nr. 43
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2007
In vervolg op de toezegging van de minister tijdens het spoeddebat op
20 juni jl. informeer ik u over de samenhang tussen het wetsvoorstel
eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen en de Polisadministratie (Kamerstukken
II 2006/07, 30 970).
De brief inzake de stand van zaken keten loonheffingen en de effecten
daarvan van 19 juni jl. (31 066, nr.7) heeft betrekking op de onderlinge
samenhang tussen het uitvoeringsproces van de Belastingdienst en de Polisadministratie.
Het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen heeft betrekking
op het uitvoeringsproces in de SUWI-keten (met name aanvraag WW en WWB). Het
wetsvoorstel heeft primair als doel om betere dienstverlening voor de klant
te realiseren en de samenwerking in de SUWI-keten te verbeteren. Met het wetsvoorstel
wordt kenbaar gemaakt dat de gezamenlijk elektronische voorzieningen (het
digitaal klantdossier) een belangrijk instrument, zelfs belangrijke voorwaarde
zijn voor een optimale dienstverlening. Het wetsvoorstel maakt duidelijk dat
eenmalige gegevensuitvraag geen vrijblijvende optie is. Irritaties van burgers
over het steeds maar weer moeten aanleveren van bekende gegevens moet worden
weggenomen. In het wetsvoorstel wordt wettelijk vastgelegd dat gegevens en
bewijsstukken nog maar één maal worden uitgevraagd en vervolgens
meervoudig worden gebruikt.
Het concept eenmalige gegevensuitvraag als eindperspectief staat niet
ter discussie. Het gaat om een goed evenwicht tussen slagvaardigheid en zorgvuldigheid.
Daarom is gekozen voor een «raamwet». Op deze wijze kan goed worden
aangesloten op de praktijk. In de memorie van toelichting op het wetsvoorstel
en in de nota naar aanleiding van het verslag is aangegeven dat het wetsvoorstel
aansluit bij de stand van zaken van de implementatie van het digitaal klantdossier,
de beschikbaarheid van basisregistraties en de kwaliteit van de gegevens.
Het realiseren van eenmalige gegevensuitvraag kent een groeipad. Een groeipad
waarin invulling wordt gegeven aan de totstandkoming van de optimale
situatie waarin voor de dienstverlening aan de burger gaat gelden dat elk
gegeven slechts eenmaal wordt uitgevraagd en meervoudig gebruikt. In het wetsvoorstel
wordt onderscheid gemaakt tussen hergebruik van gegevens in de SUWI-keten
en het verbod op dubbele gegevensuitvraag. Voor het verbod van uitvraag komen
alle gegevens in aanmerking waarvan vaststaat dat zij van voldoende kwaliteit
zijn. Dat is in ieder geval zo indien ze een authentiek gegeven zijn. Het
verplicht gebruik van authentieke gegevens kent ook een groeipad, bijvoorbeeld
de aanpassing van de GBA aan de vereisten van basisregistratie kent een groeipad
tot 2010. Zolang de kwaliteit nog niet die van een authentiek gegeven is,
worden die gegevens in de SUWI-keten via het digitaal klantdossier wel hergebruikt,
maar niet verplicht gebruikt. Het digitaal klantdossier wordt nu in pilots
uitgetest en de planning is dat het digitaal klantdossier vanaf september
2007 wordt uitgerold. De klant kan dan direct zijn gegevens inzien en controleren.
Het concept van eenmalige gegevensuitvraag heeft in zijn uitwerking in
de praktijk een nauwe relatie met de Polisadministratie. De relatie die in
het debat van 20 juni jl. werd gelegd is dan ook terecht. De Polisadministratie
is één van de bronnen voor het digitaal klantdossier. Voor het
UWV geldt een groeipad dat met de huidige planning loopt tot 1-1-2010. In
die periode zal de burger fasegewijs toegang krijgen tot zijn gegevens in
de Polisadministratie met de mogelijkheid tot correctie en zal in toenemende
mate gebruik gemaakt gaan worden van de gegevens uit de GBA.
De minister heeft u toegezegd dat hij u voor Prinsjesdag een integrale
probleemanalyse doet toekomen. Voor het gebruik van de polisadministratie
als bron van het digitaal klantdossier zal de integrale probleemanalyse mede
het groeipad bepalen. Het resultaat van die analyse kan dus leiden tot een
bijgestelde planning.
Ook zonder het gebruik kunnen maken van gegevens uit de Polisadministratie
kent het wetsvoorstel en het digitaal klantdossier zijn meerwaarde.
Met het wetsvoorstel is «momentum» gecreëerd voor eenmalige
gegevensuitvraag. Het wetsvoorstel (en het digitaal klantdossier) heeft uitstralingseffecten
naar andere sectoren. De SUWI-keten werkt hard aan de implementatie van het
digitaal klantdossier. Voor de ontwikkeling en implementatie van het digitaal
klantdossier is een omvangrijk project gestart. Alle gemeenten hebben, daartoe
ondersteund door het landelijke implementatieprogramma en mede aangespoord
door de komst van het wetsvoorstel, projectleiders aangesteld en zijn druk
doende met de implementatie van het digitaal klantdossier. Het is zaak om
juist nu volop door te gaan met deze implementatie. Beginnen met hergebruik
van gegevens is essentieel. Het digitaal klantdossier en de organisaties die
hier gebruik van maken, moeten gereed zijn om te kunnen beginnen met het hergebruik
van gegevens. De aanvaarding van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer is
daarvoor een belangrijke stimulans.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik ga er vanuit
dat met deze brief het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag door u kan
worden behandeld.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. P. H. Donner
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. Aboutaleb