28 219
Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en andere wetten in verband met een administratieve lastenverlichting inzake de vaststelling van het premieloon en het uitkeringsloon (Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten)

nr. 43
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 juni 2007

In vervolg op de toezegging van de minister tijdens het spoeddebat op 20 juni jl. informeer ik u over de samenhang tussen het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen en de Polisadministratie (Kamerstukken II 2006/07, 30 970).

De brief inzake de stand van zaken keten loonheffingen en de effecten daarvan van 19 juni jl. (31 066, nr.7) heeft betrekking op de onderlinge samenhang tussen het uitvoeringsproces van de Belastingdienst en de Polisadministratie. Het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen heeft betrekking op het uitvoeringsproces in de SUWI-keten (met name aanvraag WW en WWB). Het wetsvoorstel heeft primair als doel om betere dienstverlening voor de klant te realiseren en de samenwerking in de SUWI-keten te verbeteren. Met het wetsvoorstel wordt kenbaar gemaakt dat de gezamenlijk elektronische voorzieningen (het digitaal klantdossier) een belangrijk instrument, zelfs belangrijke voorwaarde zijn voor een optimale dienstverlening. Het wetsvoorstel maakt duidelijk dat eenmalige gegevensuitvraag geen vrijblijvende optie is. Irritaties van burgers over het steeds maar weer moeten aanleveren van bekende gegevens moet worden weggenomen. In het wetsvoorstel wordt wettelijk vastgelegd dat gegevens en bewijsstukken nog maar één maal worden uitgevraagd en vervolgens meervoudig worden gebruikt.

Het concept eenmalige gegevensuitvraag als eindperspectief staat niet ter discussie. Het gaat om een goed evenwicht tussen slagvaardigheid en zorgvuldigheid. Daarom is gekozen voor een «raamwet». Op deze wijze kan goed worden aangesloten op de praktijk. In de memorie van toelichting op het wetsvoorstel en in de nota naar aanleiding van het verslag is aangegeven dat het wetsvoorstel aansluit bij de stand van zaken van de implementatie van het digitaal klantdossier, de beschikbaarheid van basisregistraties en de kwaliteit van de gegevens.

Het realiseren van eenmalige gegevensuitvraag kent een groeipad. Een groeipad waarin invulling wordt gegeven aan de totstandkoming van de optimale situatie waarin voor de dienstverlening aan de burger gaat gelden dat elk gegeven slechts eenmaal wordt uitgevraagd en meervoudig gebruikt. In het wetsvoorstel wordt onderscheid gemaakt tussen hergebruik van gegevens in de SUWI-keten en het verbod op dubbele gegevensuitvraag. Voor het verbod van uitvraag komen alle gegevens in aanmerking waarvan vaststaat dat zij van voldoende kwaliteit zijn. Dat is in ieder geval zo indien ze een authentiek gegeven zijn. Het verplicht gebruik van authentieke gegevens kent ook een groeipad, bijvoorbeeld de aanpassing van de GBA aan de vereisten van basisregistratie kent een groeipad tot 2010. Zolang de kwaliteit nog niet die van een authentiek gegeven is, worden die gegevens in de SUWI-keten via het digitaal klantdossier wel hergebruikt, maar niet verplicht gebruikt. Het digitaal klantdossier wordt nu in pilots uitgetest en de planning is dat het digitaal klantdossier vanaf september 2007 wordt uitgerold. De klant kan dan direct zijn gegevens inzien en controleren.

Het concept van eenmalige gegevensuitvraag heeft in zijn uitwerking in de praktijk een nauwe relatie met de Polisadministratie. De relatie die in het debat van 20 juni jl. werd gelegd is dan ook terecht. De Polisadministratie is één van de bronnen voor het digitaal klantdossier. Voor het UWV geldt een groeipad dat met de huidige planning loopt tot 1-1-2010. In die periode zal de burger fasegewijs toegang krijgen tot zijn gegevens in de Polisadministratie met de mogelijkheid tot correctie en zal in toenemende mate gebruik gemaakt gaan worden van de gegevens uit de GBA.

De minister heeft u toegezegd dat hij u voor Prinsjesdag een integrale probleemanalyse doet toekomen. Voor het gebruik van de polisadministratie als bron van het digitaal klantdossier zal de integrale probleemanalyse mede het groeipad bepalen. Het resultaat van die analyse kan dus leiden tot een bijgestelde planning.

Ook zonder het gebruik kunnen maken van gegevens uit de Polisadministratie kent het wetsvoorstel en het digitaal klantdossier zijn meerwaarde.

Met het wetsvoorstel is «momentum» gecreëerd voor eenmalige gegevensuitvraag. Het wetsvoorstel (en het digitaal klantdossier) heeft uitstralingseffecten naar andere sectoren. De SUWI-keten werkt hard aan de implementatie van het digitaal klantdossier. Voor de ontwikkeling en implementatie van het digitaal klantdossier is een omvangrijk project gestart. Alle gemeenten hebben, daartoe ondersteund door het landelijke implementatieprogramma en mede aangespoord door de komst van het wetsvoorstel, projectleiders aangesteld en zijn druk doende met de implementatie van het digitaal klantdossier. Het is zaak om juist nu volop door te gaan met deze implementatie. Beginnen met hergebruik van gegevens is essentieel. Het digitaal klantdossier en de organisaties die hier gebruik van maken, moeten gereed zijn om te kunnen beginnen met het hergebruik van gegevens. De aanvaarding van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer is daarvoor een belangrijke stimulans.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik ga er vanuit dat met deze brief het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag door u kan worden behandeld.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. Aboutaleb

Naar boven