nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 april 2003
1. Inleiding
Naar aanleiding van de regeling van werkzaamheden van 3 april jl. (Handelingen
der Kamer II, vergaderjaar 2002–2003, nr. 57, blz. 3536–3537)
heeft u mij verzocht te voldoen aan het verzoek van het lid Van der Ham om
schriftelijk uiteen te zetten wat de stand van zaken is bij het financieel
beheer van het CBS (203-038).
Zoals ik ook in mijn brief van 26 maart jl. schreef (Kamerstukken II,
2002/2003, 28 277, nr. 6) is het oorspronkelijke wetsontwerp dat op 27
maart 2002 aan Uw Kamer is aangeboden, bij nota van wijziging (Kamerstukken
II, 2002/2003, nr. 7) in overeenstemming gebracht met het gewijzigde voorstel
voor een Kaderwet zelfstandige bestuursorganen.
Aan de invoering van een baten-lastenstelsel bij het CBS en verdere verzelfstandiging
is door mij en mijn voorgangers steeds de voorwaarde gesteld dat het financieel
beheer op orde moet zijn en het CBS aan de instellingsvoorwaarden voor baten-lastendiensten
moet voldoen (Kamerstukken II, 2001/2002, 28 277, nrs. 1–3, Kamerstukken
II, 2002/2003, 28 277, nr. 5; Kamerstukken II, 1999/2000, 26 465,
nr. 7).
Met deze brief wil ik bevestigen dat het CBS aan de instellingsvoorwaarden
voldoet en dat er daarom geen belemmeringen zijn om de verzelfstandiging van
het CBS per 1 januari 2004 van start te laten gaan. Het «groene licht»
van de Toetsingscommissie Verzelfstandiging en de bevindingen van de Auditdienst
over het financieel beheer liggen aan deze mening ten grondslag.
Ter voorbereiding op de verdere verzelfstandiging heeft het CBS in de
afgelopen twee jaar een intensief traject doorlopen in nauwe afstemming met
het Begeleidingsteam Verzelfstandiging van de ministeries van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) en Financiën. Onder-staand
ga ik kort in op de invulling die het CBS heeft gegeven aan de vereiste instellingsvoorwaarden
en de gerealiseerde verbetering van het financieel beheer. Tenslotte informeer
ik u over de verantwoording die het CBS zal afleggen aan de Kamer.
2. Instellingscriteria
Conform het Kabinetsbesluit heeft de Toetsingscommissie Verzelfstandiging
het CBS getoetst aan de aangescherpte instellingscriteria voor agentschappen
(Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 26 542, nr. 70). De Toetsingscommissie
concludeert dat de aangeleverde producten over het algemeen van een goed niveau
zijn en een goed beeld geven van de wijze waarop het resultaatgerichte besturingsmodel
bij het CBS wordt vormgegeven. De Toetsingscommissie heeft derhalve «groen
licht» gegeven voor het verder verzelfstandigen van het CBS per 1 januari
2004.
Voorts is de ontwerp wet op het Centraal Bureau voor de Statistiek gelegd
langs de normen uit de ontwerp Kaderwet ZBO.
Het CBS heeft de volgende producten ontwikkeld en/of ingevoerd teneinde
te voldoen aan de instellingscriteria:
1. Extern besturingsmodel
Het extern besturingsmodel beschrijft de externe omgeving van het CBS
met daarin de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de DG CBS, de Centrale
Commissie voor de Statistiek (CCS) en de Minister van Economische Zaken. Tevens
wordt de externe planning & controlcyclus beschreven en de doelmatigheidsindicatoren
die hierin worden gebruikt.
2. Intern besturingsmodel
Het interne besturingsmodel brengt vanuit de stakeholders en besturingsfilosofie
de interne planning & controlcyclus in beeld. Nader uitgewerkt zijn onder
meer de verantwoordelijkheden van de interne bestuurders, de producten van
het CBS, de interne sturingsvariabelen en doelmatigheidsindicatoren.
3. Kostprijsmodel
Het kostprijsmodel van het CBS biedt de mogelijkheid om de producten en
diensten kostendekkend aan te bieden.
4. Risico-afspraken tussen het CBS en EZ
Dit betreft een inventarisatie van de risico's die het CBS loopt en afspraken
tussen EZ en het CBS over de wijze waarop deze worden afgedekt.
5. Een plan van aanpak voor het proefdraaien met een
baten-lastensystematiek
Het proefdraaien betreft het volledig werken met het resultaatgericht
besturingsmodel en de baten-lasten administratie. Het CBS is op grond van
de positieve reacties van de Toetsingscommissie per 1 april 2003 gestart met
het proefdraaien.
6. Een plan van aanpak voor het opstellen van een openingsbalans;
Het plan van aanpak openingsbalans is ondertekend door de DG CBS, de directeur
AD en de directeur FEZ.
7. Een plan van aanpak verbetering financieel beheer
Het CBS heeft in 2002 veel aandacht besteed aan het aanbrengen van verbeteringen
in het financieel beheer, conform een daartoe opgesteld plan van aanpak. De
Auditdienst van EZ constateert in de auditrapportage over het jaarverslag
van EZ dat het financieel en materieel beheer van het CBS in zijn algemeenheid
voldoet aan de daaraan te stellen eisen.
3. Informatievoorziening aan de Kamer
Het succesvol doorlopen voorbereidingstraject tot de verzelfstandiging
en de gerealiseerde verbetering ten aanzien van het financieel beheer sterken
mij in het vertrouwen dat het CBS zich verder zal ontwikkelen als een kwalitatief
hoogwaardige, kostenbewuste en prestatiegerichte organisatie.
Conform de bepalingen in het wetsontwerp Wet op het Centraal bureau voor
de statistiek zal ik de Kamer regulier en periodiek rapporteren over de prestaties
van het CBS, de gerealiseerde doelmatigheidsverbetering en de kwaliteit van
het financieel beheer. Om vast te stellen in hoeverre aantoonbaar doelmatig
wordt gewerkt, zal in de begroting, jaarverslag en jaarrekening inzicht worden
gegeven in de kostprijsontwikkeling en daarbij horende kwaliteitsindicatoren.
Daarnaast voorziet het wetsontwerp er in dat de minister elke vijf jaar een
verslag naar de Staten-Generaal zendt ten behoeve van de beoordeling van de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS.
Afsluitend zou ik u gaarne nog een keer in overweging willen geven het
wetsvoorstel op korte termijn te agenderen voor behandeling in uw Kamer.
De Minister van Economische Zaken,
J. F. Hoogervorst