28 274
Goedkeuring van de op 29 oktober 2001 te Luxemburg totstandgekomen Stabilisatie- en associatieovereenkomst tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en de Republiek Kroatië, anderzijds, met Bijlagen en Protocollen (Trb. 2002, 23)

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 3 mei 2002

De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen tijdig en voldoende zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

ALGEMEEN

De leden van de CDA-fractie hebben kennis genomen van het wetsvoorstel ter goedkeuring van de op 29 oktober 2001 totstandgekomen Stabilisatie- en associatieovereenkomst tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en de Republiek Kroatië, anderzijds. In het kader van het Stabiliteitspact voor Zuidoost-Europa acht de CDA-fractie het van belang dat ook met Kroatië een Stabilisatie- en associatieovereenkomst tot stand wordt gebracht.

De leden van de fractie van D66 steunen het sluiten van de overeenkomst EU-Kroatië, van belang voor de integratie van Kroatië in de Europese structuren. Daarbij hebben de leden van de D66 fractie nog wel een aantal feitelijke vragen.

Is het, terugkijkend, zo vragen deze leden, gezien de oorlog in Joegoslavië, niet eigenaardig dat in 1995 onderhandelingen werden gestart tussen de EU en Kroatië over een beperktere overeenkomst?

Zijn de componenten van de Overeenkomst Kroatië-EU standaardcomponenten of ontbreken wellicht gebruikelijke componenten of zijn andere componenten, speciaal of Kroatië gericht, toegezegd? Zo ja, welke?

Zijn de uitzonderlijke handelspreferenties voor de Westelijke Balkan (Verordening (EG) nr. 2007/2000) uitsluitend geldig voor een eenmalige periode van vijf jaar?

Voorts vragen de leden van de fractie van D66 hoeveel Kroatië ontvangt aan Nederlandse MATRA- en PSO-gelden. Is het feit dat Nederland de tweede bilaterale EU-donor is ná Duitsland bewust beleid of eerder een teken van het tekort schieten van andere EU partners?

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

De preambule

De leden van de CDA-fractie vinden de overeenkomst onder meer van belang ter stimulering van de mensenrechtendialoog. De leden van de CDA-fractie zijn dan ook van mening dat op basis van de in de overeenkomst geformuleerde mensenrechten een brede dialoog over mensenrechten gevoerd kan worden.

De leden van de fractie van D66 vragen of de mensenrechtenparagraaf in de preambule een standaardtekst betreft.

Voorts vragen deze leden hoe de intra-regionale samenwerking van Kroatië met derde landen wordt getoetst. Is dit in feite een ontbindende voorwaarde voor zowel de Overeenkomst als de status van potentiële toetreder tot de EU? Op welke termijn schat de regering in dat Kroatië van potentiële kandidaat voor het EU-lidmaatschap, kandidaatlidstaat van de EU wordt?

Artikel 3

Hoe vindt de toetsing plaats op de in artikel 3 genoemde specifieke voorwaarden van de EU ten aanzien van landen van de Westelijke Balkan, zoals medewerking met het Joegoslavië Tribunaal, zo vragen de leden van de fractie van D66.

Artikelen 24 tot en met 31

De leden van de CDA-fractie kunnen instemmen met de verruiming van de markttoegang voor landbouw- en visserijproducten. Ruimere markttoegang is in het kader van de werkelijke ontwikkeling van een land als Kroatië een noodzakelijk vereiste. Dit dient wel te geschieden op basis van reciprociteit. Wil de regering dit bewaken? Kan de regering verder aangeven welke voorwaarden er zijn gesteld aan kwaliteitscontrole van de producten? Ook zouden de leden van de CDA-fractie meer duidelijkheid willen krijgen over de voorwaarden die er worden gesteld aan de doorvoer vanuit andere landen.

Artikel 47

De leden van de CDA-fractie willen aan de regering vragen of de eventuele beperking van de exporteerbaarheid van uitkeringen op grond van het socialezekerheidsverdrag met Kroatië en de Wet Beperking Export Uitkeringen toegestaan zal zijn in het licht van artikel 47 van de Overeenkomst.

Artikelen 69 tot en met 74

Voorts zouden de leden van CDA-fractie meer helderheid willen krijgen over de bescherming van persoonsgegevens. Op basis van welke criteria zullen persoonsgegevens eventueel beschikbaar gesteld worden?

Artikel 77

Met betrekking tot de terug- en overname clausule hebben de leden van de CDA-fractie de volgende vraag: In het verleden heeft de CDA-fractie gewezen op de noodzaak van een stringente terug- en overname clausule. Kan de regering aangeven wat de leden van de CDA-fractie moeten verstaan onder de voorwaarde dat onderdanen die zich illegaal op het grondgebied van een der lidstaten van de Europese Gemeenschap bevinden «met zekerheid zijn geïdentificeerd», alvorens zij ook daadwerkelijk naar Kroatië uitgezet kunnen worden?

De leden van de fractie van D66 vragen op welke termijn met Kroatië een overeenkomst tot overname wordt verwacht.

De voorzitter van de commissie,

De Hoop Scheffer

De wnd. griffier van de commissie,

Van Toor


XNoot
1

Samenstelling Leden: Blaauw (VVD), Weisglas (VVD), De Hoop Scheffer (CDA), voorzitter, Van den Berg (SGP), Van Middelkoop (ChristenUnie), Valk (PvdA), Apostolou (PvdA), Verhagen (CDA), Hessing (VVD), Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), Hoekema (D66), Marijnissen (SP), M.B. Vos (GroenLinks), Dijksma (PvdA), Van 't Riet (D66), Van den Doel (VVD), Koenders (PvdA), Verburg (CDA), Karimi (GroenLinks), Timmermans (PvdA), ondervoorzitter, Remak (VVD), Wilders (VVD), Molenaar (PvdA), C Cörüz (CDA) en Vacature (PvdA).

Plv. Leden: Dijkstal (VVD), Van Baalen (VVD), Van den Akker (CDA), De Graaf (D66), Rouvoet (ChristenUnie), Zijlstra (PvdA), Belinfante (PvdA), Eurlings (CDA), Cherribi (VVD), De Haan (CDA), Scheltema-de Nie (D66), van Bommel (SP), Harrewijn (GroenLinks), Gortzak (PvdA), Ter Veer (D66), Snijder-Hazelhoff (VVD), Albayrak (PvdA), Visser-van Doorn (CDA), Rosenmöller (GroenLinks), Bussemaker (PvdA), Rijpstra (VVD), Balemans (VVD), Duivesteijn (PvdA), Vacature (CDA) en Van Oven (PvdA).

Naar boven