28 165 Deelnemingenbeleid rijksoverheid

Nr. 215 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 juni 2015

NS heeft, vanwege de onregelmatigheden bij de aanbesteding van de concessie Limburg, aan het advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek (hierna: «De Brauw») opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de gang van zaken rond de aanbesteding Zwolle-Enschede Zwolle-Kampen (Hierna: «Zwenzwoka»). Uit het onderzoek van De Brauw zijn geen aanwijzingen voor mogelijke onregelmatigheden gebleken rondom de aanbesteding Zwenzwoka.

Vraagstelling

In het bijzonder is De Brauw gevraagd mogelijke onregelmatigheden bij NS te onderzoeken met betrekking tot:

  • 1) de omgang met informatie van concurrenten, waarover NS beschikt uit hoofde van haar rol als dienstverlener, richting medewerkers van NS die betrokken zijn bij het voorbereiden van de aanbesteding Zwenzwoka;

  • 2) de reactietijd van NS op informatieverzoeken van concurrerende partijen ten aanzien van de aanbesteding Zwenzwoka;

  • 3) de mogelijke indiensttreding bij NS van voormalig medewerkers van concurrenten ten behoeve van de bieding op de aanbesteding Zwenzwoka.

De Brauw heeft geen onregelmatigheden aangetroffen en concludeert dat er geen voormalig medewerkers van concurrenten bij NS in dienst zijn getreden. Bijgevoegd treft u het onderzoeksrapport van De Brauw aan1.

Bevindingen

Uit het onderzoek van De Brauw zijn geen aanwijzingen voor mogelijke onregelmatigheden gebleken rondom de aanbesteding Zwenzwoka. Het onderzoek betrof het afnemen van interviews, het oproepen van medewerkers om onregelmatigheden te melden en het uitvoeren van een intern onderzoek binnen verschillende entiteiten van NS. Er is vanwege de korte doorlooptijd van het onderzoek geen dataonderzoek verricht. Wat betreft het delen van informatie van concurrenten is relevant dat NS zelf de huidige vervoerder op zowel de lijn Zwolle – Enschede als de lijn Zwolle – Kampen is. Dit in tegenstelling tot de concessie Limburg, waar Veolia de huidige vervoerder was ten tijde van het voorbereiden van de bieding. Daarnaast hebben bij het voorbereiden van de biedingen zich geen andere vervoerders gemeld bij NS Reizigers en NS Stations. Één partij (Syntus) heeft zich gemeld bij Nedtrain voor onderhoudswerkzaamheden. Op basis van intern onderzoek is door NS geconcludeerd dat Nedtrain in het opstellen van de prijsindicaties gelijke uitgangspunten en grondslagen heeft gehanteerd. Dit geldt ook voor de informatieverstrekking: Syntus en NS Reizigers hebben dezelfde informatie ontvangen en de twee dossiers zijn strikt gescheiden gehouden. Er is zodoende geen sprake van het niet of niet-tijdig verstrekken van informatie aan concurrerende vervoerders.

Eerder heb ik uw kamer geïnformeerd dat in het kader van het brede onderzoek dat NS heeft aangekondigd, ook wordt onderzocht in hoeverre binnen NS de procedures en naleving daarvan afdoende zijn om het ongewenst delen van informatie te voorkomen. Ik zal u op korte termijn informeren over de wijze waarop ik het vorige week door mij toegezegde mede-opdrachtgeverschap invul en wat de onderzoeksopzet van het onderzoek zal zijn (Handelingen II 2014/15, nr. 93, Aanbesteding openbaar vervoer in Limburg).

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven