28 219
Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en andere wetten in verband met een administratieve lastenverlichting inzake de vaststelling van het premieloon en het uitkeringsloon (Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten)

30 130
Premie-inning werknemersverzekeringen

nr. 32
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 23 november 2005

De vaste commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid1, voor Financiën2 en voor de Rijksuitgaven3 hebben op 13 oktober 2005 overleg gevoerd met minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Wijn van Financiën over:

– de brief d.d. 22 juli 2005 inzake de go/no go-beslissing voor de implementatie van de Wet financiering sociale verzekeringen (28 219, nr. 29);

–  het rapport van de Algemene Rekenkamer over premie-inning werknemersverzekeringen (30 130, nrs. 3 en 4).

Van dit overleg brengen de commissies bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissies

De heer Omtzigt (CDA) meent dat de bewindslieden met de go-beslissing een belangrijk signaal hebben gegeven. Hij vertrouwt op een soepele invoering van het systeem van loonaangifte. Op 1 juli wordt de eerstedagmelding ingevoerd, maar deze staat los van de polisadministratie. Kan de overheid, bij controle op dezelfde dag, het systeem raadplegen? Er wordt veel verwacht van de werkgever, maar zijn de zaken intern op orde? Wat zijn de kosten van integratie van de eerstedagmelding met het polissysteem? Zijn deze kosten meegenomen? De integratie stond al in 2003 in de planning. Eerder is een overzicht van de tests en de resultaten daarvan, in het bijzonder de uitvalpercentages, toegezegd. Worden de tests op de geplande data uitgevoerd? Hij verzoekt de testresultaten direct aan de Kamer te zenden.

En passant wordt een nieuw correctiemechanisme ingevoerd. CAO-verhogingen mogen op het betalingsmoment in de polisadministratie worden opgenomen. Na de aanvraag van een uitkering wordt een correctie niet meer meegenomen. Hoe zal de door de minister hiervoor in het vooruitzicht gestelde oplossing er uit gaan zien? Is het dagloonbesluit nog wel geldig? Dat gaat immers uit van het genietingsmoment. Kan de minister garanderen dat niemand verlies lijdt tengevolge van correctie achteraf? Met andere woorden, is hij bereid om correctie achteraf, ook van de uitkeringshoogte, toe te staan?

In de nieuwe polisadministratie komt een jaarlijks overzicht van verzekerde rechten en betaalde premies. Hij verzoekt de minister daarvan binnen twee maanden een overzicht aan de Kamer te zenden. Er is sprake van een nadere kostenoverschrijding van 27,7 mln. Hij neemt aan dat de invoering van de eerstedagmelding hierbij is inbegrepen. Is een plafond in de begroting gelegd? Is dit de laatste verhoging? De polisadministratie wordt betaald uit de premies. Hij acht het buitengewoon ongewenst dat verdere kostenverhogingen op den duur leiden tot verhoging van de werknemerspremies.

Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA) stelt vast dat er spannende tijden aanbreken. Het kabinet is zeer ambitieus met de invoering van een groot aantal projecten tegelijkertijd. Dat vraagt veel van Belastingdienst, UWV, werkgevers en werknemers. Zij neemt aan dat beide bewindslieden, in navolging van de minister van VWS ten aanzien van de Wet op de zorgverzekering, hun politieke lot verbinden aan de correcte invoering van deze projecten.

Ook zij signaleert dat de ketentests steeds vooruit worden geschoven. Zij acht dit zorgelijk. De risico’s nemen toe. Gaat de integrale ketentest in november 2005 door? Een aantal elementen uit de keten is uitgesteld. Op welk moment zal alles zijn getest? Vallen de uitvalpercentages binnen de toegestane bandbreedte? Wat is die bandbreedte? Wat is het terugvalscenario als de tests niet slagen? Hoe staat het met het fall-backscenario? De Algemene Rekenkamer (ARK) heeft erop gewezen dat er, als dit niet tijdig wordt gerealiseerd, grote risico’s bestaan voor de polisadministratie in de komende jaren. Is gewaarborgd dat alles op tijd klaar zal zijn en correct kan worden ingevoerd?

De eerstedagmelding blijkt, in tegenstelling tot eerder gewekte verwachtingen, geen geïntegreerd onderdeel van het systeem te zijn. De ARK wijst erop dat de eerstedagmelding een belangrijke factor is in de fraudebestrijding en wenselijk is voor andere voorgenomen wetgeving. Wanneer vindt integratie plaats? Voor 2006 is het toegestaan dat weekaanlevering in stand blijft. Blijft dit structureel, of wordt een aanpassing voorzien? Is het juist dat, zoals het UWV meldt, het Reflexsysteem wordt afgeschaft en vervangen door een nieuw ontwikkeld systeem? Een maand geleden heeft de minister nog een brief gestuurd over aanpassingen in het huidige systeem. De gegevensuitwisseling tussen UWV en Belastingdienst baart haar zorgen. Voor de weekaanlevering wordt een poortsysteem van de Belastingdienst gebruikt. Het UWV heeft die gegevens nodig om de polisadministratie tijdig te kunnen vullen. Voor de Belastingdienst zijn de gegevens alleen op jaarbasis interessant, maar voor het UWV op dagbasis. Welke zijn de waarborgen? Hoe wordt met foutmeldingen omgegaan? Is een vaste responstijd afgesproken? Bestaat er een zakelijke relatie tussen UWV en Belastingdienst? Is een sanctiesysteem afgesproken indien gegevens onjuist, onvolledig of te laat worden geleverd? Zij vreest een vervuilde puinbak in plaats van een authentieke basisadministratie.

Uit de brief van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel, die is mede-ondertekend door het MKB, spreekt een grote zorg. Wat gaat goed en wat niet? Men vraagt om een noodscenario voor de foutafhandeling via het callcenter. Men stelt zelfs voor te werken met een verzamelloonstaat en loonbelastingkaart op werkgeversniveau, als back-upsysteem. Kan de staatssecretaris garanderen dat de invoering nog steeds verantwoord kan plaatsvinden? Dezelfde vraag stelt zij aan de minister ten aanzien van de polisadministratie van het UWV. De Kamer heeft de ARK om advies gevraagd. Over het advies heeft de Kamer nadere vragen gesteld. In antwoord daarop stelt de ARK dat de Belastingdienst in haar jaarverslag geen inzicht geeft in de inningsresultaten. De ARK beveelt de staatssecretaris aan duidelijke afspraken te maken over prestatie-indicatoren, op basis waarvan de Belastingdienst per 1 januari 2006 verantwoording moet afleggen. Zij wenst inzicht te krijgen in de aard van de verantwoording.

Bestaat overeenstemming tussen UWV en minister over rechtmatigheid, doelmatigheid en een helder gedefinieerd inningspercentage? De minister van Financiën heeft de ARK gemeld geen specifieke kengetallen nodig te vinden. De ARK is het daarmee niet eens en vindt dat de minister van SZW deze informatie wel nodig heeft. De minister van Financiën wil deze niet in het beheerverslag opnemen. De Kamer is duidelijk geweest: er moet een aantal concrete gegevens zijn op grond waarvan verantwoording plaatsvindt en de Kamer haar controlerende taak kan uitvoeren. De PvdA-fractie verlangt dat de door de ARK genoemde verantwoordingsfactoren in het beheerverslag worden opgenomen. Is de staatssecretaris bereid de Belastingdienst te vragen om de wijze waarop de resultaten worden verantwoord, overeenkomstig de aanbevelingen van de ARK zodanig te definiëren dat zijn vergelijkbaar worden met het UWV? Zij verzoekt de minister aan de Kamer te melden wat voor verantwoording hij zich voorstelt aan de Kamer te geven en op basis van welke criteria zal worden verantwoord.

Het antwoord van de regering

De minister bevestigt dat het met terugwerkende kracht corrigeren van loongegevens mogelijk is. Met het toestaan hiervan is altijd rekening gehouden. Er ontstaat geen chaos en evenmin is er een ander systeem voor nodig. De werkgever kan met de loonaangifte een correctiebericht meesturen dat vervolgens in de polisadministratie wordt verwerkt. In de uitvoering is voorzien dat de daaruit eventueel voortvloeiende daglooncorrectie mogelijk is op basis van een piepsysteem: correctie geschiedt op verzoek van de betrokken werknemer. Op deze wijze zijn de uitkeringsrechten die op de polisadministratie berusten, geborgd. Het Reflexsysteem wordt niet beëindigd. Het wordt aangepast om de weekaanlevering te kunnen verwerken. Er is geen sprake van de ontwikkeling van een nieuw systeem bij het UWV. Belastingdienst en UWV hebben afspraken gemaakt omtrent een borging, zodat de informatie die nodig is voor de polisadministratie echt zal kunnen worden gegeven. Op managerial niveau vindt daarover regelmatig contact plaats. Hij verwacht dat dit nog in november zijn weerslag vindt in een serviceniveauovereenkomst. Hij zal de Kamer hiervan in kennis stellen.

Als de integrale ketentest goed verloopt, kan de polisadministratie op de voorziene wijze worden ingericht. Als er manco’s blijken te bestaan, gaan aanvragen van nieuwe uitkeringen voor al het andere. Dit zal zo nodig gepaard gaan met extra uitvragen bij werkgevers. Er mag immers geen onzekerheid bestaan omtrent de grondslag van de te verstrekken uitkeringen. Hierover zijn afspraken gemaakt. Het aantal uitkeringsaanvragen in een klein deel van het jaar is slechts een fractie van het totaal aantal premiebetalers. Met SZW worden afspraken gemaakt over de informatiebehoefte tussen UWV en Belastingdienst, analoog aan de situatie tussen Belastingdienst en SVB bij de volksverzekeringen. De Kamer zal over deze afspraken worden geïnformeerd.

De informatie over de prestaties zal worden gegeven via het jaarlijkse beheerverslag van de Belastingdienst. Ook hij vindt het van belang dat over zaken met betrekking tot de polisadministratie concrete en toetsbare afspraken worden gemaakt tussen Belastingdienst en UWV. Hij vraagt er begrip voor dat dit wellicht nog niet in 2006 zal kunnen worden gerealiseerd. Hij zegt toe over de wijze van verantwoording aan de Kamer in het voorjaar van 2006 een voorstel te zullen doen. Het toestaan van loon-in heeft geen gevolgen voor het dagloonbesluit. Hij zal de Kamer nog dit jaar een voorbeeld van het zogenaamde initieel verzekeringsbericht dat in 2006 aan alle verzekerden zal worden gezonden, doen toekomen. In 2007 zal het eerste polisoverzicht worden verzonden in de vorm van een verzekerdenbericht. Een voorbeeld daarvan kan medio 2006 aan de Kamer worden toegezonden. Een meer precieze indicatie, met name of dit nog voor het zomerreces beschikbaar zal zijn, zal met het verzekeringsberichtvoorbeeld worden meegezonden.

De staatssecretaris meldt dat op 11 oktober in het extern Platform Loonaangifte een gesprek heeft plaatsgevonden met de werkgevers en de softwareleveranciers, waarop de stand van zaken rond de invoering van Sub/Walvis is toegelicht. Daarin zijn ook de jaaraanpassingen in de loonaangifte aan de orde geweest. Er zijn geen belemmeringen opgeworpen. Voor 2006 is sprake van een overgangsregeling voor het genietingsmoment loon. In 2006 mag men afwijken van het genietingsmoment, als dat een bestendige gedragslijn is met het jaar ervoor. In 2006 wordt in goed overleg met alle partijen een structurele regeling vanaf 2007 gekozen. De huidige software is geschikt voor het ontvangen van aangiften en verrichten van betalingen daarop. Als dat nodig mocht zijn, kan daarop tot half maart worden doorgedraaid. Dat is het terugvalscenario.

Er lopen twee testtrajecten. Het eerste is de aanlevertest voor de loonaangifte. Onder deze paraplu lopen zestig tests. De knelpunten op het niveau van de softwareleveranciers, waarvoor individuele oplossingen kunnen worden geboden, worden in beeld gebracht. Aanleveraars hebben kleine mankementen aan het licht gebracht. Het meest voorkomende was dat men nog de oude loonbelastingnummers had ingevuld. De nieuwe zijn al wel verstrekt. Hij heeft er begrip voor dat het bedrijfsleven moet wennen aan de nieuwe werkwijze en dat men in het begin de lagere administratieve lasten nog niet zal ervaren. Van deze test op de loonaangifte maakt een consistentietoets op de aangeleverde gegevens deel uit. De terugmelding geschiedt geautomatiseerd. Voor drie softwareleveranciers zijn de tests geheel afgerond. Hij realiseert zich zeer goed dat de scherpte in het traject moet blijven omdat het een zeer grote operatie is. Een tweede test die loopt, betreft de poortsystemen. Deze wordt verricht met testgevallen van reële aangiften via internet en via de directe elektronische postbus van de Belastingdienst. Alle aangiften zijn binnengekomen in de postkamer en konden worden ontvangen door het loonheffingensysteem. De keten binnen de Belastingdienst liep dus goed. Hij zegt toe om de Kamer in kennis te stellen van de uitvalpercentages zodra deze beschikbaar zijn.

Hij veronderstelt dat rond de term «integrale ketentest» enige verwarring is ontstaan. Daaronder wordt de koppeling in de keten van de poorten van de Belastingdienst aan de poorten van het UWV verstaan. Deze test wordt naar verwachting op 1 december afgerond. De oorspronkelijke planning was 1 oktober. Hij zal de Kamer informeren over het verloop van deze cruciale test. Als de koppeling werkgever – Belastingdienst – UWV is getest, volgt nog een aantal testen. De test van het heffingsysteem zelf zal op 1 februari zijn afgerond. Er zijn dan zes weken beschikbaar om het te verfijnen, want rond 15 maart moet het heffingsysteem in de lucht zijn. De aangiften en betalingen over januari moeten dan zijn ontvangen en verwerkt. Als het heffingsysteem onverhoopt later gereed is, is gewaarborgd dat het geld wordt gestort. Correcties zullen dan echter pas later komen. Die worden één op één aan het UWV doorgezonden.

Tussen UWV en Belastingdienst vindt, zoals de minister al meldde, overleg plaats over de kengetallen. Dat moet voor 1 november zijn afgerond. De polisadministratie bij de UWV heeft een andere fasering. De indicator of indicatoren zijn daarom wellicht pas op een later moment exact vast te stellen. Op 1 november wordt besproken wat het UWV van de Belastingdienst verwacht en hoe monitoring geschiedt. Hij zegt toe de Kamer over de uitkomsten te zullen berichten.

Hij is onder de indruk van de manier waarop UWV de zaken oppakt en constateert dat UWV en Belastingdienst naar elkaar zijn gegroeid. De Algemene Rekenkamer ziet in de opzet geen grote risico’s voor de premieopbrengsten. Er moeten maatregelen worden genomen om de risico’s ten aanzien van de polisadministratie te verkleinen en ervoor te zorgen dat voldoende geld wordt geïnd. De Belastingdienst heeft de mensen van UWV overgenomen, waardoor dit volgend jaar met 1 152 mensen kan worden gecontroleerd. Er moet worden gezocht naar meer duidelijkheid over de informatie, die beschikbaar moet komen voor controle door de Belastingdienst. Dat wordt uitgewerkt. Er wordt overleg over gevoerd met de Algemene Rekenkamer, die wellicht nadere suggesties heeft ten aanzien van toezicht en sturing. De informatie moet zowel operationeel, als voor de controle door de Kamer nuttig zijn. Hij meent dat op basis van de afspreken tussen Belastingdienst en UWV kan worden beoordeeld, wat in het beheerverslag van de Belastingdienst zal worden opgenomen. De Kamer zal daarbij worden betrokken.

De staatssecretaris kan niet garanderen dat er geen sprake zal zijn van verdere kostenoverschrijdingen, hoe vervelend hij dit ook vindt. Er is heel krap begroot, zonder het kleinste postje onvoorzien. Indien verdere overschrijdingen plaatsvinden, zal hij zich tot de minister van Financiën wenden, of binnen de Belastingdienst een oplossing proberen te vinden. De eerstedagmelding is in de projectbegroting opgenomen. Deze zat vanaf de start in het project, maar wordt pas medio 2006 operationeel. De weekaanleveringsmogelijkheid zal structureel worden. Er moet nog worden bekeken hoe snel de eerstedagmeldingen kunnen worden verwerkt en vervolgens raadpleegbaar zijn. Hij zal hierop terugkomen.

Nadere gedachtewisseling

De heer Omtzigt (CDA) is voor een stuk gerustgesteld door de minister en de staatssecretaris. Het is een buitengewoon moeilijke operatie. Hij verwelkomt de herziening die de minister heeft aangekondigd, dat als achteraf een correctie wordt ingediend, deze via een piepsysteem op de juiste hoogte wordt vastgesteld. Dit is vooral van belang bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering die immers een heel leven kan doorlopen. Dit project is van groot belang voor een heel kwetsbare categorie mensen die onverwacht werkloos of arbeidsongeschikt wordt, maar ook voor de werkgevers, die voor 1 januari nog veel werk moeten verzetten. Hij ziet graag de gegevens op de testen tegemoet. Hij meent dat deze vanwege het uitstel zeer kritisch zijn. Hij rekent erop dat onmiddellijk wordt gepiept naar de Kamer indien er in de tests iets fout loopt.

Hij vindt het buitengewoon positief dat de bewindslieden geen gebruik zullen maken van de mogelijkheid die bestaat om verdere budgetoverschrijdingen te financieren uit de sociale premies, maar het aan de minister van Financiën zullen vragen of uit eigen budget zullen financieren.

Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA) stelt dat de door de bewindslieden gedane toezeggingen bij haar fractie een zekere geruststelling brengen dat de Kamer in staat zal zijn het complexe proces voor de werkgevers en de doelgroepen op doel en resultaten te controleren. Zij vindt het pijnlijk dat de tests steeds verder zijn uitgesteld omdat dit het risico vergroot. Vanaf 1 januari moet iedereen weten hoe het precies zit. Zij herhaalt haar standpunt dat het hoofd van de staatssecretaris op het spel staat, maar hoopt dat het er netjes aan blijft zitten. Dit is een van de meest majeure processen onder zijn verantwoordelijkheid, waarvan nog maar moet blijken of het goed zal gaan.

Zij is verheugd dat de aanbevelingen van de ARK, zowel over de verantwoording als over de vergelijkbaarheid van de gegevens van UWV en Belastingdienst in beginsel worden overgenomen en dat zowel de Kamer hierover zal worden geïnformeerd als dat het in het beheerverslag wordt opgenomen.

Zij gelooft de minister van SZW op zijn woord dat het Reflexsysteem blijft gehandhaafd en alleen op onderdelen wordt aangepast op de nieuwe regelgeving. Zij hoopt dat, wanneer een van de bewindslieden de indruk heeft dat er dingen gebeuren die de Kamer behoort te weten, omdat er iets misgaat of niet eerder gemelde risico’s aan het licht treden, de Kamer direct zal worden geïnformeerd. Zij wenst de bewindslieden en hun medewerkers heel veel sterkte. Dat zullen zij hard nodig hebben.

De staatssecretaris bevestigt dat de medewerkers het allemaal moeten doen, maar dat hij politiek verantwoordelijk is. Hij zegt toe de Kamer direct te zullen informeren wanneer zaken niet goed zouden lopen. Van politici wordt gevraagd dat zij af en toe grote veranderingen aandurven. Anders wordt het land een conservatieve veste. Hij verwacht te worden aangesproken op de oplossingen die bij onverhoopte fouten worden aangereikt. Er zullen dingen fout gaan. Hij heeft er veel vertrouwen in dat dan direct oplossingen zullen kunnen worden gevonden. UWV en Belastingdienst doen erg hun best. Ook hij betreurt dat testen zijn uitgesteld en erkent dat het proces daardoor risicovoller is geworden, omdat er minder tijd resteert voor aanpassingen.

De voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Smits

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Tichelaar

De voorzitter van de vaste commissie voor Rijksuitgaven,

Bibi de Vries

Adjunct-griffier van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Esmeijer


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Noorman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Bibi de Vries (VVD), De Wit (SP), Van Gent (GroenLinks), Verburg (CDA), Hamer (PvdA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Mosterd (CDA), Smits (PvdA), voorzitter, Örgü (VVD), Weekers (VVD), Rambocus (CDA), Ferrier (CDA), ondervoorzitter, Huizinga-Heringa (ChristenUnie), Varela (LPF), Eski (CDA), Koomen (CDA), Smeets (PvdA), Douma (PvdA), Stuurman (PvdA), Kraneveldt (LPF), Hirsi Ali (VVD), Van Hijum (CDA), Van der Sande (VVD).

Plv. leden: Depla (PvdA), Koşer Kaya (D66), Blok (VVD), Kant (SP), Halsema (GroenLinks), Smilde (CDA), Verbeet (PvdA), Timmer (PvdA), Azough (GroenLinks), Omtzigt (CDA), Visser (VVD), Algra (CDA), Vietsch (CDA), Van der Vlies (SGP), Hermans (LPF), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van Dijk (CDA), Van Dijken (PvdA), Blom (PvdA), Kalsbeek (PvdA), Van As (LPF), Aptroot (VVD), Hessels (CDA), Van Egerschot (VVD).

XNoot
2

Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66), Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Halsema (GroenLinks), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Koopmans (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Van Egerschot (VVD), Irrgang (SP).

Plv. leden: Rouvoet (ChristenUnie), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD), Kortenhorst (CDA), Duyvendak (GroenLinks), Van Gent (GroenLinks), De Krom (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA), Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl (PvdA), Mosterd (CDA), Jan de Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Stuurman (PvdA), Luchtenveld (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), Bibi de Vries (VVD), Van Beek (VVD), Gerkens (SP).

XNoot
3

Samenstelling: Leden: Duivesteijn (PvdA), Crone (PvdA), Bakker (D66), ondervoorzitter, Rouvoet (ChristenUnie), Bibi de Vries (VVD), voorzitter, De Haan (CDA), Atsma (CDA), Vendrik (GroenLinks), Halsema (GroenLinks), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Rambocus (CDA), Gerkens (SP), Van Vroonhoven-Kok (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Aptroot (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), Stuurman (PvdA), Heemskerk (PvdA), Hermans (LPF), Van Dam (PvdA), Schippers (VVD).

Plv. leden: Noorman-den Uyl (PvdA), Fierens (PvdA), Dittrich (D66), Van der Vlies (SGP), Van Egerschot (VVD), Mosterd (CDA), Kortenhorst (CDA), Van Gent (GroenLinks), Duyvendak (GroenLinks), Dezentjé Hamming (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Ferrier (CDA), Eerdmans (LPF), Omtzigt (CDA), Vergeer (SP), Jan de Vries (CDA), Mastwijk (CDA), De Krom (VVD), Smeets (PvdA), Van Heemst (PvdA), Smits (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Varela (LPF), Kalsbeek (PvdA), Van Beek (VVD), Hofstra (VVD).

Naar boven