28 219
Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en andere wetten in verband met een administratieve lastenverlichting inzake de vaststelling van het premieloon en het uitkeringsloon (Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten)

28 371
Wijziging van de Wet op de loonbelasting 1964 in het kader van administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten (Aansluitingswet Walvis)

nr. 18
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 april 2004

De vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft mij 20 april jl. verzocht om informatie te verstrekken ten behoeve van de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Walvis.

De vaste commissie acht het van cruciaal belang om over het wetsvoorstel financiering sociale verzekeringen (Wfsv) te kunnen beschikken. Ik kan u, mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Staatssecretaris van Financiën en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, berichten dat naar verwachting het wetsvoorstel (kamerstuk 29 529), alsmede het wetsvoorstel Invoeringswet Wfsv, heden 22 april (kamerstuk 29 531) – mogelijk vrijdagochtend 23 april – bij uw Kamer aanhangig zal worden gemaakt.

Tevens wenst de vaste commissie een actualisatie van de kosten en baten van de trajecten Walvis en samenwerking UWV en Belastingdienst na de tweede nota van wijziging. In de antwoorden op vragen van uw Kamer inzake het eindrapport Samenwerking UWV-Belastingdienst (Kamerstukken II, 2003/04, 28 371, nr. 7, blz. 3–4), is ingegaan op de kosten en baten van de Walvis en SUB operatie. De kosten en baten zoals die daar zijn opgenomen zijn nog steeds actueel.

Ter nadere toelichting daarop het volgende wat betreft de uitvoeringskosten van Belastingdienst respectievelijk UWV. De wijziging van het loonbegrip heeft voor de systemen van de Belastingdienst geen grotere gevolgen dan het loonbegrip zoals dat vóór de tweede nota van wijziging is voorgesteld. Immers het nieuwe loonbegrip is nagenoeg gelijk aan het thans geldende fiscale loonbegrip en het loonbegrip voor de heffing van de werknemersverzekeringen. Als zodanig levert de tweede nota van wijziging geen ander beeld op voor de uitvoeringskosten Belastingdienst, dan het loonbegrip thans.

Voor wat betreft het UWV geldt dat de voornaamste uitvoeringskosten worden opgeroepen door de bouw van de polisadministratie en de aanpassingen van de uitkeringsadministraties. Voor wat betreft het laatste geldt dat niet de tweede nota van wijziging daar invloed op heeft, maar het concept Dagloonbesluit. Dit besluit is opgesteld in overleg met UWV. De uitvoeringskostenraming is op dit concept Dagloonbesluit gebaseerd (zie het voornoemde Kamerstuk). Dit geldt tevens voor de baten van € 156 mln.

Ten aanzien van de administratieve lastenverlichting voor werkgevers als gevolg van de tweede nota van wijziging is zowel in de toelichting op de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II, vergaderjaar 2003/04, 28 219, nr. 10, blz. 12), als in de antwoorden op de vragen naar aanleiding van het eindrapport rekening gehouden met de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II, vergaderjaar 2003/04, 28 371, nr. 7, blz. 4). De daargenoemde actualisatie is gaande.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

Naar boven