28 219
Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en andere wetten in verband met een administratieve lastenverlichting inzake de vaststelling van het premieloon en het uitkeringsloon (Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten)

28 371
Wijziging van de Wet op de loonbelasting 1964 in het kader van administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten (Aansluitingswet Walvis)

nr. 6
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 10 december 2002

Hierbij sturen wij u ter kennisneming het rapport «Samenwerking UWV en Belastingdienst, vervolgonderzoek, oktober 2002».1 In dit rapport geven UWV en Belastingdienst aan hoe zij de beoogde samenwerking willen vormgeven. Ter toelichting hierop het volgende.

In het Strategisch Akkoord is het voornemen opgenomen de premie-inning werknemersverzekeringen van UWV uit te besteden aan de Belastingdienst. Dit voornemen kan alleen worden gerealiseerd in samenhang met de wetsvoorstellen Walvis (Kamerstukken II, 28 219) en de Aansluitingswet Walvis (Kamerstukken II, 28 371). In het kort houdt de Walvis/Samenwerking UWV en Belastingdienst (SUB)-operatie het volgende in.

Het wetsvoorstel Walvis zal, in lijn met door uw Kamer geuite wensen, leiden tot een verlichting van administratieve lasten voor werkgevers en tot stroomlijning van de uitvoering. Dit wordt bereikt door het premieloon en het uitkeringsloon aan elkaar gelijk te maken. Door de uniformering van uitkeringsen premieloon kunnen de gegevens die werkgevers aanleveren in het kader van de premieheffing en -inning gebruikt worden voor het bepalen van het uitkeringsdagloon. De noodzaak voor UWV om loongegevens op te vragen bij werkgevers bij de uitkeringsvaststelling verdwijnt daardoor grotendeels. Tegelijkertijd vindt een verdere stroomlijning plaats met de heffing over het fiscale loon via het wetsvoorstel Aansluitingswet Walvis.

Om de uit het wetsvoorstel Walvis voortvloeiende lastenverlichting te kunnen realiseren moet de voor de werkgever geldende afdrachtsystematiek worden veranderd in een zogenaamde premieafdracht op nominatieve aangifte achteraf (pana). De gegevens die in het kader van de premieheffing eninning worden verzameld komen in een door UWV nieuw te bouwen polisadministratie die onder meer dient als authentieke registratie voor de uitkeringsvaststelling.

De verdere stroomlijning van de loonbegrippen in sociale verzekeringen en fiscaliteit en de uniformering van afdrachtsystematiek maakt een verdergaande vereenvoudiging mogelijk:

samenvoeging van de heffings- en inningsprocessen van premies werknemersverzekeringen en de loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen. In mei van dit jaar hebben UWV en de Belastingdienst hierover een rapport uitgebracht. In het Strategisch Akkoord is vervolgens het voornemen vastgelegd om de premie-inning werknemersverzekeringen van UWV uit te besteden aan de Belastingdienst. In het nu aangeboden rapport geven de Belastingdienst en UWV een verdere uitwerking van de samenwerking. Deze houdt in dat bij wet zal worden geregeld dat de Belastingdienst de heffing, inning en controle van de premies werknemersverzekeringen voor zijn rekening neemt (attributie). Cruciaal in de samenvoeging van de processen is dat de aangifte zal geschieden via een zogenaamd gemeenschappelijk panabericht. De in die aangifte opgenomen (collectieve) gegevens voor de heffing van premies werknemersverzekeringen en de loonheffing worden opgenomen in de heffingsadministratie van de Belastingdienst. De (nominatieve) werknemersgegevens van de aangifte komen in de polisadministratie die door UWV zal worden beheerd. Tevens is het de bedoeling dat de polisadministratie de loonheffingsgegevens van werkenden en uitkeringsgerechtigden gaat bevatten.

Van Walvis en SUB wordt een forse administratieve lastenverlichting voor werkgevers verwacht. Daarnaast wordt een verlaging van de uitvoeringskosten gerealiseerd. Daar staan omvangrijke eenmalige investeringen tegenover. Het betreft hier voorlopige ramingen, die nog gevalideerd moeten worden. Dit zal de komende maanden verder worden uitgewerkt in een aantal gezamenlijke deelprojecten van UWV en Belastingdienst. Tevens zal in verband met de personele consequenties een personeelsplan worden gemaakt.

Beoordeling

De operatie Walvis/SUB is uit oogpunt van verlichting van administratieve lasten en in het streven naar een efficiënter werkende overheid als een zeer wenselijke operatie te beschouwen. De vormgeving zoals die door beide organisaties wordt voorgesteld (het attributiemodel) wordt door ons onderschreven.

Op de korte termijn vergt de operatie evenwel een omvangrijke investering. Thans bestaat nog onvoldoende inzicht in de omvang van de kosten om dienaangaande een beslissing te nemen (zie § 4.4. van het rapport). Verwacht wordt dat in februari 2003 hieromtrent voldoende inzicht zal bestaan. Dit impliceert dat een definitief besluit over dekking aan een volgend kabinet moet worden overgelaten. In de tussentijd wordt door de departementen van SZW en Financiën gewerkt aan een wetsvoorstel om de overheveling vorm te geven. Het is de bedoeling dat zowel het wetsvoorstel als het eindrapport UWV en Belastingdienst eind februari 2003 gereed zijn voor politieke besluitvorming.

Verhouding wetsvoorstel Walvis en SUB

De samenwerking tussen UWV en de Belastingdienst is een vervolgstap die mede mogelijk wordt door het wetsvoorstel Walvis. De nieuwe taakverdeling tussen UWV en Belastingdienst vergt aanpassing van wetgeving (onder meer in verband met de overdracht van wettelijke bevoegdheden). In dat kader zal de verdere uitwerking van de (lagere) regelgeving inzake de polisadministratie en de pana. (zoals in de memorie van toelichting van het wetsvoorstel walvis al beschreven) haar beslag krijgen. De wetsvoorstellen Walvis en Aansluitingswet Walvis zelf behoeven hiervoor geen wijziging te ondergaan. Via deze wetsvoorstellen wordt voor de uitvoering duidelijkheid gecreëerd inzake de toekomstige materiële regelgeving. De parlementaire behandeling kan doorgang vinden.

Tot besluit

Met Walvis in combinatie met de overdracht van de premie-inning van UWV naar de Belastingdienst is een zeer belangrijke synergie te bereiken. Er is sprake van een omvangrijke operatie die van alle betrokkenen een forse inspanning zal vragen en die met grote aandacht voor het implementatieproces moet geschieden. De komende maanden worden gebruikt om definitieve besluitvorming in 2003 voor te bereiden.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

De Staatssecretaris van Financiën,

S. R. A. van Eijck


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven