Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28219 nr. 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28219 nr. 8 |
Ontvangen 3 februari 2003
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
Het in onderdeel A voorgestelde artikel 5, onderdeel d, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering komt te luiden:
d. in geld genoten prestatie- en productiebeloning, voorzover deze geen incidenteel of uitzonderlijk karakter draagt.
Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
In artikel 18f wordt «artikel 4, derde lid, en artikel 6, eerste lid, onderdeel cc, onder 1°» vervangen door: artikel 5, onderdeel c, en artikel 6, eerste lid, onderdeel g, onder 1°.
Artikel IV, onderdeel A, komt te luiden:
Artikel 15 wordt vervangen door:
1. Voor de berekening van het ziekengeld waarop op grond van deze wet recht bestaat wordt als dagloon beschouwd 1/261 deel van het loon dat de werknemer in de periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van het loonopgavetijdvak voorafgaande aan het loonopgavetijdvak waarin de ongeschiktheid tot werken is ingetreden, verdiende, doch ten hoogste het in artikel 9, eerste lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering genoemde bedrag.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden ten aanzien van de vaststelling en herziening van het dagloon, bedoeld in het eerste lid, nadere en zonodig afwijkende regels gesteld.
Artikel V, onderdeel A, komt te luiden:
Artikel 14 wordt vervangen door:
1. Voor de berekening van een arbeidsongeschiktheidsuitkering waarop op grond van deze wet recht bestaat wordt als dagloon beschouwd 1/261 deel van het loon dat de werknemer in de periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van het loonopgavetijdvak voorafgaande aan het loonopgavetijdvak waarin de arbeidsongeschiktheid is ingetreden, verdiende, doch ten hoogste het in artikel 9, eerste lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering genoemde bedrag.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden ten aanzien van de vaststelling en herziening van het dagloon, bedoeld in het eerste lid, nadere en zonodig afwijkende regels gesteld.
Artikel VI wordt als volgt gewijzigd:
Onderdeel B komt te luiden:
Artikel 45 wordt vervangen door:
1. Voor de berekening van de uitkering waarop op grond van deze afdeling recht bestaat wordt als dagloon beschouwd 1/261 deel van het loon dat de werknemer in de periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van het loonopgavetijdvak voorafgaande aan het loonopgavetijdvak waarin het arbeidsurenverlies, bedoeld in artikel 16, eerste lid, is ingetreden, verdiende, doch ten hoogste het in artikel 9, eerste lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering genoemde bedrag
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden ten aanzien van de vaststelling en herziening van het dagloon, bedoeld in het eerste lid, nadere en zonodig afwijkende regels gesteld.
Onderdeel D komt te luiden:
In artikel 51, derde lid, wordt «bedoeld in artikel 45, vierde lid» vervangen door: die een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering naar een arbeidsongeschiktheid van minder dan 80% ontvangt of – indien artikel 25, 28, 30 of 33 van die wet ten aanzien van hem niet van toepassing was – zou ontvangen.
Aan de in de artikelen IV, onderdeel C, V, onderdeel B, en VI, onderdeel C, voorgestelde artikelen 29, negende lid, van de Ziektewet, 21, vierde lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en 47, vierde lid, van de Werkloosheidswet wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. niet verzekerd is op grond van de Ziekenfondswet.
Na artikel VIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL VIIIa. WIJZIGING VAN DE WET ARBEID EN ZORG
In artikel 3:13, tweede lid, van de Wet arbeid en zorg wordt de zinsnede «vastgesteld overeenkomstig artikel 15 van de Ziektewet» vervangen door: vastgesteld en herzien overeenkomstig de vaststelling en herziening met betrekking tot de werknemer, bedoeld in artikel 29b van de Ziektewet, op grond van de artikelen 15 en 86 van die wet.
Artikel XXIII komt te luiden:
ARTIKEL XXIII. OVERGANGSBEPALING IN VERBAND MET ARTIKEL I (COÖRDINATIEWET SOCIALE VERZEKERING)
Na artikel 18c van de Coördinatiewet Sociale Verzekering wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Deze wet en de daarop berustende bepalingen, zoals die luidden op de dag voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van artikel I van de Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten, blijven van toepassing op het loon dat is genoten voorafgaand aan de dag waarop dat artikel in werking treedt.
2. De artikelen 4, 5, 6, 7 en 8, en de daarop berustende bepalingen, zoals die luidden op de dag voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van artikel I, onderdeel A, van de Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten, blijven van toepassing op het loon dat in het jaar onmiddellijk volgend op die dag wordt genoten over tijdvakken gelegen voorafgaand aan de dag waarop dat artikel in werking treedt.
Artikel XXVI komt te luiden:
ARTIKEL XXVI. OVERGANGSBEPALING IN VERBAND MET DE ARTIKELEN VI EN VII (WERKLOOSHEIDSWET EN INVOERINGSWET STELSELHERZIENING SOCIALE ZEKERHEID)
Aan hoofdstuk XB van de Werkloosheidswet wordt een artikel waarvan de nummering aansluit op het laatste artikel van dat hoofdstuk toegevoegd, luidende:
Artikel 34 van de Invoeringswet stelselherziening sociale zekerheid en de daarop berustende bepalingen, zoals die luidden op de dag voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van de artikelen VI en VII, van de Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten, blijven van toepassing op de persoon wiens recht op uitkering op grond van deze wet is ontstaan voor de datum van inwerkingtreding van die artikelen, met betrekking tot die uitkering.
In het voorgestelde artikel 5, onderdeel d, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering (CSV) worden mede als loon aangemerkt «prestatie- en productiepremies, voorzover deze geen incidenteel of uitzonderlijk karakter dragen». De term «premies» zou kunnen suggereren dat het gaat om beloning die genoten wordt naast een overeengekomen vaste, naar tijdsruimte vastgestelde uitkering. In dat geval zou bijvoorbeeld stukloon of omzetgerelateerde provisie – indien zij de enige beloning vormen voor de verrichte werkzaamheden – niet onder het loonbegrip vallen. Dat is evenwel niet de bedoeling. Om die reden wordt de term «premies» vervangen door de term «beloning». Volledigheidshalve wordt voorts aangegeven dat de prestatie- of productiebeloning alleen loon vormt indien zij in geld wordt genoten.
Met dit onderdeel wordt artikel 18f van de CSV aangepast aan de wijzigingen die met het onderhavige wetsvoorstel worden aangebracht in paragraaf 2 van de CSV.
Met deze onderdelen worden de voorgestelde artikelen 15 van de Ziektewet (ZW) 14 van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) en 45 van de Werkloosheidswet (WW) geherformuleerd. Daarbij wordt in de eerste plaats in het eerste lid duidelijker aangegeven over welke periode het refertejaar voor de vaststelling van het dagloon zich uitstrekt. In de tweede plaats vervalt daarin de regeling van de voorverlenging indien binnen het refertejaar niet ten minste drie volledige loonopgavetijdvakken zijn gelegen waarin loon is genoten. Deze uitwerking verhield zich bij nader inzien niet goed met de hoofdregel op grond waarvan het in het refertejaar genoten loon maatgevend is voor het dagloon. Daarnaast had de regeling tot gevolg dat in voorkomende gevallen met onbepaalde referteperioden gewerkt zou moeten worden, dit is uitvoeringstechnisch onwenselijk.
Met de herformulering van het tweede lid wordt bereikt dat de nadere regelgeving ook betrekking kan hebben op de herziening van het dagloon.Tenslotte wordt in het tweede lid niet meer geduid voor welke situaties afwijkende regels kunnen worden gesteld. Als gevolg hiervan kan via een algemene maatregel van bestuur een regeling worden getroffen voor situaties die bij het onderhavige wetsvoorstel niet voorzien(baar) zijn.
In onderdeel 4, onder b, wordt artikel VI, onderdeel D, aangepast aan de wijziging van artikel VI, onderdeel B (artikel 45 van de WW).
In de voorgestelde artikelen 29, negende lid, van de ZW, 21, vierde lid, van de WAO en 47, vierde lid, van de WW wordt geregeld dat, als voldaan is aan de daarin bepaalde voorwaarden, het UWV als opslag op de uitkering van uitkeringsgerechtigden die niet verzekerd zijn op grond van de Ziekenfondswet (ZFW) een bedrag betaalt, dat gelijk is aan het werkgeversdeel van de ZFW-premie aan de uitkeringsgerechtigde. In de tekst van die artikelen is evenwel slechts impliciet en niet expliciet de voorwaarde te lezen dat de uitkeringsgerechtigde niet verzekerd is op grond van de ZFW. Met dit onderdeel wordt die voorwaarde alsnog expliciet in de tekst van die artikelen opgenomen.
De regeling in de Wet arbeid en zorg van de uitkering bij zwangerschaps- en bevallingsverlof alsmede verlof in verband met adoptie of pleegzorg enerzijds en de regeling van artikel 29b van de ZW anderzijds beogen de werknemer respectievelijk de werkgever te compenseren voor het verlies van het civielrechtelijke recht op loon bij het genoemde verlof respectievelijk de civielrechtelijke verplichting om bij ziekte het loon door te betalen. Het ligt derhalve in de rede de wijze van dagloonvaststelling en -herziening in beide situaties dezelfde te laten zijn, ook wat betreft het (in artikel XXIV voorgestelde) overgangsrecht. Dit onderdeel voorziet daarin.
Dit betreft een technische wijziging. Met artikel XXIII van het wetsvoorstel wordt in de CSV een artikel 18g ingevoegd. Met artikel I, onderdeel J, van het wetsvoorstel vervallen evenwel de artikelen 18d en 18e van de CSV. Met dit onderdeel wordt geregeld dat het met artikel XXIII nieuw in te voegen artikel niet artikel 18g wordt, maar artikel 18d.
Dit betreft een technische wijziging. Met artikel XXVI wordt na artikel 135a een artikel 135b in hoofdstuk XI van de WW ingevoegd. Het betreft evenwel een overgangsbepaling. Dergelijke bepalingen horen thuis in hoofdstuk Xb van de WW. Het onderhavige onderdeel voorziet daarin.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28219-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.