Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juni 2015
In het ordedebat van 26 mei jl. heeft de Kamer gevraagd om een brief over ontwikkelingen
bij Air France-KLM naar aanleiding van berichten in de Telegraaf en het Financieele
Dagblad van 22 mei jl. over een besluit in de algemene aandeelhoudersvergadering van
Air France-KLM van 21 mei (Handelingen II 2014/15, nr. 87, Regeling van werkzaamheden).
Hierbij voldoe ik, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, aan
dit verzoek.
In Frankrijk is in 2014 de wet Florange van kracht geworden. Deze wet geldt voor alle
Franse bedrijven en houdt in dat aandeelhouders die langer dan twee jaar de aandelen
in bezit hebben een dubbel stemrecht krijgen, tenzij de aandeelhoudersvergadering
dit dubbele stemrecht statutair tegenhoudt. Dit is generieke wetgeving van de Franse
overheid, om de macht van speculatieve aandeelhouders voor alle Franse bedrijven te
weren.
In de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van 21 mei heeft de Franse Staat zijn
aandelenbelang in Air France-KLM uitgebreid van 15,88% tot 17,58%. Doel hiervan was
om ervoor te zorgen dat er in de aandeelhoudersvergadering van 21 mei geen wijziging
van de statuten kon worden aangenomen waarmee aandeelhouders van AF-KLM afzien van
het dubbel stemrecht. In de aandeelhoudersvergadering is een dergelijke wijziging
van de statuten afgewezen en daarmee wordt dus ook bij Air France-KLM dubbel stemrecht
van kracht voor aandeelhouders die hun aandelen langer dan twee jaar aanhouden.
De Franse overheid heeft vooraf aan betrokken Nederlandse bewindslieden gemeld dat
zij van plan was om aandelen bij te kopen. De uitbreiding van het aandelenbelang van
15,88% tot 17,58% is geen fundamentele balansverschuiving. Het kabinet heeft dan ook
aangegeven daar geen problemen mee te hebben.
Verder wordt verwezen naar de beantwoording van de vragen van de leden Leenders en
Mei Li Vos (beiden PvdA), Visser en Aukje de Vries (beiden VVD) aan de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu en de Minister van Financiën over de situatie bij Air
France-KLM (ingezonden 26 mei 2015) die recent zijn beantwoord (Aanhangsel Handelingen
II 2014/15, nr. 2445).
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem