerzetel en per gestenografeerd uur vergadering.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | stijging in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
– apparaat (personeel) | 14 423 | 15 321 | 16 442 | 17 330 | 18 404 | 19 891 | 20 876 | 22 455 | 56 |
gemiddeld per zetel | 96 | 102 | 110 | 116 | 123 | 133 | 139 | 150 | |
per vergaderuur | 8 | 6 | 7 | 6 | 10 | 9 | 9 | 9 | |
– apparaat (materieel) | 9 088 | 11 772 | 13 194 | 11 261 | 14 229 | 16 195 | 14 232 | 16 745 | 84 |
gemiddeld per zetel | 61 | 78 | 88 | 75 | 95 | 108 | 95 | 112 | |
per vergaderuur | 5 | 5 | 5 | 4 | 8 | 7 | 6 | 7 | |
– totaal apparaat | 23 511 | 27 093 | 29 636 | 28 591 | 32 633 | 36 086 | 35 108 | 39 200 | 67 |
gemiddeld per zetel | 157 | 181 | 198 | 191 | 218 | 240 | 234 | 262 | |
per vergaderuur | 14 | 11 | 12 | 10 | 18 | 16 | 15 | 16 | |
– onderzoeksbudget | 265 | 623 | 466 | ||||||
– drukwerk | 2 798 | 3 003 | 3 701 | 3 029 | 3 150 | 2 982 | 3 703 | 3 927 | 32 |
– fractiekosten | 10 306 | 9 083 | 10 079 | 9 923 | 13 736 | 12 978 | 14 171 | 15 148 | 48 |
– uitzending leden | 96 | 237 | 288 | 229 | 139 | 370 | 269 | 427 | 45 |
– enquêtes | 1 653 | 553 | 196 | 631 | |||||
– garanties | 384 | 27 | 24 | 360 | 69 | ||||
totaal artikel 3 | 36 891 | 41 069 | 44 257 | 42 156 | 49 881 | 53 336 | 54 234 | 59 237 | 61 |
gemiddeld per zetel | 246 | 274 | 295 | 281 | 333 | 356 | 362 | 396 | |
per vergaderuur | 22 | 16 | 18 | 16 | 28 | 24 | 23 | 26 |
Artikelonderdeel 01. apparaatsuitgaven
Met betrekking tot het onderdeel «materiële uitgaven» binnen het artikelonderdeel «apparaat», is sprake van de volgende verdeling (in € 1 000):
Aard | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | stijging in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
– leiding en staf | 1 218 | 1 563 | 1 481 | 629 | 774 | 782 | 1 014 | 1 199 | – 2 |
– personeelszorg en -voorzieningen | 199 | 225 | 343 | 624 | 559 | 701 | 780 | 746 | 275 |
– voorlichting en communicatie | 391 | 343 | 507 | 322 | 492 | 465 | 419 | 530 | 36 |
– informatievoorziening | 263 | 327 | 484 | 484 | 405 | 405 | 411 | 361 | 37 |
– exploitatie en logistiek huisvesting | 3 888 | 5 821 | 5 268 | 4 728 | 6 013 | 4 496 | 5 916 | 7 148 | 84 |
– automatisering | 2 124 | 2 486 | 4 013 | 3 258 | 4 852 | 8 192 | 4 418 | 5 358 | 152 |
– overige diensten DCP | 133 | 107 | 100 | 124 | 69 | 103 | 114 | 178 | 34 |
– overige diensten DBV | 872 | 900 | 998 | 1 092 | 1 065 | 1 051 | 1 160 | 1 225 | 40 |
Totaal | 9 088 | 11 772 | 13 194 | 11 261 | 14 229 | 16 195 | 14 232 | 16 745 | 84 |
De opbouw van de apparaatsuitgaven is als volgt (in € 1 000):
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– ambtelijk personeel | 19 129 | 22 826 | 22 888 | 22 877 | 22 791 | 22 791 | 22 791 |
– extern personeel | 2 100 | – | – | – | – | – | – |
– overige personeelsuitgaven | 606 | 662 | 662 | 662 | 662 | 662 | 662 |
– algemene uitgaven | 12 372 | 14 973 | 10 460 | 10 059 | 10 074 | 10 089 | 10 089 |
– aanschaffingen | 4 373 | 4 084 | 4 084 | 4 084 | 4 084 | 4 084 | 4 084 |
– wachtgelden | 613 | 542 | 542 | 542 | 542 | 542 | 542 |
– pensioenen | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Totaal | 39 200 | 43 094 | 38 643 | 38 231 | 38 160 | 38 175 | 38 175 |
De formatieve omvang van de organisatieonderdelen binnen de Tweede Kamer in 2003 is als volgt:
– Leiding | 23,22 |
– Stafdienst P&O | 15,33 |
– Stafdienst Voorlichting | 8,00 |
– Stafdienst FEZ | 16,25 |
– OVB | 5,40 |
– Dienst Informatievoorziening | 66,00 |
– Griffie Tweede Kamer | 19,25 |
– DCO's | 58,60 |
– Facilitaire Dienst | 84,92 |
– Dienst Automatisering | 40,67 |
– Restaurantbedrijf | 56,26 |
– Dienst Communicatie | 16,76 |
– Beveiligingsdienst | 46,00 |
– Bodedienst en postzaken | 37,11 |
Totaal | 493,77 |
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|
Tweede Kamer | 493,8 | 493,8 | 491,8 | 491,8 | 491,8 |
Voor een toelichting op de voorgestelde formatieve wijzigingen, wordt verwezen naar het gestelde bij de «Opbouw uitgaven vanaf de begroting 2002».
Inzake de inhuur van extern personeel wordt geen aparte raming opgesteld. De financiële compensatie vindt plaats uit het budget voor ambtelijk personeel.
Dit betreft, als volgt, de opleidingsuitgaven van de Tweede Kamer (in € 1 000):
– centrale opleidingsuitgaven | 189 |
---|---|
– decentrale opleidingsuitgaven | 473 |
Totaal | 662 |
– algemene uitgaven en aanschaffingen
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Griffier | |||||||
– algemene uitgaven | 987 | 640 | 640 | 640 | 640 | 640 | 640 |
– voorlichting | 107 | 183 | 137 | 137 | 137 | 137 | 137 |
– financieel-economische zaken | 45 | 2 322 | 2 004 | 2 006 | 2 005 | 2 005 | 2 005 |
– Ondernemingsraad | 9 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Directie Constitutioneel proces | |||||||
– Griffie | 178 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 |
– informatievoorziening | 361 | 792 | 832 | 792 | 792 | 792 | 792 |
– onderzoek1 | 466 | – | – | – | – | – | – |
– overige | 84 | ||||||
Directie Bedrijfsvoering | |||||||
– personeelszorg en -voorzieningen | 746 | 659 | 615 | 593 | 593 | 593 | 593 |
– exploitatie en logistiek | |||||||
– huisvesting | 7 147 | 6 164 | 4 571 | 4 230 | 4 246 | 4 261 | 4 261 |
– communicatie | 424 | 750 | 439 | 439 | 439 | 439 | 439 |
– automatiseringsbeleid | 5 357 | 5 608 | 4 059 | 4 059 | 4 059 | 4 059 | 4 059 |
– restaurantbedrijf | 963 | 1 063 | 836 | 836 | 836 | 836 | 836 |
– overige | 337 | 738 | 273 | 273 | 273 | 273 | 273 |
Totaal | 17 211 | 19 057 | 14 544 | 14 143 | 14 158 | 14 173 | 14 173 |
1 Met ingang van 2002 geraamd onder artikelonderdeel 2.
Het in 2002 incidenteel hogere budget van de stafdienst Voorlichting (en dat van de Dienst Communicatie) houdt verband met de kamerverkiezingen in dat jaar.
Het na 2001 onder de stafdienst FEZ opgenomen budget betreft enkele centraal geraamde posten waarvan een deel in de loop van het begrotingsjaar wordt gerealloceerd.
Directie Constitutioneel Proces
Het onderzoeksbudget wordt met ingang van 2002 geraamd onder artikelonderdeel 2.
Voor een toelichting op de toename van het informatievoorzieningsbudget na 2001, wordt verwezen naar het gestelde bij de «Opbouw uitgaven vanaf de begroting 2002».
Het onderdeel «overige» omvat na 2001 de materiële budgetten van de staf DBV, de Bodedienst en postzaken, de Beveiligingsdienst en de Bedrijfshulpverlening.
Het aantal, volledige en partiële, toekenningen ultimo 2001 bedroeg 27.
Dit betreft een viertal specifieke pensioentoekenningen.
Artikelonderdeel 02. onderzoeksbudget
Aan het begin van 2002 laat zich niet voorspellen welke onderzoeken de Kamer zal uitvoeren of laten uitvoeren in 2003. De ervaringen van de afgelopen jaren laten zien dat het geraamde bedrag naar verwachting toereikend zal zijn. Over het jaar 2002 is wel een aantal gegevens bekend. In het jaar 2002 is er de Parlementaire enquête naar de bouwfraude. De kosten hiervan zijn begroot op € 1 897 000 (Kamerstukken 28 244). Daarnaast is er nog een drietal onderzoeken dat de Kamer momenteel laat uitvoeren of heeft laten uitvoeren en in 2002 nog budgettaire consequenties zal hebben.
Op verzoek van de vaste commissie voor Economische Zaken is op 22 november 2001 een aantal vragen voorgelegd aangaande sale- en leaseback constructies van energienetwerken. De beantwoording is onlangs ontvangen en aangeboden aan de leden van de commissie. De totale kosten bedragen circa € 15 000.
Het onderzoek naar de privatisering van Arbeidsvoorziening en de oprichting van de NV KLIQ is uitgevoerd in 2001. Het verzoek voor dit onderzoek kwam van de vaste commissie voor SZW die wilde kunnen beoordelen of de rijksbijdrage in de stichtingskosten toereikend zou zijn.
In de zomer van 2001 heeft de Kamer besloten een aantal vragen over de brandbestrijding ten tijde van de Herculesvliegramp te Eindhoven voor te leggen aan de Raad voor de Transportveiligheid. De Raad hoopt in 2002 een eindrapport aan de Kamer aan te kunnen bieden. Desgevraagd heeft het Presidium aan de Raad voor de Transportveiligheid toegezegd een bijdrage te kunnen leveren in de kosten van het onderzoek. De hoogte van de bijdrage is nog niet bekend, maar ligt tussen de € 50 000 en € 100 000.
Overschrijdingen, de werkelijkheid van de afgelopen jaren, tekenen zich als een autonoom verschijnsel af. Aan de ene kant is het budget ten behoeve van drukwerk de laatste jaren fors neerwaarts bijgesteld als gevolg van de afspraken met betrekking tot budgettair neutrale financiering in het verleden. Aan de andere kant is het aanbod, onder meer als gevolg van de VBTB-operatie en de verantwoordingen in het kader van de derde woensdag in mei, toegenomen. Nu het aanbod structureel hoog blijft, zal een ander traject worden bewandeld ten einde overschrijdingen te voorkomen en het papiergebruik terug te dringen. Hiertoe is een neerwaartse bijstelling nodig van het aantal abonnementen op de kamerstukken binnen de Kamer.
Het neerwaarts bijstellen van de abonnementen (enveloppen) op de witte stukken zal in 2003 leiden tot een «package deal» met de SDU. Voor deze bijstelling zijn inmiddels een enquête gehouden en een proeftraject gestart. Als alternatief voor de dagelijkse enveloppe wordt een dagelijkse attenderingsbrief van verschenen stukken uitgebracht welke vervolgens, via het Parlandosysteem en de printstraat bij de postkamer, besteld kunnen worden. Naar aanleiding van de ervaringen in dit proefproject kan het STOI een advies uitbrengen aan het Presidium. Aangezien ook de leden van de Eerste Kamer en van het Europees Parlement deel uitmaken van het abonnementenbestand, zal met deze partijen overleg plaats vinden over de mogelijkheden tot terugdringing van het aantal abonnementen.
Artikelonderdeel 04. fractiekosten en garanties
De grondslag voor dit artikelonderdeel wordt gevormd door de «Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer» (Tweede Kamer, 23 686, nrs. 13 en 14). Op dit artikel worden de uitgaven inzake de fractiekosten geraamd en verantwoord. De tegemoetkoming in de kosten wordt door de fracties gebruikt voor personele en, in mindere mate, voor de materiële ondersteuning van de fracties.
De stand van de in het kader van de fractiekostenregeling opgebouwde reservering ultimo 2001, is als volgt (bedragen in € 1000):
garantieplafond | 4 495 |
uitstaand risico per 1 januari | 2 842 |
vervallen of te vervallen garanties | 69 |
verleende of te verlenen garanties | 544 |
uitstaand risico per 31 december | 3 317 |
In 2001 is voor € 69 000 een beroep gedaan op de garantie, waardoor deze met een zelfde bedrag afnam. De toename van de opgebouwde garantie in 2001 bedroeg € 544 000.
Tevens wordt met ingang van 2003 de opgebouwde reserve tot uitdrukking gebracht door deze op te nemen onder de verplichtingen op dit artikelonderdeel.
Artikelonderdeel 05. uitzending leden en begeleidende ambtenaren
Op dit artikelonderdeel worden de reis- en verblijfkosten geraamd en verantwoord inzake de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Tweede Kamer naar het buitenland. De plannen voor 2003 staan nog niet vast. Er is derhalve thans geen aanleiding van de bestaande meerjarenraming af te wijken.
Op dit artikel worden de uitgaven voor parlementaire enquêtes geraamd zodra dat, naar het oordeel van de Kamer of de verenigde vergadering der Staten-Generaal, aan de orde is.
Het voorstel tot verhoging in 2002 betreft de kosten van de enquêtecommissie Bouwnijverheid.
Opbouw uitgaven vanaf de begroting 2002 (in € 1 000):
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2002 | 59 283 | 56 261 | 56 151 | 56 178 | 56 193 | ||
voorjaarsnotamutaties | |||||||
artikelonderdeel 01. Personeel | |||||||
– formatieve wijzigingen | 765 | 737 | 708 | 708 | 708 | ||
Materieel | |||||||
– eindejaarsmarge | 321 | ||||||
– IKAP | 48 | ||||||
– temporisering Plein 23 | 204 | ||||||
– inhuizing Bleyenburg | 46 | ||||||
– cameraplan 2002 | 225 | ||||||
– uitwijkcentrum Bleyenburg | 200 | ||||||
– voorzieningen Bleyenburg | 120 | ||||||
– ICN | 73 | ||||||
– film | 130 | ||||||
– tentoonstellingen | 125 | 85 | 85 | 85 | 85 | ||
– SAN | 450 | ||||||
– streaming audio en video | 400 | 350 | 350 | 350 | 350 | ||
– toegangspas | 465 | ||||||
artikelonderdeel 06. | |||||||
– enquête Bouwnijverheid | 1 897 | ||||||
stand t/m voorjaarsnota | 64 752 | 57 433 | 57 294 | 57 321 | 57 336 | ||
begrotingsvoorbereidingsmutaties | |||||||
artikelonderdeel 01. | |||||||
Personeel | |||||||
– COSAC | 98 | 98 | |||||
Materieel | |||||||
– ECPRD seminar | 40 | ||||||
– digitaliseren Handelingen | pm | pm | pm | pm | pm | ||
– inhuizing Plein 23 | 300 | ||||||
– energiekosten | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 | ||
voorstel 2003 | 59 337 | 64 752 | 58 096 | 57 617 | 57 546 | 57 561 | 57 561 |
Artikelonderdeel 01 Apparaatsuitgaven
De formatieve voorstellen betreffen het volgende (€ x 1 000):
dienst | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|---|
– Presidium secretariaat | 57 | 29 | ||||
– FEZ | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
– OVB | 383 | 383 | 383 | 383 | 383 | 383 |
– DCO's | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
– DIV | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
– Voorlichting | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
– Protocol | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
totaal | 765 | 737 | 708 | 708 | 708 | 708 |
Deze tijdelijke uitbreiding houdt verband met de reorganisatie van de ondersteuning van de Voorzitter, het Presidium en de Griffier.
De voorziene uitbreiding bij de stafdienst FEZ hangt samen met het onderbrengen van de functie inzake bescherming personeelsgegevens bij deze dienst.
De noodzakelijke startformatie van het Onderzoeks- en Verificatiebureau omvat de volgende functies:
Presidium-adviseur (0,4 fte), coördinator/plv griffier (1 fte), stafmedewerker onderzoek (2 fte's), stafmedewerker (1 fte) en secretaresse (1 fte).
De uitbreiding van de formatie van de DCO's met twee secretariële functies houdt verband met de ondersteuning van de drie hoofden van de DCO's bij hun managementtaken, alsmede het bieden van ondersteuning bij de commissies Emolumenten, Werkwijze en Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
Sedert het moment van de reorganisatie is een aantal knelpunten gebleken bij de formatie van het CIP. Het betreft het actueel houden van de intranetpagina's en de uitbouw ervan tot een daadwerkelijke elektronische bibliotheek (electronic library) en de administratieve ondersteuning van de clusters van de afdeling Documentatie en research. Als voorlopige voorziening is thans een uitbreiding met twee fte's voorzien.
De voorgestelde formatieve uitbreiding bij de stafdienst Voorlichting ziet toe op één fte voor de functie van junior voorlichter en een halve plaats ten behoeve van een medewerker.
Er wordt een kleine stafdienst Protocol van 2 fte's ingesteld. Eén ervan kan via herschikking elders worden onttrokken. Een tweede vraagt om uitbreiding van de formatie.
De uitkomst van de begrotingsuitvoering over 2001 laat voldoende ruimte ter toevoeging van de eindejaarsmarge aan het budget voor 2002. Deze bedraagt, voor de begroting als geheel, € 321 000.
– Individuele keuzen in het arbeidsvoorwaardenpakket (IKAP)
Ingevolge het moment van toekenning van de middelen voor uitvoering van de IKAP-regeling in 2001 (Najaarsnota 2001), bleek het niet mogelijk deze nog in te zetten. Tengevolge hiervan wordt voorgesteld dit budget weer aan 2002 toe te voegen.
Als gevolg van vertraging bij de werkzaamheden rond Plein 23, verschoof ook het financieringstraject (en het aandeel van de Kamer daarin) in tijd naar achteren. In verband hiermee is het budget van de Facilitaire Dienst in 2001 met € 0,204 mln verlaagd. Deze verlaging wordt thans weer als verhoging opgevoerd.
Deze mutatie betreft de inhuizingskosten van de stafdiensten P&O, FEZ, alsmede het bedrijfsmaatschappelijkwerk en de bedrijfsarts.
In het kader van een betere beveiliging van de buitenschil van de gebouwen van de Tweede Kamer, dient het bestaande camerasysteem te worden vervangen en uitgebreid. Overigens zal in het geval van openstelling van de Statenpassage, op een later moment ook sprake moeten zijn van zwaardere eisen aan de camerabeveiliging in het gebouw.
Dit voorstel betreft, als volgt, de kosten van de huisvesting en inrichting van het tijdelijke tweede computercentrum in gebouw Bleijenburg (in € 1 000):
– airconditioning | 50 |
– UPS1 | 50 |
– bouwkundige aanpassingen | 25 |
– gasblusinstallaties | 25 |
– krachtstroom | 20 |
– beveiligingsmaatregelen | 20 |
– projectkosten | 10 |
totaal | 200 |
1 Uninteruptable Power Supply.
De kosten van de benodigde hardware komen ten laste van de begroting van de Eerste Kamer.
Dit betreft , naast (onderhouds)technische werkzaamheden die samenhangen met het betrekken van het gebouw (€ 100 000), ook de kosten voor het bijbestellen van meubilair (€ 20 000).
– Instituut Collectie Nederland (ICN)
De technische kosten met betrekking tot het ICN-project, zoals onderhoud en vervoer, bedroegen in 2001 circa € 0,073 mln. Er wordt van uitgegaan dat in 2002 sprake is van een zelfde uitgavenniveau als in 2001.
Ter vervanging van de reeds enkele jaren in gebruik zijnde versie, zal in 2002 een nieuwe «kamerfilm» worden vervaardigd. Het thans opgevoerde bedrag betreft een globale schatting van de kosten.
De voorgestelde mutatie moet leiden tot een beschikbaar budget voor tentoonstellingen in 2002 van € 180 000 (€ 140 000 structureel). Met betrekking tot 2002 is daarbij sprake van de volgende tentoonstellingen:
– 10 jaar politiek in prent | 13 000 |
– 400 jaar VOC | 13 000 |
– verkiezingsaffiches | 36 000 |
– 10 jaar nieuwbouw Tweede Kamer | 118 000 |
totaal | 180 000 |
Ten aanzien van het noodzakelijk geachte, structurele, budget van € 140 000 wordt uitgegaan van een normaantal van vier tentoonstellingen per jaar en een normbedrag van € 35 000 per tentoonstelling.
Bij gelegenheid van het 1e wijzigingsvoorstel voor 2001 (Kamerstukken 27 759, nr. 2, blz. 6–7) is ten behoeve van SAN een budget aan de begroting voor 2002 toegevoegd van € 318 000. Inmiddels is het programma van eisen opgesteld, het bestek geschreven en de tender gestart. Voorts is een prognose opgesteld van de datagroei naar 2004. Op basis daarvan is een geactualiseerde begroting opgesteld, waaruit blijkt dat, wil de Kamer kunnen beschikken over een redundante SAN-omgeving inclusief backup voorziening, het eerdergenoemde budget tekort schiet. Aanvullend zal nog € 450 000 moeten worden geïnvesteerd.
Volledigheidshalve zij opgemerkt dat het hier gaat om de centrale dataopslag van de gehele Kamer. Dientengevolge moet het risico van dataverlies tot een minimum worden beperkt.
Er wordt onderzocht op welke wijze de doorgifte van beeld en geluid uit zowel de plenaire zaal als uit de grote commissiezalen plaats zal gaan vinden. Bij de doorgifte van deze signalen kijkt de Tweede Kamer naar zowel de technische als de functionele toepassingen. Naar verwachting zal in 2002 de initiële investering worden gedaan. De exploitatiekosten die in 2002 een aanvang nemen zijn ook voor de volgende jaren gebudgetteerd. Het is de bedoeling om voor de doorgifte van de signalen een contract te sluiten met een Internet Serviceprovider. Beeld en geluid zullen worden geïntegreerd op de site van de Tweede Kamer. Ook andere doorgiftemogelijkheden worden onderzocht.
– Multifunctionele pas Tweede Kamer
Het doel van dit project is de invoering van een multifunctionele pas die in eerste instantie in staat is de basisfunctionaliteit van de huidige kamerpas te bieden. Naast de kaart dient randapparatuur te worden geleverd, geïnstalleerd èn geïntegreerd met bestaande systemen en dient beheerapparatuur en -programmatuur operationeel te zijn.
De eisen aan pas, randapparatuur en beheerprogrammatuur zijn vastgelegd in het plan van eisen «Multifunctionele Pas Tweede Kamer». Het project loopt tot en met augustus 2002. Inzake de implementatie van de multifunctionele pas is een overeenkomst gesloten met de Defensie Telematica Organisatie (DTO). De begroting van het project omvat het volgende (in € 1 000):
– capaciteit en kosten inzet DTO | 145 |
---|---|
– overige middelen (waaronder voorbedrukte passen, pasbeheerssystemen, aanpassingen toegangscontrolesysteem, opleidingen etc.) | 320 |
totaal (afgerond) | 465 |
Inzake de raming van de aan de parlementaire enquête Bouwnijverheid verbonden kosten wordt verwezen naar het voorstel van het Presidium hieromtrent (Kamerstukken 28 244, nr. 2).
Begrotingsvoorbereidingsmutaties
Artikelonderdeel 01 Apparaatsuitgaven
De voorbereidingen van de COSAC, de COSAC-werkgroep, de vakconferenties en Voorzittersconferentie zullen nauwkeurig afgestemd moeten worden met de projectorganisaties op de ministeries. Hiermee kan niet gewacht worden tot 2004. Voorgesteld wordt om ten behoeve van de voorbereiding van het voorzitterschap in het jaar 2003 een projectorganisatie in te richten, ter grootte van twee fte's. Deze kan in 2004 worden voortgezet en uitgebreid om ook de uitvoering te ondersteunen. De kosten in 2003 en 2004 belopen jaarlijks € 98 000.
Het Europees Centrum voor Parlementair Onderzoek en documentatie (ECPRD) is een samenwerkingsverband onder auspiciën van het Europees Parlement en de Parlementaire Assemblée van de Raad van Europa. Het doel is om contacten en uitwisseling van informatie, ideeën en ervaringen over gemeenschappelijke onderwerpen tussen de verschillende Europese parlementen te bevorderen. Het Belgisch parlement en de Tweede Kamer hebben gezamenlijk twee conferenties gepland, één in Brussel (lente 2002) en één in Den Haag (2003) met als onderwerp de «digitale verwerking van parlementaire archieven». De kosten worden geraamd op€ 40 000.
De voorgestelde verhoging als gevolg van de inhuizing van Plein 23 ziet toe op de volgende onderdelen (in € 1 000):
– openingsschoonmaak | 30 000 |
– inhuizing | 120 000 |
– bewegwijzering | 30 000 |
– techniek | 120 000 |
totaal | 300 000 |
De afgelopen jaren gaven een stijging van de kosten van energie, verwarming en water te zien. Naast volumefactoren, vond dit oorzaak in de toename van «groene stroom» en heffingen. Daarnaast zal, door de ingebruikname van Plein 23 in 2003, sprake zijn van een verdere kostenstijging.
– Artikelonderdeel 01. Apparaatskosten
2001 | 2002 | 2003 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ramingskengetallen | aantal fte's | bedrag | aantal fte's | bedrag | aantal fte's | bedrag |
ambtelijk personeel | 444,9 | 43 | 491,5 | 46 | 491 | 46 |
bedrag = gemiddelde salariskosten | ||||||
Artikelonderdeel 06 | ||||||
overige personeelsuitgaven | 1,4 | 1,4 | 1,4 | |||
bedrag = gemiddeld bedrag aan opleidingskosten per fte. | ||||||
Artikelonderdeel 10 | ||||||
wachtgelden | 27 | 22,7 | 27 | 20,1 | 27 | 20,1 |
bedrag = gemiddelde uitkering | ||||||
aantal betreft de stand per 1 januari. | ||||||
Artikelonderdeel 11 | ||||||
pensioenen | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
bedrag = gemiddelde uitkering |
Artikel 4 Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Op het onderhavige artikel worden de personele en materiële kosten van het personeel werkzaam bij de Stenografische dienst en de Griffie interparlementaire betrekkingen, alsmede de uitgaven van de Staten-Generaal voor interparlementaire betrekkingen geraamd en verantwoord. De keuze voor een apart artikel geeft uitdrukking aan de omstandigheid dat het bevoegde gezag voor beide diensten wordt gevormd door gemengde commissies van toezicht uit beide Kamers.
Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (€ x 1 000)
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 809 | 5 323 | 5 854 | 5 157 | 5 301 | 5 301 | 5 301 |
Uitgaven | |||||||
1. Apparaat Stenografische dienst | 3 192 | 3 575 | 3 431 | 3 434 | 3 578 | 3 578 | 3 578 |
2. Apparaat Griffie Interparlementaire | |||||||
betrekkingen | 386 | 408 | 408 | 408 | 408 | 408 | 408 |
3. Interparlementaire betrekkingen | 1 231 | 1 340 | 2 015 | 1 315 | 1 315 | 1 315 | 1 315 |
Ontvangsten | 45 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|
– Stenografische dienst | 61,44 | 61,44 | 61,44 | 61,44 | 61,44 |
– Griffie Interparlementaire betrekkingen | 4,84 | 4,84 | 4,84 | 4,84 | 4,84 |
totaal | 66,28 | 66,28 | 66,28 | 66,28 | 66,28 |
Op dit artikelonderdeel worden de budgetten en uitgaven geraamd en verantwoord van interparlementaire betrekkingen, zowel met internationale organen alsmede de parlementen van het Koninkrijk.
De raming van artikelonderdeel 03. heeft betrekking op de volgende onderdelen:
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Uitzending leden en ambtenaren van de Staten-Generaal naar internationale organen | 527 | 527 | 527 | 527 | 527 | 527 |
02 Aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen | 429 | 1 129 | 429 | 429 | 429 | 429 |
03 Contacten tussen de parlementen van het Koninkrijk | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
04 Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen | 142 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 |
05 Subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Totaal | 1 340 | 2 015 | 1 315 | 1 315 | 1 315 | 1 315 |
Uitzending leden en ambtenaren van de Staten-Generaal naar internationale organen
Onder dit artikelonderdeel worden de reis- en verblijfkosten geraamd en verantwoord die verband houden met deelname aan bovengenoemde activiteiten. De opbouw van de raming voor 2003 is als volgt:
Raad van Europa | – reis en verblijfkosten | 152 | |
– tolken- en vertaalkosten | 76 | ||
– overige kosten | 18 | ||
246 | |||
WEU | – reis- en verblijfkosten | 73 | |
NAA | – reis- en verblijfkosten | 140 | |
OVSE | – reis- en verblijfkosten | 47 | |
Overige reis- en verblijfkosten | 21 | ||
totaal | 527 |
Aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen
Onder dit artikelonderdeel worden de kosten die verband houden met een drietal internationale assemblées, te weten de Raadgevende Interparlementaire Beneluxraad, de Noord-Atlantische Assemblée en de Assemblée van de OVSE, geraamd en verantwoord. De bijdragen betreffen enerzijds personele kosten (salarissen en pensioenen van de medewerkers van de secretariaten) en anderzijds materiële kosten (drukwerk alsmede reis- en verblijfkosten van personeel en tolken).
De kosten worden in internationaal verband begroot. Beoordeling en goedkeuring vinden plaats in de verschillende uitvoerende comités waar Nederlandse parlementariërs deel van uitmaken. De opbouw van de raming is als volgt:
Beneluxparlement | 280 |
---|---|
Noord-Atlantische Assemblée | 80 |
OVSE | 769 |
totaal | 1 129 |
Contacten tussen de parlementen van het Koninkrijk
Dit betreft de reis- en verblijfkosten die verband houden met de contacten tussen de parlementen van het Koninkrijk.
Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen
Onder dit artikelonderdeel worden de uitgaven geraamd en verantwoord die betrekking hebben op de ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties.
Subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire
Onder dit artikelonderdeel wordt de bijdrage aan de Nederlandse groep van de in Genève gevestigde Union Interparlementaire geraamd en verantwoord. Het doel van de in 1889 opgerichte Union Interparlementaire is het bevorderen van persoonlijk contact tussen parlementariërs en hen te verenigen in gezamenlijke acties. Hiermee wordt nagestreefd dat de respectievelijke staten betrokken blijven bij het instellen en ontwikkelen van vertegenwoordigende instituties en bij de voortgang op de terreinen van internationale samenwerking en vrede.
De opbouw van de raming voor het jaar 2003 is als volgt:
– contributies | 106 | |
– reis- en verblijfkosten | ||
* voorjaarsconferentie | 30 | |
* najaarsconferentie | 46 | |
* overige conferenties | 8 | |
84 | ||
– secretariaat/representatie/abonnementen | 4 | |
totaal | 194 | |
af: baten | 38 | |
totaal raming | 156 |
Opbouw uitgaven vanaf de begroting 2002 (in € 1 000):
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2002 | 4 938 | 5 265 | 5 121 | 5 124 | 5 268 | ||
artikelonderdeel 03. | |||||||
voorjaarsnotamutaties | |||||||
– assemblées | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | ||
– conf. vrouwelijke parlementsvoorzitters | 25 | ||||||
stand voorjaarsnota | 4 996 | 5 298 | 5 154 | 5 157 | 5 301 | 5 301 | |
voorbereidingsmutaties | |||||||
– OVSE | 700 | ||||||
voorstel 2003 | 4 809 | 4 996 | 5 998 | 5 154 | 5 157 | 5 301 | 5 301 |
Als gevolg van het gestegen prijspeil, is in de afgelopen jaren het aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen toegenomen. Aangezien deze stijging het niveau van de reguliere prijsbijstelling te boven gaat is, ter compensatie hiervoor, met ingang van 2002 een aanvullend bedrag van € 33 000 in de Raming opgenomen.
– conferentie vrouwelijke parlementsvoorzitters
De conferentie vindt plaats van 25 tot en met 28 augustus 2002. Uitgegaan is van circa 15 deelnemers en een zelfde aantal begeleiders.
begrotingsvoorbereidingsmutatie
Zoals reeds aangekondigd in de Raming voor 2002 (Kamerstukken 27 677, nr. 7, blz. 19), wordt de OVSE-assemblée in 2003 in Nederland gehouden. De kosten worden geraamd op € 700 000 en omvatten het volgende (in € 1 000):
– congresfaciliteiten | 152 |
– techniek | 170 |
– logistiek | 100 |
– kosten deelnemers | 55 |
– sociaal/culturele programma's | 179 |
– begeleiding | 10 |
– tolken | 34 |
totaal | 700 |
2001 | 2002 | 2003 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ramingskengetallen | aantal fte's | bedrag | aantal fte's | bedrag | aantal fte's | bedrag |
ambtelijk personeel | 58,7 | 57,8 | 66,3 | 54,3 | 66,3 | 54,3 |
bedrag = gemiddelde salariskosten | ||||||
overige personeelsuitgaven | 0,5 | 0,8 | 0,8 | |||
De overige personeelsuitgaven hebben uitsluitend betrekking op het opleidingsbudget. De genoemde bedragen zijn gemiddelden per fte. | ||||||
wachtgelden | 2 | 23,5 | 2 | 33 | 2 | 33 |
bedrag = gemiddelde uitkering |
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
---|---|---|---|---|
– aantal (plenaire en commissie) vergaderuren waarvan verslag is gemaakt | 1 347,25 | 1 400 | 1 731,75 | 1 537,60 |
– aantal uren ao-vergaderingen met beknopt verslag | 699,5 | 879 | 910,75 | 1 013,25 |
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen, alsmede het stijgingspercentage over die periode. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per kamerzetel (Eerste en Tweede Kamer) berekend.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | stijging in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
– apparaat (personeel) | 2 625 | 2 749 | 2 917 | 3 126 | 3 289 | 3 396 | 3 580 | 3 483 | 133 |
– apparaat (materieel) | 86 | 89 | 90 | 102 | 67 | 110 | 106 | 96 | 112 |
– totaal apparaat | 2 711 | 2 838 | 3 007 | 3 228 | 3 356 | 3 506 | 3 686 | 3 578 | 132 |
gemiddeld per zetel (225) | 12 | 13 | 13 | 14 | 15 | 16 | 16 | 16 | |
– interp. betrekkingen | 1 066 | 938 | 1 045 | 1 132 | 1 203 | 1 457 | 1 146 | 1 231 | 115 |
totaal artikel 4 | 3 777 | 3 776 | 4 052 | 4 360 | 4 559 | 4 963 | 4 832 | 4 809 | 127 |
gemiddeld per zetel | 17 | 17 | 18 | 19 | 20 | 22 | 21 | 21 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28336-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.